Könyv

Józsefek és testvéreik

Tabajdi Gábor: Tartótisztek – A BM III/III. Csoportfőnökség belső történetei

Kritika

A Kádár-kor egyik legféltettebb titka nem sokkal az első szabad választásokat megelőzően lepleződött le.

Egy bűnbánó titkosszolga, bizonyos Végvári József 1990 első napjaiban tárta a nyilvánosság elé, hogy létezik egy a belső elhárítással, azaz a rezsim vélt vagy valós belső ellenségeinek megfigyelésével, a társadalmi és magánemberi kapcsolatainak manipulálásával foglalkozó szervezet, a Belügyminisztérium III/III. Csoportfőnöksége, amely épp’ szakmányban semmisíti meg a dokumentumokat. Ez a történelmi pillanat természetesen előkerül a könyvben, de a vizsgált szervezet (részleges) dekonspirálódásához vezető epizód inkább a történet vége, ahonnan egy másik sztori indul: a múlt feltárásáé.

Tabajdi Gábor, a néhai III/III. Csoportfőnökség működésének elkötelezett, régi kutatója, ezúttal a politikai rendőrséget működtető tiszti állomány csoportos életrajzát írta meg, élvezetesen és izgalmasan. Könyve előszavában maga is megjegyzi, hogy a III/III. Csoportfőnökségről számos munka látott már napvilágot, ám a személyi állomány összetételét, a tartótisztek kilétét sokáig homály fedte. Így azután „az állambiztonság működése ügy- és ügynökközpontú történetek alapján vált ismertté”. Viszont e történetek szempontjából is kulcsfontosságú megismernünk, hogy kik voltak a belügyi elhárítás, a kádári titkosszolgálat vezetői, (tartó)tisztjei, hogyan kerültek a pozíciójukba, milyen társadalmi közegből indultak, milyen volt a családi hátterük, politikai, társadalmi előéletük, s végül milyen karriert futottak be a magyarországi szocializmus Rákosi majd Kádár nevével fémjelzett korszakaiban. Ezt a munkát – hivatkozik erre Tabajdi is – nem lehetett volna elvégezni a III/III. Csoportfőnökség személyi állományának azonosítása és a róluk szóló személyügyi akták, működési iratok és a rájuk vonatkozó pártdokumentumok kutathatóvá tétele nélkül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.