Kiállítás

Vonalakból született

Fábián Zoltán: ALEA IACTA EST?

Kritika

Mintha most nemcsak a kocka, hanem a kiállítás „főszereplője”, a négyzet is el lenne vetve.

Fábián Zoltán festőművész a geometrikus absztrakció elkötelezett híve, művészete a mértani formákra épül. Letisztult kompozícióinak képi építkezése csak elsőre tűnik egyszerűnek, de ezek nem pusztán egymást keresztező hajszálvékony, színes vonalakból és az általuk határolt egyéb idomokból állnak. Feketébe burkolózó vásznai, grafikái túlmutatnak kétdimenziós mivoltukon, kifutnak a kép teréből, képzeletben meghosszabbítva, mintha további geometrikus formákat alkothatnának. A tárlat első, lesötétített terében kékesen fénylő gyűrt kocka sugárzik a vaksötétben, misztikus hangulatot árasztva. És még forog is, szerencsére nem túl sebesen ahhoz, hogy felismerhessük, hogy Pauer Gyula 1971-ben készített alkotásának, a Nagy pszeudo kockának inverz másával van dolgunk. Ám Pauer kockájával szemben Fábián alkotása nem szabályos, hanem gyűrt anyag, amelyről csak sejtjük, hogy a gyűrődés előtt kocka lehetett. Ennek variációit is láthatjuk. Különleges élményt nyújt az a fényjátékra épülő jelenség is, amely a tárlat harmadik, szintén elsötétített termében vetül ki a falra. A fénysugarak a kockákból álló installáción szinte pulzálnak, a lüktetés a falakon mozgóképes hatást kelt.

Puszta látványszinten is lenyűgöző a színeket nélkülöző kiállítás, de izgalmassá a mögöttes metafizikai tartalom teszi. A geometrikus formák úgy lebegnek a térben, akár univerzumunk égitestei: csillagok, bolygók, egyéb objektumok. Mindez összhangban áll Fábián Zoltán azon vélekedésével, hogy a geometria áthatja a világmindenséget. Elmúlt tíz évének munkáit a „metafizikai tárgyiasság” megnyilvánulásának nevezi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.