Rádió

Nosztalgia nélkül

A Szabad Európa podcastsorozata

Kritika

Elég erős május 1-jei anyaggal állt elő a Szabad Európa podcastsorozata. Persze nincs is nehéz dolguk, óriási anyagból válogathatnak a – valamiért meg nem nevezett – műsorkészítők. Itt jegyezzük meg, hogy nemcsak a podcast munkatársai nincsenek nevesítve, de maga a podcast sem: egyszerűen az anyaoldal és az egykori legendás rádiócsatorna nevét viseli.

A Szabad Európa névre hallgató online lap minden vasárnap közzétesz egy kiválasztott anyagot az egykori rádiócsatorna archív műsorai közül. Hogy miért pont azt, és miért pont akkor, arról a szerkesztőket lehetne megkérdezni, ha ki lehetne deríteni, kik is ők. Mi többnyire nem látunk nagyon erős összefüggéseket a jelen dátumok és a hozzájuk csatolt régi anyagok között, de az sem kizárt, hogy mégis létezik ilyesmi. Április 3-án az 1990-es választásokról szóló műsor időzítése természetesen nem lehetett a véletlen műve, de hogy egy hétre rá miért pont a Tolnay Klárival készített interjút tették ki, vagy kicsivel korábban miért épp a Bessenyei Ferenccel felvett beszélgetést, az már nem ennyire világos. Mint ahogy az sem, hogy május 1-jén miért éppen a III/III-as ügyosztály egykori vezetőjével, Horváth József nyugalmazott tábornokkal felvett anyagot tették újra hallhatóvá. Mindegyik műsor kordokumentum, valóságos időutazás-élmény hallgatni ezeket – még ha nem is mindig a legnagyszerűbb időkbe repítenek vissza a felvételek. A Szabad Európa podcastsorozata nem egy kifejezett nosztalgiabuli.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."