Lemez

Második nekifutás

Trevor Horn: Echoes: Ancient & Modern

Kritika

A szórakoztatóipar történetében ritkán fordult elő, hogy egy egyszerű dalocska próféciának bizonyuljon, de 1979-ben, a Buggles Video Killed the Radio Star című slágere meglátta a közeli jövőt.

Mindezt a kortársak is felismerték, a szám azonnal listavezető lett Angliában, és az sem véletlen, hogy az MTV indulásakor a Video Killed the Radio Star volt a legelső videóklip, amelyet sugároztak. A páratlan siker azonnal ismertté tette a dal szerzőjének, producerének és énekesének, az akkor 30 éves Trevor Hornnak a nevét, aki kamaszkora óta próbált énekesként, basszusgitárosként és stúdiótulajdonosként befutni – ám annak ellenére is csak a másodosztályig jutott, hogy sok mindent kipróbált a pol-beattől a jazz-rockig.

A Buggles nyomán azonban minden megváltozott körülötte: stúdiójában menő zenekarok adták egymásnak a kulcsot, a zenekar elkészíthette második (teljesen érdektelen) albumát, de a legnagyobb meglepetésre a már akkor is progrock dinoszau­rusznak számító Yes együttes is őt kérte fel, hogy helyettesítse a távozó énekest, Jon Andersont. (Az eredmény hatalmas bukás lett, a szemüveges, kissé túlsúlyos énekest a rajongók nem fogadták el, ő pedig belátta, hogy afféle „antisztárként” nem lesz belőle második Elton John.) Horn már 1981-ben elhagyta a Yest, attól kezdve szinte kizárólag producerként tevékenykedett, s vált rövid időn belül a zeneipar egyik legfontosabb és legnagyobb hatású háttéremberévé. Ő lett a producere az ABC The Lexicon of Love című albumának, amely 1982 legnagyobb példányszámban eladott brit lemeze volt; Malcolm McLaren Buffalo Gals című számának, amelyet az első hiphopslágerként emlegetnek; ő állt 1984 legmenőbb csapata, a Frankie Goes to Hollywood mögött. De egy évvel korábban az ismét Jon Andersonnal felálló Yes Owner of the Lonely Heart számát is ő hangszerelte – ez lett a zenekar egyetlen olyan dala, amely az amerikai listákon is első helyezést ért el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.