Tévésorozat

Romdráma

A legyőzött

  • - köves -
  • 2021. szeptember 8.

Kritika

„Rom, rom, rom” – e három szóval jellemezte Billy Wilder, mi fogadta, amikor visszatért Berlinbe 1948-ban, hogy leforgassa a Külügyi szívügyeket, főszerepben a győztes amerikai katonák erkölcseivel, az azokat vizsgáló tüchtig képviselőnővel és a kétes erkölcsökről kétes erkölcsökkel daloló dizőzzel, akit Marlene Dietrich alakított szívbe és másba markolóan.

Wildernek a romokra nem volt gondja, azok készen várták, ám ő, az elüldözött egykori berlini polgár, egy percig sem hagyta magát megrendülni: hagyta a neorealizmust másra, inkább egy sikamlós vígjátékot forgatott a romokon.

Több mint hetven évvel Wilder után még mindig a szétbombázott Berlin a játszóterünk. A legyőzött nyolc részen át vizsgálja a romerkölcsöket, amelyek pont úgy ingadoznak, hogy az jól álljon egy ilyen sorozatnak. A Brooklynból Berlinbe szalasztott zsaru (Taylor Kitsch) amerikai know-how-val, családi traumákkal és hónaljban hordott pisztollyal lát neki Berlin kitakarításának, míg a mellé osztott német rendőrnő nemcsak a férjét várja haza a frontról, de történelmi terhet is cipel. Sőt, olykor ki is kell mondania, hogy nem minden német volt náci. Ha nem Nina Hoss-szal mondatnák ki ezeket a sorokat, könnyen úgy festhetne az egész, mint egy Mel Brooks-paródia, de A legyőzött igazi ereje a szereposztásban van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.