Rádió

Nosztalgia nélkül

A Szabad Európa podcastsorozata

Kritika

Elég erős május 1-jei anyaggal állt elő a Szabad Európa podcastsorozata. Persze nincs is nehéz dolguk, óriási anyagból válogathatnak a – valamiért meg nem nevezett – műsorkészítők. Itt jegyezzük meg, hogy nemcsak a podcast munkatársai nincsenek nevesítve, de maga a podcast sem: egyszerűen az anyaoldal és az egykori legendás rádiócsatorna nevét viseli.

A Szabad Európa névre hallgató online lap minden vasárnap közzétesz egy kiválasztott anyagot az egykori rádiócsatorna archív műsorai közül. Hogy miért pont azt, és miért pont akkor, arról a szerkesztőket lehetne megkérdezni, ha ki lehetne deríteni, kik is ők. Mi többnyire nem látunk nagyon erős összefüggéseket a jelen dátumok és a hozzájuk csatolt régi anyagok között, de az sem kizárt, hogy mégis létezik ilyesmi. Április 3-án az 1990-es választásokról szóló műsor időzítése természetesen nem lehetett a véletlen műve, de hogy egy hétre rá miért pont a Tolnay Klárival készített interjút tették ki, vagy kicsivel korábban miért épp a Bessenyei Ferenccel felvett beszélgetést, az már nem ennyire világos. Mint ahogy az sem, hogy május 1-jén miért éppen a III/III-as ügyosztály egykori vezetőjével, Horváth József nyugalmazott tábornokkal felvett anyagot tették újra hallhatóvá. Mindegyik műsor kordokumentum, valóságos időutazás-élmény hallgatni ezeket – még ha nem is mindig a legnagyszerűbb időkbe repítenek vissza a felvételek. A Szabad Európa podcastsorozata nem egy kifejezett nosztalgiabuli.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.