Könyv

Szép magyar kaméleon

Haklik Norbert: Mona Lisa elrablása

Kritika

Elkezdődik a mondat, és lehet érezni, hogyan fejeződik be: Haklik Norbert regényének mesélője joviális.

A történet azonban kiszámíthatatlan, ami sajátos feszültséget teremt. Nyugtalanítóak a vidám párbeszédek, miként az is, hogy minden pontos szavakkal dokumentált: kíváncsiság, éhség, szomjúság, az otthon hagyott, apját gyászoló feleség iránt érzett aggodalom; sörök íze, ételeké. A baljós felhő azonban csak a két főszereplő körül gomolyog, a helyszín, Brünn megnyugtató próbál lenni, otthonosabb, mint az a világ, amelyből az elbeszélő, Kerekes Milán odautazik.

Biztos vagyok benne, hogy minden kocsmát, templomot ott találnék a valóságban, ahol a regényben szerepel, a huncut szobrot is. Eljutnék a terráriumhoz, ott díszlene benne annak az egzotikus állatnak a párja, amely megjelenik a két magyar férfiember úszósziget-világában. „– Ismerd meg Mona Lisát – lépett Szapáry Tibi a szobába, karjában egy bő fél méternyi [sic!] hosszú gyíkot tartva. Élénkzöld színben pompázott a jószág, testét sárgás-kékes sávok ékesítették, farka csigaformán kunkorodott mögötte, és egészen fura érzést keltett bennem, ahogyan szemgolyóit ide-oda forgatva jól megnézett magának.”

A kaméleon egy botrányos körülmények között megszakadt szerelmi kapcsolat emléke – egyben a gyökereit lassan elveszítő ember csupaszon megmaradt lelkének szimbóluma. Az idegen világhoz alkalmazkodó személyiség élő metaforája, amihez hol irracionális módon ragaszkodik, pánikba esik az elvesztése miatt, vagy épp letérdel mellé gügyögve, mihelyt megkerül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.