Kiállítás

Vonalakból született

Fábián Zoltán: ALEA IACTA EST?

Kritika

Mintha most nemcsak a kocka, hanem a kiállítás „főszereplője”, a négyzet is el lenne vetve.

Fábián Zoltán festőművész a geometrikus absztrakció elkötelezett híve, művészete a mértani formákra épül. Letisztult kompozícióinak képi építkezése csak elsőre tűnik egyszerűnek, de ezek nem pusztán egymást keresztező hajszálvékony, színes vonalakból és az általuk határolt egyéb idomokból állnak. Feketébe burkolózó vásznai, grafikái túlmutatnak kétdimenziós mivoltukon, kifutnak a kép teréből, képzeletben meghosszabbítva, mintha további geometrikus formákat alkothatnának. A tárlat első, lesötétített terében kékesen fénylő gyűrt kocka sugárzik a vaksötétben, misztikus hangulatot árasztva. És még forog is, szerencsére nem túl sebesen ahhoz, hogy felismerhessük, hogy Pauer Gyula 1971-ben készített alkotásának, a Nagy pszeudo kockának inverz másával van dolgunk. Ám Pauer kockájával szemben Fábián alkotása nem szabályos, hanem gyűrt anyag, amelyről csak sejtjük, hogy a gyűrődés előtt kocka lehetett. Ennek variációit is láthatjuk. Különleges élményt nyújt az a fényjátékra épülő jelenség is, amely a tárlat harmadik, szintén elsötétített termében vetül ki a falra. A fénysugarak a kockákból álló installáción szinte pulzálnak, a lüktetés a falakon mozgóképes hatást kelt.

Puszta látványszinten is lenyűgöző a színeket nélkülöző kiállítás, de izgalmassá a mögöttes metafizikai tartalom teszi. A geometrikus formák úgy lebegnek a térben, akár univerzumunk égitestei: csillagok, bolygók, egyéb objektumok. Mindez összhangban áll Fábián Zoltán azon vélekedésével, hogy a geometria áthatja a világmindenséget. Elmúlt tíz évének munkáit a „metafizikai tárgyiasság” megnyilvánulásának nevezi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.