A Politico címlapjára került az ember, aki megtörte az EU-t és megúszta

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 24.

Külpol

Orbán Viktorról van szó.

"How Orbán broke the EU — and got away with it" címmel a Politico hosszú cikket szentelt annak, hogy Orbán az elmúlt tíz év során hogyan játszotta ki az Európai Unió működését, miközben sorra hozta antidemokratikus intézkedéseit, amihez jelentős segítséget kapott pártcsaládjától, az Európai Néppárttól.

A cikkben megszólal többek között Viviane Reding, az Európai Bizottság volt alelnöke, aki szerint a bizottság minden tőle telhetőt megtett: "Nagyon frusztráló, mert még ez sem elég ahhoz, hogy egy olyan problémát megoldjunk, amit  senki sem látott előre és nem voltak eszközeink a kezelésére” – nyilatkozta Reding.

Az Európai Néppárton belül a vélekedés sokáig az volt, és ezt osztotta Németország is, hogy ha bent tartják Orbánt a pártcsaládban, azzal egyszersmind meg tudják regulázni, de ahogy Reding is rámutat, ez nem történt meg.

A magyar médiatörvényekkel kapcsolatban Neelie Kroes, aki az Európai Bizottság alelnökeként volt felelőse az ügynek, azt nyilatkozta a lapnak, hogy lehetett volna szigorúbb is Magyarországgal szemben, csakhogy Orbánhoz hasonlóan az Európai Bizottság akkori elnöke, José Manuel Barroso is az EPP tagja volt. Kroes is azt mondja, a néppárt célja az volt, hogy Orbánt a pártcsaládon belül tartsák.

Barroso emailben reagált az állításra, szerinte Orbán párttagsága szemernyit sem befolyásolta a bizottságot abban, ahogy a magyar jogállamiságot érintő kérdésekkel foglalkoztak.

A cikk kiemeli, hogy a magyar kormány azzal utasította vissza a folyamatos kritikákat, hogy más tagállamok hasonló eljárására hivatkoztak – ezt a gyakorlatot Navracsics Tibor, Orbán volt igazságügyi minisztere  is elismerte a Politicónak.  Rui Tavares, akit 2012-ben neveztek ki a magyarországi jelentés rapportőrének, Orbán Frankenstein-módszerének nevezte a magyar kormány eljárását.

A cikk emlékeztet arra, hogy a 2015-ös menekültválság ismét helyzetbe hozta Orbánt a néppártban. „Néhány pártvezető nagyon közel érezte magához Orbán migrációval kapcsolatos nézeteit, ez volt az egyik oka, amiért nem volt hangosabb a kritika” – nyilatkozta Jyrki Katainen, volt finn miniszterelnök és uniós biztos. A törés végül csak 2019-nan jött el, a Jean-Claude Juncker  elleni plakátkampánnyal.

A cikk szerint Juncker elnöksége hozott változást Orbánnal szemben: „Rengeteg vitánk volt a Fideszről és Orbánról a Néppártban, az elnökség tagjai gyakran nagyon negatívan viszonyultak Orbánhoz”  - nyilatkozta Katainen.

„Korábban kellett volna lépnünk, most már késő, de ha a tagállamok összefognak, talán még tehetnek valamit” – tette hozzá a jelenlegi helyzet kapcsán Judith Sargentini, volt EP-képviselő.

(forrás: Politico, hvg.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.