Könyv

Barlangrajz

Javier Cercas: Terra Alta

Kritika

A krimi ötödik sorában már hírt kapunk a kettős gyilkosságról, a történet közege mégsem a nyüzsgés, hanem a csend. A nyomozó, Melchor városi zajokhoz szokott, ezért az új helyen éjjelenként egy ideig nem is tud pihenni, és nappal is éberebb, feszültebb, mint a többiek.

Nyomorból érkezett, gyerekként az anyjától távozó férfiakat lépteik alapján képzelte el és azt találgatta, hogy melyik lehet az apja. Nem jön rá, és nyilvánvaló, hogy ennél fontosabb rejtélyekre sem derülhet fény, az élet nem szépen felépített, bejárható fondorlatpalota. Melchor rossz útra tér, bár édesanyja mindent elkövet, hogy visszatartsa. Megismerkedik a lőfegyverekkel, maffiózók bizalmi embere lesz, kiesik a pikszisből, börtönbe megy, megszereti az olvasást, tanulni kezd, és legendává válik.

Ezen a ponton már tisztán lehet látni az arcát, másoké elmosódott marad, vagy csak akkor élesedik ki, amikor az illető elkárhozik. Ez sűrűn előfordul, a regényben a főhőssel együtt jó néhány rendőrt a vádlottak padjára lehetne ültetni. Van, aki be is ismeri a tetteit. Ami pedig az áldozatokat illeti, a feleségével együtt megölt faragatlan nagyvállalkozót gyűlölték, mert kihasználta a munkásait. Nem is nagyon gyászolják. Ám ha nem ölték volna meg, hanem csupán elköltözik gyárastul, a fél város zokogna, mert rengeteg család megélhetése függ tőle. A gyűlöleten nem enyhít, hogy a gátlástalan kapitalista öregkorára szentfazékká vált, bűnbocsánatot tartott. Nincs semmi nyom, a rendőrség hat hét után lezárja a nyomozást, de Melchor kutakodik tovább. Megjárja, szétcsúszik, aztán valahogy összeszedi magát. Mindez a meghiúsult katalán függetlenségi népszavazás – 2017 – előtt és közvetlenül utána történik. 

Mario Vargas Llosa szerint a szerző „nem azt tartja legfontosabb feladatának, hogy megoldja a bűntényt, hanem hogy megváltoztassa az olvasók életét”. És valóban: például a melchori arcok megpillantásának élménye az, ami a szövegnél tart. Nagy kérdés az is, hogy meg lehet-e szeretni egy vidéket, ahol nem is a szegényes viszonyok fájhatnak a jövevénynek, hanem az, hogy mindenki minden pillanatban nézi és látja is őt. Figyelik a tempóját, minden lélegzetvételét, és tudni vélnek róla mindent.

Terra Alta olyan, mint nálunk a Viharsarok: szegény, barátságtalan vidéknek vélik, átjáróháznak, ahol csak az marad meg, akinek nincs más választása. A vesztesek földje, ahol ugyan megterem a narancs, de annyira kevés az eső, hogy inkább a fán hagyják, mert mire megérik, legföljebb lekvárnak jó. S ez mindig így lehetett, elképzelni is nehéz másképp. Lehetetlen rájönni, mi száradt ki előbb: a természet, vagy az itt élő emberek lelke. Néha aztán be lehet tévedni egy barlangba, amelynek falára úszó alakokat festett valaki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.