Film

Profik egymás közt

David Fincher: A gyilkos

Kritika

Tipikus természetfilmes jelenet: a ragadozó ugrásra készen lesi reménybeli zsákmányát, türelmesen várakozik a tökéletes pillanatra, hiszen tudja, csak egyetlen esélye van.

Amennyiben a film a gazellák életéről szól, az oroszlánt csak egy-egy feszültségfokozó pillanatra látjuk; egyébként a kamera végig az áldozatra szegeződik, és mi is annak drukkolunk, hogy sikerüljön elmenekülnie. Ha azonban az oroszlán a főszereplő, végig őt követjük, és azért szurkolunk, hogy sikerüljön a vadászat.

David Fincher legújabb filmje az oroszlánra koncentrál. Képzett, profi gyilkológép, aki mindent alávet céljának. Az első felvonásban egy szimplának látszó megbízás során csatlakozunk hozzá: hosszú ideig rejtőzködik egy elhagyatott épületben, hogy megfigyelje a szemközti hotelben lakó célpontot; közben német turistának öltözve (azoktól ugyanis mindenki igyekszik távol tartani magát) felfedezi a környéket, McDonald’s kaját eszik (10 gramm proteinnek pont megfelelő), alszik, jógázik, majd amikor eljön a lehetőség, meghúzza a ravaszt. Itt siklik félre minden: életében először hibázik, így menekülnie kell.

David Fincher A gyilkos alapjául szolgáló francia képregényt (Alexis „Matz” Nolent és Luc Jacamon munkája) több mint 15 évig igyekezett vászonra vinni, a projekthez a Hetedik írója (Andrew Kevin Walker), a Holtodiglan operatőre (Erik Messerschmidt), a Social Network – A közösségi háló vágója (Kirk Baxter) és zeneszerzői (Trent Reznor és Atticos Ross) is csatlakoztak. Ennyiből is látszik, hogy A gyilkos egy végtelenül személyes projekt Fincher számára. A rendezőtől megszokott jéghideg távolságtartás jellemzi a legtöbb jelenetet, a szürke, élettelen képek végig egy olyan alakra szegeződnek, aki még a vécészünetét is az órája pittyegéséhez igazítja. Mindez akár unalmas és idegőrlő is lehetne, de szerencsére nem az: egyrészt mert Michael Fassbendert mintha az isten is erre a szerepre teremtette volna, másrészt mert Fincher profizmusa szinte átüt a jeleneteken: minden beállítás, minden zaj és zörej tökéletes megtervezésről árulkodik. A kamera például a főhőshöz mérten rezzenetlenül rögzít mindent, amíg a dolgok a terv szerint haladnak, amikor azonban beüt valami váratlan dolog és a bérgyilkosunk pulzusa megemelkedik, átváltunk remegős kézi kamerára. Mintha az egész sallangoktól mentes, lecsupaszított mozi egyfajta kukucskáló lenne, amelynek segítségével beláthatunk Fincher munkamódszerébe, a főszereplő pedig az ő perfekcionizmusának alteregója lenne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”