Forradalom Bangladesben

A harag napjai

Külpol

Százezernyi tüntető diák és a hozzájuk csatlakozó lakosság több száz áldozat árán megdöntötte Sejk Haszina 15 éves uralmát Bangladesben. Mi jöhet a káosz után?

Július 1-jén a dakkai egyetem diákjai tüntetni kezdtek a közszolgálati kvótarendszer visszaállítása ellen. A fiatal bangladesi társadalomban évente több mint 2 millió ember lép be a munkaerőpiacra, de közülük több százezren azonnal külföldre mennek. A fejlődő ázsiai országokban, ahol nagy arányban a napi bérmunka szolgáltatja a megélhetést, a közszolgálati állás életre szóló biztonságot: közepesen magas fix fizetést, szociális juttatásokat, egészség- és nyugdíjbiztosítást nyújt.

A 170 milliós, 90 százalékban muszlim országot 2009 óta az államalapító Mudzsibur Rahmán lánya, Sejk Haszina és pártja, az Avami Liga irányítja. (Banglades 1971-ben vált külön Pakisztántól, a függetlenségi mozgalom vezetője és az új ország első kormányfője 1975-ben katonai puccs áldozata lett – a szerk.) Haszina nagy érdeme a bangladesi fellendülés, amelynek köszönhetően az ország Dél-Ázsia egyik leggyorsabban fejlődő gazdaságává vált az utóbbi évtizedben. Tízmilliók vergődtek ki a vezetékes víz, áram és vécé nélküli mélyszegénységből – ám a Covid óta az emelkedő inflációval nem tud lépést tartani a még mindig meglehetősen szegény lakosság. Az ország első asszonyának három ciklusát mindemellett a demokratikus rendszer teljes leépítése, a tekintélyelvű és egypártrendszerű uralom, a másként gondolkodókkal és a politikai ellenzék bármely formájával szembeni brutális intézkedések sora kísérte.

Elnyomás és korrupció

Sejk Haszina és pártja, az Avami Liga idén januárban immár negyedik alkalommal nyerte meg a választásokat. A megmaradt ellenzék bojkottálta az eseményt – azután, hogy az Avami Liga legutóbb, 2019-ben a parlamenti helyek 96 százalékát szerezte meg, aligha volt más értelmes választása. A választási csalások kísérőjelensége a fékezhetetlen terror volt. Megteltek a börtönök: több mint tízezer ellenzéki politikus és aktivista volt rács mögött; tíz év alatt közel száz ellenzéki politikus tűnt el nyomtalanul. A kormányellenes demonstrációk rendszerint több tucat áldozattal jártak, a piszkos munkát az Avami Liga aktivistái a rendőrséggel karöltve végezték el. A kormánymédia minderről csak annyit és úgy tájékoztatott, ahogy az az uralkodó pártnak megfelelt. A valódi hírszolgáltatás az online platformokon zajlott, tavaly került fel például az a videó a világhálóra, amelyen az ellenzéki tüntetésre felfegyverkezve érkező kormánypárti aktivisták rendőri vezetéssel azt skandálják, hogy „Elfogni minden ellenzékit egyenként, és lemészárolni őket!” Haszina kormánya teljes ellenőrzése alatt tartotta az igazságszolgáltatást, a rendőrséget és persze az őt annak idején hatalomra segítő hadsereget.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.