Németország választ: Annalena Baerbock esélyei

A kihívó

Külpol

Április második felében vált ismertté, hogy Annalena Baerbock lesz a Zöldek kancellárjelöltje. Május eleje óta csökken a párt népszerűsége.

Két éve, 2019 nyarán esett meg először, hogy a németországi Zöldek népszerűsége megelőzte a kereszténydemokratákét. Ez a politikai korszakváltást sejtető előny akkor gyorsan elenyészett ugyan, de egy pillanatra újra feltűnt idén május elején azzal párhuzamosan, hogy a szavazópolgárok mind kevésbé hittek a CDU képességében a vírusválság menedzselésére. Kiszűrve az ingadozásokat a politikai árfolyam alakulásából, középtávon kirajzolódik, hogy a 2017-es választások alig 9 százalékáról egy évre rá 20 százalék fölé emelkedő Zöldek tartósan ezen a szinten maradtak, vagyis a legkisebb parlamenti pártból a második legnépszerűbb politikai erővé váltak. Ez a nyereség aligha választható el a környezetvédelem uralkodó témájától, amelyet legfeljebb az evolúció képes – egy apró mutáns révén – átmenetileg felülírni.

A Zöldek elsősorban azzal járultak hozzá a másodszor is felcsillanó remény meghiúsulásához, hogy Annalena Baerbockot jelölték a kancellári posztra. A pártot hagyományosan nő-férfi duó vezeti; az utóbbi szerepét jelenleg Robert Habeck tölti be. Mivel Németországot – legalábbis egyelőre – nem lehet párosban kormányozni, választani kellett közülük. Állítólag az történt, hogy ők ketten leültek, és szépen megbeszélték. Az eredményt Habeck jelentette be – ha hihetünk arckifejezésének, szívélyes örömmel. A párt jóváhagyta a döntést, amelyet egy legutóbbi közvélemény-kutatás szerint a németek 60 százaléka hibásnak tart.

 

Önmagukban kicsiny hibák

A „ladies first” nemes és követésre méltó gesztusa a zöld ethosz elengedhetetlen eleme. Csakhogy, ami a pártban dogma, nem feltétlenül egyezik az általános vélekedéssel. Márpedig a megfontoltan nyilatkozó, a képzettségének megfelelő filozófusi attitűdöt sem nélkülöző, némi túlzással államférfiúi bölcsességet sejtető Habeck az elmúlt években mindig népszerűbb volt a kívülről középszerűnek, fajsúlytalannak, a pártideológia fénymásolatának tűnő Baerbocknál, sőt előfordult, ami nem kis szó, hogy a népszerűségi listákon még Angela Merkelt is megelőzte. A nőpártiság dicséretes elve felülírta azt az ellenfelek számára támadási felületet kínáló szempontot is, hogy Habeck legalább tartományi miniszteri múltat tudhat maga mögött, míg Baerbock semmiféle kormányzati tapasztalattal nem rendelkezik.

De nem csak ezért kritizálták őt a médiában. Először is a bírálat tényén érdemes eltűnődni. Hiszen, ha hitelt adnánk a magyar szélsőjobb – más jobboldal persze nincs is hazánkban – lamentálásának az állítólag balliberális cenzúrának alávetett német médiáról, furcsállhatnánk, hogy a Zöldek kancellárjelöltje egyáltalán támadások célpontja lett. S még inkább érthetetlen lenne e helyzet, ha felidézzük az ismert felmérést, amely szerint az újság­írók körében tartott választáson a Zöldek nyernének. E jelenség abban leli magyarázatát, amit a cenzúra emlegetői rájuk jellemző módon el sem tudnak képzelni: egy jellegzetes vagy akár többségi álláspont nem jelent kizárólagosságot, nem számolja fel a véleménypluralizmust.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.