Film

Visszatekert szalag

Michael Bay: Rohammentő

Kritika

Michael Bay a filmrendezők Henry Fordja, aki nézőinek minden igényét ki tudja elégíteni, ha azt az egyet kérik tőle, amit előállítani képes. A pénz nem akadály, akár ez is lehetne a filmjeinek alcíme, hiszen castingra, sport­autókra, lenyűgöző helyszínekre sosem sajnálja a büdzsét, a legtöbbet persze ezek felrobbantására költ.

De igyekszik mindig nyomós indokkal alátámasztani a látványos pusztítást: a drog ellen, a hazáért vagy a családért. Csakhogy nobilis célkitűzéseit távolról sem nobilis hősökre bízza. Protagonistáit rendre megkísérti a sötét oldal, de úgy 2–2,5 órányi vérontás után mind ráébred, hogy hová is tartozik igazán.

Will (Yahya Abdul-Mateen II) feleségének rákja van, de a családnak nincs pénze kifizetni a műtét költségeit, még úgy sem, hogy a férfi épp a seregből tér vissza, s joggal várhatná, hogy biztosítása fedezze az életmentő beavatkozást. Segítségért jobb híján fogadott testvéréhez (Jake Gyllenhaal) fordul, és a következő pillanatban már egy bankrablás után menekül a rendőrök elől. A rablás náluk családi hagyomány, munkájukat azonban nehezíti, hogy a meneküléshez lopott mentő hátuljában egy meglőtt rendőr és az őt ápoló mentős (Eiza González) utazik. Bár idővel Los Angeles minden földi és légi egysége rájuk vadászik, az autó nem állhat meg…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.