Könyv

„Soha többé”

Márton László: A kárpótlás

Kritika

Az alig kétszáz oldalas kisregény egy, a holokauszt, majd a Rákosi- és a Kádár-korszak által megtépázott család történetét vázolja fel. Diszfunkcionális közösséget látunk, a generációs elhallgatás és a hazugságok világát, de azt a kitörési lehetőséget is, amellyel a főhős kárpótolhatná magát. Egyúttal az elbeszélő azt is megmutatja, hogy az állam utólagosan képtelen kompenzálni az egyént, vagy ha tesz is valamit, az inkább nevetség tárgya lesz.

A kötet váltogatja az idősíkokat, amelyek a jelenből (a Covid-járvány ideje) bontakoznak ki egy kártérítési ügy kapcsán, ide-oda csapongva. A kártérítés a főszereplő Por Zsolt nagybátyjának 1944-es „életvesztéséért” jár(na). A járvány metaforája különösen jól működik a tematika tükrében, hiszen a maszkos létmód az elhallgatásokra, az izoláció a besúgóktól való félelemre, a kényszerű összezártság pedig a szintén kényszerű, megválaszthatatlan családi környezet és sors elviselésére rímel.

A narrátor is izgalmas figura, kellő távolságot tartva, amolyan megfigyelőként részt is vesz az eseményekben, folyton kotnyeleskedik, és legtöbbször parodizálja a mindentudó elbeszélő nézőpontját, már csak azzal a képtelenséggel, hogy „maga is emlékszik” napra pontosan egy-egy negyven–ötven évvel ezelőtti történésre. Az ironizáló hangnem finoman szövi át a cselekményt, s nem nyújt lehetőséget a főszereplőnek az önsajnálatra, de gyakran szarkasztikus humorral fűszerezve tárja elénk a sötét foltjaikkal együtt teljes történeteket. Por Zsolt apja szovjet hadifogoly volt, akinek öccse nem jött vissza a haláltáborból, a nagynénje, Magda egy hadiüzem munkása­ként élte túl a korszakot, az anyja pedig, a nagymamával karöltve „valamilyen módon”, találgatások, elejtett utalások alapján feltehetőleg az aktuálisan kegyetlenkedő férfitársaságot „meggyőzve” maradtak életben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.