Interjú

„A civilek példátlan szolidaritással reagáltak”

Marius Nistor szakszervezeti vezető a romániai pedagógussztrájk sikeréről

Külpol

Ami Magyarországon a pedagógusoknak nem sikerült, azt a hazainál határozottabb fellépéssel román kollégáik elérték. Marius Nistorral, a legnagyobb román pedagagógus érdek­védelmi szervezet, a Spiru Haret Szakszervezeti Szövetség elnökével nemcsak ennek okairól, hanem a változatlanul fennálló gondokról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Milyen okok vezettek a sztrájkhoz?

Marius Nistor: Elsősorban az az elégedetlenség, amely az elmúlt 18 évben az oktatásban dolgozók körében egyre csak nőtt. Ennek egyik lényeges kiváltó oka a romániai közoktatás alulfinanszírozottsága. Nem beszélhetünk sem egy modern infrastruktúra megteremtésének szándékáról, sem méltányos bérezésről.

MN: Hogyan szervezték meg a sztrájkot?

Marius Nistor: Romániában a sztrájkokra vonatkozó törvény nagyon restriktív, nem lehet általános sztrájkot hirdetni azért, hogy béremelést kérj, vagy hogy törvényi változást eszközölj ki. 2010-ben módosították így a törvényt kifejezetten a szakszervezetek ellen. A törvény a munkáltatók és az intézményi fenntartók érdekeit védi a szakszervezeti tagok és az alkalmazottak érdekei helyett. Tavaly azonban módosították a társadalmi párbeszédről szóló törvényt, és ennek eredményeként lehetséges sztrájkot kezdeni és fellépni a kormány szociális politikája ellen, amennyiben lejár a kollektív munkaszerződés. Nálunk fennállt ez a helyzet, új szerződést kellett volna kötni, zsákutcába jutottunk a tárgyalásokkal, ezért úgy döntöttünk, általános sztrájkot hirdetünk.

MN: A szakszervezeteket és a tanárokat kritizálók közül többen azt állították, önök direkt a vizsgák előttre időzítették a sztrájkot.

Marius Nistor: Nem mi terveztük úgy, hogy a tanév végén sztrájkoljunk – ez annak a következménye, hogy a kormány helytelenül kezelte a problémát. Már tavaly decemberben megkezdtük a tárgyalásokat a kormánnyal, tehát ismerték a követeléseinket. Januárban találkoztunk Nicolae Ciucă miniszterelnökkel. Abból indultunk ki, hogy az oktatásban dolgozó kisegítő személyzeti kollégáknak katasztrofális a bérezése, beszéltünk a különböző vezetői szinteken levő kollégák bérezéséről, és persze az összes tanár bérezéséről is később. A miniszterelnök azt kérte, hogy az oktatásügyi miniszterrel közösen dolgozzunk ki egy új bértáblát, amelynek a kiindulópontja az legyen, hogy egy kezdő tanár havi fizetése haladja meg az országos átlagbért – ez körülbelül nettó 800–850 euró. Mi elvégeztük a ránk eső feladatot, kialkudtuk az oktatásügyi minisztériumnál ezt a bértáblát. A minisztérium pedig elfogadta, és előterjesztette a munkaügyi tárcának, ahol aztán leállt a folyamat. Természetesen voltak találkozók, de minden alkalommal halogatták a végleges döntést. Ezért kénytelenek voltunk a tiltakozás azon formáját választani, amelyet a szabályzatunk és a törvények biztosítanak.

Május 10-én Bukarestben a Victoria Palotához, a miniszterelnök és a kormány székhelyéhez vonultunk. Több mint 15 ezer kolléga jött az ország minden részéből, de a kormány képviselői még csak találkozni se akartak velünk. Ezután következett a figyelmeztető, majd az általános sztrájk. Azt hiszem, a kormány rosszul mérte fel a helyzetet, nem hitték, hogy képesek leszünk általános sztrájkot hirdetni, s hogy ennek ekkora támogatottsága lesz. Megpróbálták a közvéleményt ellenünk hangolni, de a civil társadalom példátlan szolidaritással reagált erre: támogattak minket a szülők, sőt a nagyvállalatok is, mind kiálltak a követeléseink jogossága mellett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.