Koncert

Tökéletes ajándék

Napalm Death

Kritika

Az egyik legérdekesebb, és biztosan soha meg nem válaszolható kérdés a zenében, hogy többnek kell-e lennie önmagánál.

A szórakoztatóipar ugyanis olyan, hogy világnézeteket is képes piacosítani, így inflálva azokat. Ilyen volt, ahogy a Rage Against the Machine az 1990-es évek elején a kapitalizmus minden előnyét kihasználva hirdette nagy kiadók segítségével az antikapitalizmust, ugyanennek a másik oldala viszont az, amikor a jellegtelenségből jellegzetességet csináló Taylor Swift párkapcsolati drámái közüggyé válnak. Elvileg mindkettő kikapcsolódás és habkönnyű szórakozás, aztán valahogy az egyik mégis valamiféle lázadozásnak tűnik, a másik meg csak táncnak és tapsolásnak.

Mindez persze a produkciótól is függ, bár ha azt vesszük, hogy egy félreértés miatt Britney Spearsből újbaloldali ikon lett egy rövid ideig, még ez sem biztos. Viszont az biztos, hogy a Napalm Death elég egyértelműen gondol valamit a világról. Ezt már az is bizonyítja, hogy minden koncerten eljátsszák a Nazi Punks Fuck Off című Dead Kennedys-slágert, de fontos elmondaniuk azt is, hogy mindig álljunk ki különféle kisebbségi jogok mellett.

A grindcore/death metal alapzenekarának produkcióját az teszi teljessé, hogy ezek az emberek nem csak röhögve hoznak össze olyan dallamokat, amelyek mellett minden más kemény zene zárójelbe tud kerülni, de még abból is közösséget tudnak építeni, hogy kiket zárnak ki. Ezt persze rosszabb irányból is csinálják különféle nemzetiszocialista zenekarok, de a Napalm Death üzenete mégiscsak az, hogy szeresd a zajt, ne legyél homofób, szexista, rasszista, és akkor megférünk veled egy koncerten.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.