Kiállítás

Vonalakból született

Fábián Zoltán: ALEA IACTA EST?

Kritika

Mintha most nemcsak a kocka, hanem a kiállítás „főszereplője”, a négyzet is el lenne vetve.

Fábián Zoltán festőművész a geometrikus absztrakció elkötelezett híve, művészete a mértani formákra épül. Letisztult kompozícióinak képi építkezése csak elsőre tűnik egyszerűnek, de ezek nem pusztán egymást keresztező hajszálvékony, színes vonalakból és az általuk határolt egyéb idomokból állnak. Feketébe burkolózó vásznai, grafikái túlmutatnak kétdimenziós mivoltukon, kifutnak a kép teréből, képzeletben meghosszabbítva, mintha további geometrikus formákat alkothatnának. A tárlat első, lesötétített terében kékesen fénylő gyűrt kocka sugárzik a vaksötétben, misztikus hangulatot árasztva. És még forog is, szerencsére nem túl sebesen ahhoz, hogy felismerhessük, hogy Pauer Gyula 1971-ben készített alkotásának, a Nagy pszeudo kockának inverz másával van dolgunk. Ám Pauer kockájával szemben Fábián alkotása nem szabályos, hanem gyűrt anyag, amelyről csak sejtjük, hogy a gyűrődés előtt kocka lehetett. Ennek variációit is láthatjuk. Különleges élményt nyújt az a fényjátékra épülő jelenség is, amely a tárlat harmadik, szintén elsötétített termében vetül ki a falra. A fénysugarak a kockákból álló installáción szinte pulzálnak, a lüktetés a falakon mozgóképes hatást kelt.

Puszta látványszinten is lenyűgöző a színeket nélkülöző kiállítás, de izgalmassá a mögöttes metafizikai tartalom teszi. A geometrikus formák úgy lebegnek a térben, akár univerzumunk égitestei: csillagok, bolygók, egyéb objektumok. Mindez összhangban áll Fábián Zoltán azon vélekedésével, hogy a geometria áthatja a világmindenséget. Elmúlt tíz évének munkáit a „metafizikai tárgyiasság” megnyilvánulásának nevezi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.