Koncert

Hang nélkül

Guns N’ Roses

Kritika

Lewis Capaldi tikkelése és Lana Del Rey késése mellett a legnagyobb vihart a Guns N’ Roses fellépése kavarta az idei Glastonbury Fesztiválon.

Az egyik brit lap szakírója a GNR produkcióját megszavazta minden idők legrosszabb headliner koncertjének a Worthy Farmon, és a közösségi médiában is sokan panaszkodtak Axl Rose teljesítményére. Pár hetet kellett várnunk, hogy a saját fülünkkel is meggyőződjünk minderről, ráadásul a budapesti esemény helyszíne az a Puskás Aréna volt, amelynek tavalyi „koncertmegnyitóján” a Red Hot Chili Peppers adott nagyon gyenge hangminőségű bulit.

„Érdekes módon nem a korábban a közönség idegeivel szívesen ugrókötelező Axl Rose lett ezen az estén a hunyó, hanem a hangmérnökei”, írtuk hat évvel ezelőtt a Guns bécsi koncertjéről (Lélektani határ, Magyar Narancs, 2017. augusztus 20.), de a budapesti koncerten mindez másképp alakult. Az Ernst Happel stadionhoz képest a Puskásban élvezhetőbb volt a hangzás, viszont beigazolódott az, amit a brit újságíró és a panaszkodó kommentárok is emlegettek Glastonbury után. Pedig Axl ránézésre nincs rossz formában, többet is rohangált a színpadon, mint hat évvel ezelőtt Bécsben. Zenésztársaira egyáltalán nem lehet panasz: Slash továbbra is szédületesen gitározik, Richard Fortus már-már felnőtt hozzá technikában, Duff McKagan még mindig az együttes legszimpatikusabb tagja, Frank Ferrer precízen püföli a dobokat, Dizzy Reed becsülettel szintetizátorozik, a másodbillentyűs Melissa Reese pedig a vokáljaival igyekszik menteni a menthetőt.

Márpedig van mit. Hat éve azt írtuk, hogy Axl a magas hangokat időnként valamilyen furcsa vernyogással blöfföli el, de mostanra sajnos ez lett szinte a fő motívum az éneklésében. Állítólag hangszálműtéten esett át, és ezért nem mennek már a régi jellegzetes visítások, a kérdéses részeknél furcsa, operettparódiába illő hangokat présel ki magából. A mélyekkel szerencsére nem akadt gondja, viszont a hangmérnöke ezen az estén sem volt a helyzet magaslatán – az ének időnként nagyon halk, máskor bántóan hangos volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.