Film

Sohaország

Gianfilippo Pedote, Giliano Carli: PÁN – A belső sziget

  • 2025. március 5.

Kritika

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Ez még nem volna szokatlan: a rövidesen felbomló többnemzetiségű birodalom cseh, szlovák, délszláv és román katonái nem meglepő módon nem akartak többé harcolni (addig se nagyon), különösen, hogy küszöbön állt nemzetállamaik megalakulása, ill. terjeszkedése, de ez a temesvári magyar katona nem abban reménykedik, hogy majd megadja magát az olaszoknak és hadifogolyként átvészeli valahogy a háború befejezéséig. Ő Sohaországot keresi, a szigetet a tenger közepén, ahol örök béke honol, és az emberek szeretik egymást. Ahonnan valójában származik, mint névrokona, Peter Pan, a népszerű gyerekmesehős, aki nem nő fel soha, mert felnőttnek lenni rabság, önmegtagadás és létkorrupció. Pán Péter nevű baka csakugyan létezett és ott fejezte be életét valamelyik értelmetlenül megvívott isonzói csatában a több százezer magyar áldozat egyikeként. Hogy az igazi Pán közlegény (vagy tizedes, netán őrmester) dezertált volna, az felettébb valószínűtlen, de a Monte Grappán lévő katonai temetőben található sírköve (amelyen csak egy név szerepel, de az legalább szerepel, ellentétben a több ezer azonosítatlan áldozattal) megihlette az olasz szerzőpárost, hogy a lövészárkok sarából felemelje azt, ami még nem veszett el egészen, és egy merőben allegorikus, egyszemélyes pikareszk filmmé formálja a magyar baka senki földjén (erdőkön, mezőkön, lakatlan falvakban) megesett „kalandjait”. Amelyek belső kalandok: a megelevenedő gyerekkor, a parasztasszony mama meséje Pánról, a görög istenségről (mondom: nem a realitásban vagyunk), az ellenség sisakjának megszemélyesítése révén a leszámolás – nem az ellenséggel, hanem az ellenségképpel. Péter művész. Lerajzolja elpusztult bajtársait, és egy barlang falán örökíti meg a nagy háborút. Értjük a távoli jövőnek szóló üzenetet. Rajta kívül csak egy reménytelen olasz katonai csoportozat, néhány ugyanolyan szakadt gyalogos bolyong ugyanazokat a köröket róva, mint Péter, talán ők is azt a szigetet keresik, amit ő, és nem veszik észre, hogy már ott vannak, de ahhoz, hogy az olyan legyen, amilyennek képzelték, el kell engedni mindent, amit az identitásuknak véltek. Ebből az igen gazdag, ókori és 20. századi mitológiát egymásra vonatkoztató narratívából minden erőltetés nélkül érkezünk meg napjainkba, egy eldobált tárgyakat mutató kameramozgással (ún. kocsizással), amely végül a tengerből kimentett emberek esetében (is) használt izolációs fólián fejeződik be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.