Film

Mindenki megbolondul

Judd Apatow: A buborék

  • SzSz
  • 2022. április 20.

Kritika

Steve Carell mellszőrzetének szmájli alakú gyantázása tizenöt év alatt klasszikus komédiává nemesedett – a 2005-ös 40 éves szűznek azonban nem ez az egyetlen hagyatéka: egy csapásra a térképre tette Judd Apatow-t, aki személyes hangulatú romkomjaival és gyereklelkű felnőtt hőseivel az elmúlt évtizedek egyik legmenőbb rendezőjévé vált.

A buborékban gyantázás helyett orr-garat PCR-mintavétel biztosítaná az egyszerre kínos és borzongató testi poént, csak épp sem a téma, sem a kivitelezés nem ad okot nevetésre. Hiszen a pandémia még mindig aktuális, miközben a film olyan érzést kelt, mintha már rég elszállt volna felette az idő.

A rendező hosszú idő óta először hagyta ott a romantikus műfajt, amelyet a 2010-es években gyakorlatilag egymaga tartott a víz felett, és amelynek úgy vált legismertebb szerzőjévé, ahogy Woody Allen óta talán senki. A 40 éves szűz, majd következő sikere, a Felkoppintva után úgy ünnepelték, mint azt az alkotót, aki a férfiak számára is fogyaszthatóvá tette a műfajt. Kedvenc témái vissza-visszatértek a később producerként vagy íróként jegyzett filmjeiben is: a főhősök a 30-as, 40-es éveik derekán is az elköteleződés és a felnőtté válás kínjaival küszködnek, a romance-nál sokkal fontosabb a bromance, a poénok terén pedig zajlik ugyan a polgárpukkasztás, de a történet végül olyan konzervatív mederben folyik, hogy arra Ronald Reagan és Semjén Zsolt is elégedetten csettintene. Apatow későbbi alkotásaiban már egy komolyabb arcát mutatta, maratoni hosszúságú, életszagú filmeket rendezve a házasság (40 és annyi), vagy épp a stand-up komédia (Ki nevet a végén?) világáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.