Lemez

Második nekifutás

Trevor Horn: Echoes: Ancient & Modern

Kritika

A szórakoztatóipar történetében ritkán fordult elő, hogy egy egyszerű dalocska próféciának bizonyuljon, de 1979-ben, a Buggles Video Killed the Radio Star című slágere meglátta a közeli jövőt.

Mindezt a kortársak is felismerték, a szám azonnal listavezető lett Angliában, és az sem véletlen, hogy az MTV indulásakor a Video Killed the Radio Star volt a legelső videóklip, amelyet sugároztak. A páratlan siker azonnal ismertté tette a dal szerzőjének, producerének és énekesének, az akkor 30 éves Trevor Hornnak a nevét, aki kamaszkora óta próbált énekesként, basszusgitárosként és stúdiótulajdonosként befutni – ám annak ellenére is csak a másodosztályig jutott, hogy sok mindent kipróbált a pol-beattől a jazz-rockig.

A Buggles nyomán azonban minden megváltozott körülötte: stúdiójában menő zenekarok adták egymásnak a kulcsot, a zenekar elkészíthette második (teljesen érdektelen) albumát, de a legnagyobb meglepetésre a már akkor is progrock dinoszau­rusznak számító Yes együttes is őt kérte fel, hogy helyettesítse a távozó énekest, Jon Andersont. (Az eredmény hatalmas bukás lett, a szemüveges, kissé túlsúlyos énekest a rajongók nem fogadták el, ő pedig belátta, hogy afféle „antisztárként” nem lesz belőle második Elton John.) Horn már 1981-ben elhagyta a Yest, attól kezdve szinte kizárólag producerként tevékenykedett, s vált rövid időn belül a zeneipar egyik legfontosabb és legnagyobb hatású háttéremberévé. Ő lett a producere az ABC The Lexicon of Love című albumának, amely 1982 legnagyobb példányszámban eladott brit lemeze volt; Malcolm McLaren Buffalo Gals című számának, amelyet az első hiphopslágerként emlegetnek; ő állt 1984 legmenőbb csapata, a Frankie Goes to Hollywood mögött. De egy évvel korábban az ismét Jon Andersonnal felálló Yes Owner of the Lonely Heart számát is ő hangszerelte – ez lett a zenekar egyetlen olyan dala, amely az amerikai listákon is első helyezést ért el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.