Film

Mindenki megbolondul

Judd Apatow: A buborék

  • SzSz
  • 2022. április 20.

Kritika

Steve Carell mellszőrzetének szmájli alakú gyantázása tizenöt év alatt klasszikus komédiává nemesedett – a 2005-ös 40 éves szűznek azonban nem ez az egyetlen hagyatéka: egy csapásra a térképre tette Judd Apatow-t, aki személyes hangulatú romkomjaival és gyereklelkű felnőtt hőseivel az elmúlt évtizedek egyik legmenőbb rendezőjévé vált.

A buborékban gyantázás helyett orr-garat PCR-mintavétel biztosítaná az egyszerre kínos és borzongató testi poént, csak épp sem a téma, sem a kivitelezés nem ad okot nevetésre. Hiszen a pandémia még mindig aktuális, miközben a film olyan érzést kelt, mintha már rég elszállt volna felette az idő.

A rendező hosszú idő óta először hagyta ott a romantikus műfajt, amelyet a 2010-es években gyakorlatilag egymaga tartott a víz felett, és amelynek úgy vált legismertebb szerzőjévé, ahogy Woody Allen óta talán senki. A 40 éves szűz, majd következő sikere, a Felkoppintva után úgy ünnepelték, mint azt az alkotót, aki a férfiak számára is fogyaszthatóvá tette a műfajt. Kedvenc témái vissza-visszatértek a később producerként vagy íróként jegyzett filmjeiben is: a főhősök a 30-as, 40-es éveik derekán is az elköteleződés és a felnőtté válás kínjaival küszködnek, a romance-nál sokkal fontosabb a bromance, a poénok terén pedig zajlik ugyan a polgárpukkasztás, de a történet végül olyan konzervatív mederben folyik, hogy arra Ronald Reagan és Semjén Zsolt is elégedetten csettintene. Apatow későbbi alkotásaiban már egy komolyabb arcát mutatta, maratoni hosszúságú, életszagú filmeket rendezve a házasság (40 és annyi), vagy épp a stand-up komédia (Ki nevet a végén?) világáról.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk