Könyv

Barlangrajz

Javier Cercas: Terra Alta

Kritika

A krimi ötödik sorában már hírt kapunk a kettős gyilkosságról, a történet közege mégsem a nyüzsgés, hanem a csend. A nyomozó, Melchor városi zajokhoz szokott, ezért az új helyen éjjelenként egy ideig nem is tud pihenni, és nappal is éberebb, feszültebb, mint a többiek.

Nyomorból érkezett, gyerekként az anyjától távozó férfiakat lépteik alapján képzelte el és azt találgatta, hogy melyik lehet az apja. Nem jön rá, és nyilvánvaló, hogy ennél fontosabb rejtélyekre sem derülhet fény, az élet nem szépen felépített, bejárható fondorlatpalota. Melchor rossz útra tér, bár édesanyja mindent elkövet, hogy visszatartsa. Megismerkedik a lőfegyverekkel, maffiózók bizalmi embere lesz, kiesik a pikszisből, börtönbe megy, megszereti az olvasást, tanulni kezd, és legendává válik.

Ezen a ponton már tisztán lehet látni az arcát, másoké elmosódott marad, vagy csak akkor élesedik ki, amikor az illető elkárhozik. Ez sűrűn előfordul, a regényben a főhőssel együtt jó néhány rendőrt a vádlottak padjára lehetne ültetni. Van, aki be is ismeri a tetteit. Ami pedig az áldozatokat illeti, a feleségével együtt megölt faragatlan nagyvállalkozót gyűlölték, mert kihasználta a munkásait. Nem is nagyon gyászolják. Ám ha nem ölték volna meg, hanem csupán elköltözik gyárastul, a fél város zokogna, mert rengeteg család megélhetése függ tőle. A gyűlöleten nem enyhít, hogy a gátlástalan kapitalista öregkorára szentfazékká vált, bűnbocsánatot tartott. Nincs semmi nyom, a rendőrség hat hét után lezárja a nyomozást, de Melchor kutakodik tovább. Megjárja, szétcsúszik, aztán valahogy összeszedi magát. Mindez a meghiúsult katalán függetlenségi népszavazás – 2017 – előtt és közvetlenül utána történik. 

Mario Vargas Llosa szerint a szerző „nem azt tartja legfontosabb feladatának, hogy megoldja a bűntényt, hanem hogy megváltoztassa az olvasók életét”. És valóban: például a melchori arcok megpillantásának élménye az, ami a szövegnél tart. Nagy kérdés az is, hogy meg lehet-e szeretni egy vidéket, ahol nem is a szegényes viszonyok fájhatnak a jövevénynek, hanem az, hogy mindenki minden pillanatban nézi és látja is őt. Figyelik a tempóját, minden lélegzetvételét, és tudni vélnek róla mindent.

Terra Alta olyan, mint nálunk a Viharsarok: szegény, barátságtalan vidéknek vélik, átjáróháznak, ahol csak az marad meg, akinek nincs más választása. A vesztesek földje, ahol ugyan megterem a narancs, de annyira kevés az eső, hogy inkább a fán hagyják, mert mire megérik, legföljebb lekvárnak jó. S ez mindig így lehetett, elképzelni is nehéz másképp. Lehetetlen rájönni, mi száradt ki előbb: a természet, vagy az itt élő emberek lelke. Néha aztán be lehet tévedni egy barlangba, amelynek falára úszó alakokat festett valaki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.