Lemez

Mindent megértve

Beth Gibbons: Lives Outgrown

  • - minek -
  • 2024. június 12.

Kritika

Sok tekintetben szabálytalan Beth Gibbons élete és pályafutása, ugyanakkor a néha szokatlan fordulatok sok mindent elárulnak a sikerek, de a visszavonultságban eltöltött időszakok értelméről, titkairól is.

Az Exeterben született angol énekesnő csonka, de népes családban egy farmon nőtt fel, és kezdett énekelni. Végül Bristolba költözve találta meg azokat az alkotótársait, Geoff Barrow elektronikus zenei producert, zenekészítőt és DJ-t, majd a jellegzetes, módfelett drámai, sokszor Morricone spagettiwestern filmzenéit idéző gitárhangzásért felelős Adrien Utley-t, s az ő oldalukon ki tudott teljesedni.

A Portishead – nevét egy tengerparti angol városkától kölcsönözve – az 1994-es Dummy című lemezével futott be, mely korong önmagában is definiált egy zenei korszakot. A jól kiválasztott hangminták, a hatásos hangszeres futamok, a bőr alá hatoló, gyors addikciót okozó dallamok és leginkább Beth Gibbons szenvedélyes, érzelmek garmadáját megjelenítő, néha hihetetlen magasságokba kalandozó és ott is remekül érvényesülő hangja egy egész generáció számára tette kötelező hallgatni valóvá az albumot. Szabálytalan slágerek sorakoztak rajta, amelyek ama ritka adottsággal bírtak, hogy egyszerre bizonyultak fülbemászónak és szívbe markolónak.

Bristol amúgy is a kreatív producerek, énekesek, zenészek valóságos gyűjtőhelyévé vált ekkoriban – a Portishead mellett elég csak a szomszédságukban alkotó Massive Attack kollektíva és Tricky nevét említenünk – ráadásul az előadók egymás dolgait is remixelgették, és akadtak közösbe adott zenei motívumaik is. A zenei sajtó természetesen nem állta meg, hogy a néha konvergensnek tűnő stílusuk és hangzásuk miatt ne dobja rögvest skatulyába őket – ez volt a legfeljebb egyszeri poénnak jó trip hop – és persze azokat, akik több-kevesebb eredetiség és ötletek birtokában a nyomukba léptek. A Portishead megfontoltan és ráérősen, a rájuk szakadt siker terhével inkább több, mint kevesebb sikerrel megbirkózva folytatta karrierjét, lemezt akkor adtak ki, amikor volt elég mondanivalójuk, így azután minden megjelenésük eseménynek számított. Amikor pedig szünetelt a zenekar, Gibbons is visszavonultabban élt, de azért közben is akadtak figyelemre méltó zenei produkciói. Például a 2002-es Out of Season album, amelyet a Talk Talk egykori basszusgitárosával, a Rustin Man néven alkotó Paul Webb-bel készített: Gibbons erősen folkhatású énekhangja jól kiegészíti a posztpunk hangulatú zenét. Az énekesnő hosszú visszavonultság után még 2019 márciusában publikált egy olyan élő felvételt, amely a merészségével vívta ki az ítészek elismerését. Henryk Górecki: Symphony No. 3 (Symphony of Sorrowful Songs) címen a jeles lengyel kortárs zeneszerző zenedarabját a lengyel rádió szimfonikus zenekarával, Krzysztof Penderecki vezényletével adta elő, és látszólag képzetlen hangja tökéletesen működött a zenekarral való szimbiózisban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?