Interjú

„A közeljövőben emelkedni fognak az energiaárak”

Bart István jogász, klímapolitikai szakértő az EU klímavédelmi terveiről

Külpol

Az Európai Unió az eddigieknél határozottabban küzdene a klímaváltozás ellen, és drasztikusan csökkentené a karbonkibocsátást. Az is biztos, hogy a még mindig viszonylag alacsony energiaáraknak előbb-utóbb búcsút mondhatunk – erről is beszélt lapunknak a Klímastratégia 2050 Intézet ügyvezető igazgatója.

Magyar Narancs: Az ambiciózusnak tűnő Fit for 55 programnak, amelyet az Európai Bizottság részéről maga Ursula von der Leyen terjesztett be, már a neve is árulkodó: de miért lett a 2030-ra szóló, eredetileg 40 százalékos kibocsátáscsökkentésből 55 százalék?

Bart István: A 40-ből azért lett 55 százalék, mert 2050-re a cél a zéró nettó kibocsátás az üvegházhatású gázok tekintetében. Ez pedig úgy teljesülhet, ha már rövid távon is merészebb vállalásokat teszünk: ha 2050-re el akarunk jutni a nullára, ahhoz 2030-ban a jelenlegihez képest mínusz 55-nél kell járnunk.

MN: Ez logikus, mégis a korábbiaknál jóval ambiciózusabb, egyben húsbavágóbb tervről beszélünk.

BI: Ami Magyarország szempontjából is alapvető változást jelent – bár ezt talán még kevesen fogták fel igazán. A kiotói jegyzőkönyv aláírása óta az európai fórumokon leg­inkább úgy érveltek az ebből a régióból érkezett döntéshozók, hogy nekünk, kelet-európaiaknak ne kelljen olyan mértékben csökkenteni a karbonkibocsátást, mint más országoknak, hiszen nálunk 1990 óta amúgy is rengeteget csökkent, eltűnt a szocialista nagyipar stb. Megjegyzem, hogy a 2008-as gazdasági válság után jobban csökkent a magyar karbon­emisszió, mint 1990 után. Ha viszont úgy gondolkodunk, hogy már nem valahonnan megyünk az ismeretlenbe, hanem mindannyian a 0 felé tartunk, akkor innen kezdve teljesen mindegy, hogy mi történt 1990 után – csak az számít, hogy mindenkinek el kell jutnia a nulláig. Itt már nem játszik az az érv, hogy Magyarországnak ne kelljen annyival csökkentenie a kibocsátását, mert szegények vagyunk – hiszen a szegényeknek is el kell jutni a nulláig. Akinek azt mondjuk, hogy mivel szegények vagytok, most még nem kell csökkentenetek, azoknak majd 2040 után kell hirtelen sokat visszavágniuk.

MN: Ennyire kritikus a klímahelyzet, a felmelegedés üteme, hogy ilyen drámai döntésre kellett jutnia az EU-nak?

BI: Egyrészt ez is igaz, másrészt az unión belüli politikai klíma változott meg alaposan – ez bizony Greta Thunberg hatása. Magyarországon is azóta történhet meg, hogy Orbán Viktor kiejti a száján a klíma szót, amióta Greta Thunberg feltűnt. A 2019-es EP-választáson előretörtek a zöldek, és még a CDU is arra a következtetésre jutott, hogy azért nem volt elég sikeres, mert nem volt elég környezetvédő. Hatalmas választói igény mutatkozott arra, hogy történjen valami érdemleges a klímapolitikában. Arról nem vagyok meggyőződve, hogy ez az igény arra is elég, hogy a választók elviseljék azokat a megszorításokat, amelyeknek következniük kell, és amelyekkel még nincsenek tisztában. De legalább a politikusok, látva az elvárásokat, érzékelhetően felbátorodtak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.