Tévésorozat

Semmi sem magánügy

Viszály: Capote és a hattyúk

Kritika

A Reggeli a Tiffanynál (máshol: Álom luxuskivitelben) és a Hidegvérrel ünnepelt szerzője élete utolsó évtizedeiben mesterművén dolgozott. A soha el nem készült, Answered Prayers című mű nyomán Capote és az ihletet adó nők a New York-i elit kulisszái mögé viszik a sorozat nézőit.

Az FX 8 részes sorozatát leginkább az elviselhetetlen szó jellemzi. Elviselhetetlen figurák: Capote, a társasági hölgyekből álló köre és szinte minden ismerősük, ahogy valamennyiük élete is kibírhatatlan. A pazar jelmezeket és díszletet folyamatos dohányfüstbe és alkoholgőzbe burkolják (utoljára a Dallasban ittak ennyit), hogy valahogy mégis elviseljék ezt az egészet. Esetleg elegáns apró szelencékből kapkodják a Baby Valiumot vagy bármi más elérhető gyógyszert. Az 5. résztől kezd összeállni a kép, ám az időben kissé szabadon szökdécselő események végül teljesen átcsúsznak az álmok, hallucinációk vagy az irodalmi alapanyag világába, ami meglepő módon tisztább képet ad.

A korona amerikai párdarabjának is tekinthető Viszály című sorozat 2017-es első évadának a középpontjában Joan Crawford és Bette Davis évtizedeken át húzódó ellenségeskedése állt. Az eredeti tervek szerint a második szezon Károly és Diana válását dolgozta volna fel, ezt azonban viszonylag hamar elvetették. Helyette Capote-t szemelték ki, valamint az őt a New York-i elit köreibe emelő asszonyokat. A hattyúknak becézett hölgyek egyaránt rokonságban állnak Az aranykor újgazdagokat megvető, turnürös hölgyeivel, a Szex és New York-os Carrie Bradshow-val és barátnőivel, a Lila akác köz született feleségeivel és a hatalmas kis hazugságokat rejtegető modern feleségekkel és anyákkal. Ahogy a most tradwife-nak nevezett trend kvázi retró háziasszonyt alakító influenszereivel is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.