Színház

A létezés sötét ünnepe

Metanoia Artopédia: A Kert (multimediális tárgy-színházi experimentum)

Kritika

Perovics Zoltán színháza a megalapítástól kezdve, vagyis már a 90-es évektől kutatja a hiteles színházi jelenlét mibenlétét.

Ezt teszik A Kertben is, ahol Perovics (látvány és rendezés) számos izgalmas objektum között hozza létre „meditációs environmentjét”, fekete drapéria előtt örökmozgó módjára keringő, fénylő égitesteket látunk, halvány fénnyel megvilágított, torz kisszéket és babakocsit. Egy kerekesszék „halad”, nem ül benne senki. A jobb szélen sír­ásók állnak háttal nekünk, férfi-nő páros, folyamatosan beszélgetnek. Csak nekik van prózai szerepük, mégsem tekinthetők főszereplőknek, talán ezért is nem látjuk az arcukat. Ritmikusan hullámzó, magasra ívelő, majd elmélyülő hanghordozásuk nem e világi lényekhez teszi hasonlatossá figurájukat, idegennek érzékeljük őket. Különös beszédük a meditatív ellazuláshoz is hozzásegít. Szövegük szerint ők Mityu és Pityu, akik Jeles András A nuna című művéből olvasnak föl részleteket. Bohócpárnak is beillő, groteszk alakok. Rajtuk kívül még egyetlen élő szereplőt találni, aki az ellenkező oldalon ücsörög szülészorvosruhában, tesz-vesz az objektumokkal, időnként feláll. Neki köszönhető az előadás egyik legérdekesebb jelenete, amikor nem csak a helyéről sétál el, de a színpadot is elhagyja úgy, hogy ténykedését azért továbbra is látjuk: egy bonyolultan rögzített alkalmatossággal spárgára applikált minia­tűr hajóroncsmakettet húz át a színpad felett. (Közreműködők: Krasznahorkai Ágnes, Rácz Attila, Francia Gyula, Lengyel Zoltán, Szokol Szilárd, Halász Dávid és Perovics Zoltán.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.