Lemez

Második nekifutás

Trevor Horn: Echoes: Ancient & Modern

Kritika

A szórakoztatóipar történetében ritkán fordult elő, hogy egy egyszerű dalocska próféciának bizonyuljon, de 1979-ben, a Buggles Video Killed the Radio Star című slágere meglátta a közeli jövőt.

Mindezt a kortársak is felismerték, a szám azonnal listavezető lett Angliában, és az sem véletlen, hogy az MTV indulásakor a Video Killed the Radio Star volt a legelső videóklip, amelyet sugároztak. A páratlan siker azonnal ismertté tette a dal szerzőjének, producerének és énekesének, az akkor 30 éves Trevor Hornnak a nevét, aki kamaszkora óta próbált énekesként, basszusgitárosként és stúdiótulajdonosként befutni – ám annak ellenére is csak a másodosztályig jutott, hogy sok mindent kipróbált a pol-beattől a jazz-rockig.

A Buggles nyomán azonban minden megváltozott körülötte: stúdiójában menő zenekarok adták egymásnak a kulcsot, a zenekar elkészíthette második (teljesen érdektelen) albumát, de a legnagyobb meglepetésre a már akkor is progrock dinoszau­rusznak számító Yes együttes is őt kérte fel, hogy helyettesítse a távozó énekest, Jon Andersont. (Az eredmény hatalmas bukás lett, a szemüveges, kissé túlsúlyos énekest a rajongók nem fogadták el, ő pedig belátta, hogy afféle „antisztárként” nem lesz belőle második Elton John.) Horn már 1981-ben elhagyta a Yest, attól kezdve szinte kizárólag producerként tevékenykedett, s vált rövid időn belül a zeneipar egyik legfontosabb és legnagyobb hatású háttéremberévé. Ő lett a producere az ABC The Lexicon of Love című albumának, amely 1982 legnagyobb példányszámban eladott brit lemeze volt; Malcolm McLaren Buffalo Gals című számának, amelyet az első hiphopslágerként emlegetnek; ő állt 1984 legmenőbb csapata, a Frankie Goes to Hollywood mögött. De egy évvel korábban az ismét Jon Andersonnal felálló Yes Owner of the Lonely Heart számát is ő hangszerelte – ez lett a zenekar egyetlen olyan dala, amely az amerikai listákon is első helyezést ért el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.