Dokumentumfilm

Négybetűs, mint a láva

Sara Dosa: Tűzben edzett szerelem

Kritika

„Na, de mi is a szerelem?” – bár egyebek közt erről is szól, de efféle köldöknézős kérdésekkel mégsem foglalkoznak e dokumentumfilm szereplői. Katia és Maurica Krafft, Mauna Loa, Nyiragongo, Krafla és társaik – előbbi egy vulkanológus házaspár, utóbbiak tűzhányók – egymást és kapcsolatukat is adottnak veszik.

Nincs itt semmi látnivaló: Kraffték egy egyetemi padon üldögélve, esetleg egy vakrandin futottak össze – a szerelmi történetek legfontosabb, misztikus pillanata, a találkozás itt egy elkenődött, halvány emlék csupán –, a vulkánokat pedig a tektonikus kőzetlemezek ide-oda vándorlása kreálta. Azóta pedig együtt élnek, szeretnek és működnek, néha kedvesek egymáshoz, néha dühösen kitörnek, általában azonban hagyják a másikat olyannak lenni, amilyennek az szeretné. Persze a vulkánok viselkedését nehéz is lenne megváltoztatni, ám a tapasztalat szerint az emberekkel is hasonló a helyzet.

A Tűzben edzett szerelemben végig ez a rendhagyó szerelmi háromszög az uralkodó, amelyben a fékezhetetlen, egyszerre pusztító és építő természeti erő szolgál az emberi kapcsolatok metaforájaként. Sara Dosa rendező szinte kizárólag Kraffték egyedülálló archívumából dolgozott: több ezer fénykép és több száz órányi, soha nem látott, 16 milliméteres filmfelvétel állt rendelkezésére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.