Dokumentumfilm

Négybetűs, mint a láva

Sara Dosa: Tűzben edzett szerelem

Kritika

„Na, de mi is a szerelem?” – bár egyebek közt erről is szól, de efféle köldöknézős kérdésekkel mégsem foglalkoznak e dokumentumfilm szereplői. Katia és Maurica Krafft, Mauna Loa, Nyiragongo, Krafla és társaik – előbbi egy vulkanológus házaspár, utóbbiak tűzhányók – egymást és kapcsolatukat is adottnak veszik.

Nincs itt semmi látnivaló: Kraffték egy egyetemi padon üldögélve, esetleg egy vakrandin futottak össze – a szerelmi történetek legfontosabb, misztikus pillanata, a találkozás itt egy elkenődött, halvány emlék csupán –, a vulkánokat pedig a tektonikus kőzetlemezek ide-oda vándorlása kreálta. Azóta pedig együtt élnek, szeretnek és működnek, néha kedvesek egymáshoz, néha dühösen kitörnek, általában azonban hagyják a másikat olyannak lenni, amilyennek az szeretné. Persze a vulkánok viselkedését nehéz is lenne megváltoztatni, ám a tapasztalat szerint az emberekkel is hasonló a helyzet.

A Tűzben edzett szerelemben végig ez a rendhagyó szerelmi háromszög az uralkodó, amelyben a fékezhetetlen, egyszerre pusztító és építő természeti erő szolgál az emberi kapcsolatok metaforájaként. Sara Dosa rendező szinte kizárólag Kraffték egyedülálló archívumából dolgozott: több ezer fénykép és több száz órányi, soha nem látott, 16 milliméteres filmfelvétel állt rendelkezésére.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk