Kiállítás

Titkos jelek

Isabel Muñoz: OMEGA

Kritika

Egy nő narancsot tart a kezében. Fehér ruhát visel vagy világosat, mert a kép fekete-fehér. A kéztartása törékenységet és titokzatosságot sugall, mintha el akarna rejteni valamit a világ elől. A „narancs titkos jel: nem a gyümölcsöt veszik meg, hanem a lányt. Mást és mást jelent egy, kettő vagy három narancsot kérni” – magyarázza a szöveg a 2006-os, Emberkereskedelem és rabszolgaság, Kambodzsa című kép mellett.

A spanyol fotóművész több mint harminc éve járja a világot, Kambodzsába azért utazott, hogy megismerkedjen az ottani tánccal és khmer építészettel, de nemcsak szépséget talált. Ahogy ő írja, a pokollal találkozott ott, ahol a mennyországot kereste: megcsonkított emberekről is készített fotókat, képein pedig a gyermekkereskedelem és rabszolgaság témájával is foglalkozik.

A narancsos képpel szemben függ a Kongói nők, a remény útja című fekete-fehér nagyítás: egy anya óvja gyermekét, aki láthatóan menedéket talál az ölelő karjában. A szereplők arcát itt sem látjuk. A képkeret üvegében vele szemközt lévő, a gyermekkereskedelmet szimbolizáló fénykép tükröződik. Kongó más képeken is visszatér – a többi közt a kiállításon fellelhető egyetlen önarcképen, a Kongói őrület címűn. Muñoz állára letolt maszkkal néz a kamerába, fejét és arcát drótok hálózzák be. A művész szerint Kongó a világ egyik legrosszabb országa, ha nőnek születik az ember. A mentális problémákkal küzdő vagy transznemű nőket egyszerűen őrültnek tartják, törzsük kitagadja és embertelen körülmények közé kényszerítik őket. Hisznek az ördögben, és úgy tartják, hogy a mentális betegségeket is az ördög okozza. Az őrültnek bélyegzett nőket az utcára hajítják. Muñoz szerint az „őrült nők” között sok a hős: összefognak, segítenek egymásnak fennmaradni és megőrizni méltóságukat. Erről tanúskodnak e felvételek is, ahol például fák lombkoronája mögé bújva vagy fejdíszeikben láthatjuk őket – a fejdíszeket a piacokon próbálják értékesíteni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.