Lemez

Második nekifutás

Trevor Horn: Echoes: Ancient & Modern

Kritika

A szórakoztatóipar történetében ritkán fordult elő, hogy egy egyszerű dalocska próféciának bizonyuljon, de 1979-ben, a Buggles Video Killed the Radio Star című slágere meglátta a közeli jövőt.

Mindezt a kortársak is felismerték, a szám azonnal listavezető lett Angliában, és az sem véletlen, hogy az MTV indulásakor a Video Killed the Radio Star volt a legelső videóklip, amelyet sugároztak. A páratlan siker azonnal ismertté tette a dal szerzőjének, producerének és énekesének, az akkor 30 éves Trevor Hornnak a nevét, aki kamaszkora óta próbált énekesként, basszusgitárosként és stúdiótulajdonosként befutni – ám annak ellenére is csak a másodosztályig jutott, hogy sok mindent kipróbált a pol-beattől a jazz-rockig.

A Buggles nyomán azonban minden megváltozott körülötte: stúdiójában menő zenekarok adták egymásnak a kulcsot, a zenekar elkészíthette második (teljesen érdektelen) albumát, de a legnagyobb meglepetésre a már akkor is progrock dinoszau­rusznak számító Yes együttes is őt kérte fel, hogy helyettesítse a távozó énekest, Jon Andersont. (Az eredmény hatalmas bukás lett, a szemüveges, kissé túlsúlyos énekest a rajongók nem fogadták el, ő pedig belátta, hogy afféle „antisztárként” nem lesz belőle második Elton John.) Horn már 1981-ben elhagyta a Yest, attól kezdve szinte kizárólag producerként tevékenykedett, s vált rövid időn belül a zeneipar egyik legfontosabb és legnagyobb hatású háttéremberévé. Ő lett a producere az ABC The Lexicon of Love című albumának, amely 1982 legnagyobb példányszámban eladott brit lemeze volt; Malcolm McLaren Buffalo Gals című számának, amelyet az első hiphopslágerként emlegetnek; ő állt 1984 legmenőbb csapata, a Frankie Goes to Hollywood mögött. De egy évvel korábban az ismét Jon Andersonnal felálló Yes Owner of the Lonely Heart számát is ő hangszerelte – ez lett a zenekar egyetlen olyan dala, amely az amerikai listákon is első helyezést ért el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.