Koncert

Üstökös év

The Comet Is Coming

  • - minek -
  • 2023. augusztus 23.

Kritika

Látszólag vakmerő vállalkozás hármasban előadni olyan komplex, részben erősen improvizatív jellegű, közben óriási energiákat mozgósító zenét, mint amilyet a londoni The Comet Is Coming játszik.

Albumról albumra bizonyítják, hogy a stúdióban is jól érzik magukat, emellett az idén két magyarországi fellépéssel is igazolták, hogy kevés náluk szuggesztívebb élő produkció van manapság a zenei piacon. S ami a nem szándékoltan lo-fi fellépésekben gazdag fesztiválkoncertek között sem mindennapos, még jól meg is szólal, amit csinálnak. Pedig kiindulópontjuk határozottan a jazz, annak sem mindig éppen a könnyedebb, fogyasztóbarát irányzatai, de a hatásokat nézve, az innen-onnan táplálkozó fúziós zene, a velük kapcsolatban többször emlegetett Sun Ra és Alice Coltrane, a nyolcvanas–kilencvenes évek funkban fürdetett, elektronikus tánczenével házasított improvizatív zenéi (például Jon Hassell), sőt az egykori Red Snappert idéző neoprog-pszichedelikus-acid jazz is említhető az előzményeik között. Az már csak ráadás, hogy zenéik egyik számcímekben is tetten érhető ihletője a klasszikus sci-fi B mozik dimenziókat ugró idegenekben és pusztuló planétákban gazdag világa.

Összességében annyira sokféle, egymással is házasított stílussal operálnak, szépen beleépítve mindet a zenéjükbe, hogy szerencsére lehetetlen bármely skatulyába belesuvasztani őket. Élőben a feszesen együttműködő, a közös frekvencián rezgő, egymásra hangolódó három zenész kivételesen erős összhangot teremt a színpadon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”