Németország választ: Annalena Baerbock esélyei

A kihívó

Külpol

Április második felében vált ismertté, hogy Annalena Baerbock lesz a Zöldek kancellárjelöltje. Május eleje óta csökken a párt népszerűsége.

Két éve, 2019 nyarán esett meg először, hogy a németországi Zöldek népszerűsége megelőzte a kereszténydemokratákét. Ez a politikai korszakváltást sejtető előny akkor gyorsan elenyészett ugyan, de egy pillanatra újra feltűnt idén május elején azzal párhuzamosan, hogy a szavazópolgárok mind kevésbé hittek a CDU képességében a vírusválság menedzselésére. Kiszűrve az ingadozásokat a politikai árfolyam alakulásából, középtávon kirajzolódik, hogy a 2017-es választások alig 9 százalékáról egy évre rá 20 százalék fölé emelkedő Zöldek tartósan ezen a szinten maradtak, vagyis a legkisebb parlamenti pártból a második legnépszerűbb politikai erővé váltak. Ez a nyereség aligha választható el a környezetvédelem uralkodó témájától, amelyet legfeljebb az evolúció képes – egy apró mutáns révén – átmenetileg felülírni.

A Zöldek elsősorban azzal járultak hozzá a másodszor is felcsillanó remény meghiúsulásához, hogy Annalena Baerbockot jelölték a kancellári posztra. A pártot hagyományosan nő-férfi duó vezeti; az utóbbi szerepét jelenleg Robert Habeck tölti be. Mivel Németországot – legalábbis egyelőre – nem lehet párosban kormányozni, választani kellett közülük. Állítólag az történt, hogy ők ketten leültek, és szépen megbeszélték. Az eredményt Habeck jelentette be – ha hihetünk arckifejezésének, szívélyes örömmel. A párt jóváhagyta a döntést, amelyet egy legutóbbi közvélemény-kutatás szerint a németek 60 százaléka hibásnak tart.

 

Önmagukban kicsiny hibák

A „ladies first” nemes és követésre méltó gesztusa a zöld ethosz elengedhetetlen eleme. Csakhogy, ami a pártban dogma, nem feltétlenül egyezik az általános vélekedéssel. Márpedig a megfontoltan nyilatkozó, a képzettségének megfelelő filozófusi attitűdöt sem nélkülöző, némi túlzással államférfiúi bölcsességet sejtető Habeck az elmúlt években mindig népszerűbb volt a kívülről középszerűnek, fajsúlytalannak, a pártideológia fénymásolatának tűnő Baerbocknál, sőt előfordult, ami nem kis szó, hogy a népszerűségi listákon még Angela Merkelt is megelőzte. A nőpártiság dicséretes elve felülírta azt az ellenfelek számára támadási felületet kínáló szempontot is, hogy Habeck legalább tartományi miniszteri múltat tudhat maga mögött, míg Baerbock semmiféle kormányzati tapasztalattal nem rendelkezik.

De nem csak ezért kritizálták őt a médiában. Először is a bírálat tényén érdemes eltűnődni. Hiszen, ha hitelt adnánk a magyar szélsőjobb – más jobboldal persze nincs is hazánkban – lamentálásának az állítólag balliberális cenzúrának alávetett német médiáról, furcsállhatnánk, hogy a Zöldek kancellárjelöltje egyáltalán támadások célpontja lett. S még inkább érthetetlen lenne e helyzet, ha felidézzük az ismert felmérést, amely szerint az újság­írók körében tartott választáson a Zöldek nyernének. E jelenség abban leli magyarázatát, amit a cenzúra emlegetői rájuk jellemző módon el sem tudnak képzelni: egy jellegzetes vagy akár többségi álláspont nem jelent kizárólagosságot, nem számolja fel a véleménypluralizmust.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.