Film

Mindenki megbolondul

Judd Apatow: A buborék

  • SzSz
  • 2022. április 20.

Kritika

Steve Carell mellszőrzetének szmájli alakú gyantázása tizenöt év alatt klasszikus komédiává nemesedett – a 2005-ös 40 éves szűznek azonban nem ez az egyetlen hagyatéka: egy csapásra a térképre tette Judd Apatow-t, aki személyes hangulatú romkomjaival és gyereklelkű felnőtt hőseivel az elmúlt évtizedek egyik legmenőbb rendezőjévé vált.

A buborékban gyantázás helyett orr-garat PCR-mintavétel biztosítaná az egyszerre kínos és borzongató testi poént, csak épp sem a téma, sem a kivitelezés nem ad okot nevetésre. Hiszen a pandémia még mindig aktuális, miközben a film olyan érzést kelt, mintha már rég elszállt volna felette az idő.

A rendező hosszú idő óta először hagyta ott a romantikus műfajt, amelyet a 2010-es években gyakorlatilag egymaga tartott a víz felett, és amelynek úgy vált legismertebb szerzőjévé, ahogy Woody Allen óta talán senki. A 40 éves szűz, majd következő sikere, a Felkoppintva után úgy ünnepelték, mint azt az alkotót, aki a férfiak számára is fogyaszthatóvá tette a műfajt. Kedvenc témái vissza-visszatértek a később producerként vagy íróként jegyzett filmjeiben is: a főhősök a 30-as, 40-es éveik derekán is az elköteleződés és a felnőtté válás kínjaival küszködnek, a romance-nál sokkal fontosabb a bromance, a poénok terén pedig zajlik ugyan a polgárpukkasztás, de a történet végül olyan konzervatív mederben folyik, hogy arra Ronald Reagan és Semjén Zsolt is elégedetten csettintene. Apatow későbbi alkotásaiban már egy komolyabb arcát mutatta, maratoni hosszúságú, életszagú filmeket rendezve a házasság (40 és annyi), vagy épp a stand-up komédia (Ki nevet a végén?) világáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.