Színház

Távolról sem

A Mars messze van, de a Föld sincs közel

  • Sándor Panka
  • 2022. május 25.

Kritika

Elgondolkodtató és megragadó látvány fogad (Erős Hanna és Zatykó Bori munkája): a színpadon hatalmas piros M betű, előtte piros szőnyeg, jobboldalt kör alakú vetítővászon, Bartha Máté videóival. A Kovács Lehel által megformált kutató, az Amerikából hazatért Gyarmati Egon bele is kezd a Magor-program kifejlesztésének hátteréről szóló ismeretterjesztő előadásába.

Mint kifejti, három oka van az emberiségnek, hogy a Marsra települjön: tudomány, túlélés és inspiráció. Itt még nem is sejtjük, hogy milyen irányba halad majd közös utazásunk. Az előadást a Freeszfe végzős hallgatója, Antal Bálint rendezte.

Annyi minden történik, hogy talán egyszerűbb a vége felől indítani: állami pénzből elindítják a Gyarmati kezdeményezte Magor-programot. Húszezer jelentkező közül hármat választanak ki, ők lehetnek az elsők, akik a Marsra utazva megkezdhetik az emberi élet galaktikus kiterjesztését. Éva, Mihály és Adrián a szerencsés kiválasztottak, s arra is fény derül lassan, hogy mi késztette őket a jelentkezésre. Ami mindhármukat összeköti, az a csillapíthatatlan elvágyódás, és az, hogy valamiféle nyomot hagyjanak a világban.

Mihályt (Spilák Lajos) már gyermekkora óta vonzza a világűr, képzeletében mindig Neil Armstrong társaként lép a Holdra. Éva (Pallagi Melitta) a hidroponikus növénytermesztést szívügyének tartó influenszer, aki az Édenkert a nagyvárosban című műsorában ad tanácsokat követőinek, s egyre növekvő ellenérzéssel figyeli a marsi élettel kapcsolatos akciókat, szkepticizmusa mögött mintha eltitkolt frusztrációk bújnának meg. Adrián (Samudovszky Adrian) kezdő színész, aki éppen Trepljovot alakítja egy beképzelt rendező Silyában. Próbál megfelelni az elvárásoknak, de egyre kevésbé bírja elviselni a kreativitását, szenvedélyét semmibe vevő légkört. Az ő feladata lenne kitalálni, milyen is legyen Trepljov alakja. Szerepéhez hasonlóan – vagy talán azzal azonosulva – új formák után kutat, álomszerű látomást visz színpadra. A próbálkozása végül kudarcba fullad, a rendező szerint Adrián munkája egy nagy semmi, „Bodolai meg a Bodó között valahol”. Mi viszont különleges, színház a színházban jelenetet kapunk. És egyben betekintést egy pályakezdő színész szorongásaiba, aki az egyetemi évek alatt egyáltalán nem így képzelte el a szakmáját. A három szereplő közül Adrián sztoriján van a hangsúly, az ő alakja, dilemmái a leginkább kidolgozottak. Éva és Mihály csak pár jelenetben tűnik fel a végső start előtt, s a motivációik is sokkal elnagyoltabbak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.