Koncert

Üstökös év

The Comet Is Coming

  • - minek -
  • 2023. augusztus 23.

Kritika

Látszólag vakmerő vállalkozás hármasban előadni olyan komplex, részben erősen improvizatív jellegű, közben óriási energiákat mozgósító zenét, mint amilyet a londoni The Comet Is Coming játszik.

Albumról albumra bizonyítják, hogy a stúdióban is jól érzik magukat, emellett az idén két magyarországi fellépéssel is igazolták, hogy kevés náluk szuggesztívebb élő produkció van manapság a zenei piacon. S ami a nem szándékoltan lo-fi fellépésekben gazdag fesztiválkoncertek között sem mindennapos, még jól meg is szólal, amit csinálnak. Pedig kiindulópontjuk határozottan a jazz, annak sem mindig éppen a könnyedebb, fogyasztóbarát irányzatai, de a hatásokat nézve, az innen-onnan táplálkozó fúziós zene, a velük kapcsolatban többször emlegetett Sun Ra és Alice Coltrane, a nyolcvanas–kilencvenes évek funkban fürdetett, elektronikus tánczenével házasított improvizatív zenéi (például Jon Hassell), sőt az egykori Red Snappert idéző neoprog-pszichedelikus-acid jazz is említhető az előzményeik között. Az már csak ráadás, hogy zenéik egyik számcímekben is tetten érhető ihletője a klasszikus sci-fi B mozik dimenziókat ugró idegenekben és pusztuló planétákban gazdag világa.

Összességében annyira sokféle, egymással is házasított stílussal operálnak, szépen beleépítve mindet a zenéjükbe, hogy szerencsére lehetetlen bármely skatulyába belesuvasztani őket. Élőben a feszesen együttműködő, a közös frekvencián rezgő, egymásra hangolódó három zenész kivételesen erős összhangot teremt a színpadon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.