Interjú

„A szörnyű, végtelen sértettség”

Grigorij Jugyin orosz szociológus, közvélemény-kutató Oroszország jövőjéről

Putyin nem akarja, de talán nem is tudja megmondani, mit akar Oroszország Ukrajnában és Ukrajnától, számára a lényeg az, hogy a háború sose érjen véget. Pedig egyszer véget ér: és ha nyer, ha veszít, Oroszország eltűnni biztosan nem fog a térképről. Mi lesz akkor, és ki, hogyan siettetheti ezt a pillanatot? A közkedvelt politikatudóssal, aki szinte mindent előre látott, a Rigában működő Meduza.io független orosz hírportál készített interjút. Az alábbiakban ezt adjuk közre.

Margarita Ljutova: Széles körben elterjedt nézet, hogy Putyin számára a háború vég nélküli folyamat. A Szövetségi Gyűléshez intézett, február végi beszédében ismét mintha megerősítette volna ezt: semmit nem mondott arról, hogy Oroszország hogyan fog győzni, vagy hogy mi fog történni utána. Mit gondol, Putyin terve valóban az örök háború?

Grigorij Jugyin: Igen – háború mindörökké. A háborúnak nincsenek semmiféle céljai, amelyek elérése után véget lehetne neki vetni. Egyszerűen azért folytatódik, mert Putyin felfogása szerint ők az ellenség, és meg akarnak ölni minket, mi meg őket akarjuk megölni. Putyin számára ez egzisztenciális harc, a létért folytatott küzdelem azzal az ellenséggel szemben, amely el akarja pusztítani őt.

Ne legyenek illúzióink: amíg Putyin a Kremlben van, a háború nem ér véget. Csak terebélyesedni fog. Az orosz hadsereg létszámát gyors ütemben növelik, a gazdaság átáll a fegyvergyártásra, az oktatást propaganda- és katonai kiképzési eszközzé alakítják. Az országot nagy és súlyos háborúra készítik fel.

ML: Putyin számára tehát nyilvánvaló, hogy lehetetlen a győzelem?

GJ: Abszolút lehetetlen. Senki nem is tűz ki ilyen célt, a győzelemnek semmilyen definíciója nem született.

ML: Azaz a háború céljának azt tekinthetjük, hogy Vlagyimir Putyin megőrizhesse a hatalmát?

GJ: Ez nagyjából egy és ugyanaz. Úgy gondol a kormányzására, mint állandó háborúra. Putyin és az őt körülvevő emberek már régóta azt mondják nekünk, hogy háború zajlik ellenünk. Sokan inkább meg se akarták hallani ezt, pedig ők komolyan azt hiszik, hogy már régóta háborúban állnak. Most csak annyi történt, hogy a háború olyan agresszív szakaszába lépett, amelyből már végképp nem lehet kiszállni. Ebben a világ­szemléletben a háború a normális. Felejtsük el, hogy a béke természetes állapot, és máris az ő szemükkel fogjuk látni a helyzetet. Ahogy a Hanti-Manszijszki Autonóm Körzet kormányzója, Natalja Komarova mondta: „A háború – barát.”

ML: 2022. február 22-én, két nappal Ukrajna lerohanása előtt az openDemocracyn közölt cikkében ön megjósolta a közelgő nagy háborút és azt, hogy Putyint nem különösebben fogják felizgatni a nyugati országok által a háborúra válaszul hozott szankciók. A második részben arról beszélt, hogy az Ukrajnával vívott háború „történelmünk egyik legértelmetlenebb háborúja” lesz. Vajon az elmúlt egy évben az orosz társadalom elkezdte-e ezt felismerni?

GJ: Szerintem nem. Sokaknak ez azonnal egyértelmű volt, de az ő számuk azóta aligha nőtt. Ma Oroszországban van egy erős, uralkodó érzelem, és ebben Vlagyimir Putyin rezonál a társadalom nagy részével. A téveszméit távolról sem osztja az egész társadalom, de ebben az érzelemben egymásra találnak – sőt, ezt az érzelmet ő maga állítja elő. Ez az érzelem a sértettség, a szörnyű, végtelen sértettség. Semmi sem képes csillapítani ezt a sértettséget, ami azt is lehetetlenné teszi, hogy akár csak gondolkodni lehessen bármilyen konstruktív kapcsolat kialakításán más országokkal.

Olyan ez, amikor a kisgyerek annyira durcás lesz, hogy már árt a környezetének, már mások életét kezdi tönkretenni – és persze a sajátját is. De a gyerek nem gondol erre, nem gondol arra, hogy valamiféle kapcsolatba kéne kerülnie a többiekkel. Egyszer majd rájövünk, hogy a sértettség ellenünk dolgozik, és saját magunknak ártunk vele. De egyelőre túl sokan akarnak közülünk sértettségben élni.

ML: Kire sértődött meg Putyin és az orosz társadalom? Az egész világra? A Nyugatra? Az Egyesült Államokra?

GJ: A világ berendezkedésére, amelyet igazságtalannak lát, és ebből adódóan arra a „főnökre”, aki magára vállalja a világrendért a felelősséget: az Egyesült Államokra. De a szemrehányás az egész világnak szól, az egész emberi lét rosszul van berendezve.

Minduntalan eszembe jut Putyin egy 2021 közepén tett kijelentése. Akkor váratlanul kibukott belőle, hogy az életben egyáltalán nincs boldogság. Erős kijelentés ez egy politikai vezetőtől, akinek elvben az lenne a feladata, hogy jobbá tegye az emberek életét, hogy valamiféle ideálokat és támpontokat adjon. És akkor ez az ember ezzel áll elő: „Nincs boldogság az életben. A világ rossz, igazságtalan, kemény hely, ahol a létezés egyetlen módja az állandó harc, küzdelem, és végső soron a gyilkolás.”

Ez a sértettség a külvilággal szemben mélyen gyökerezik Oroszországban, és arra vetül ki, aki felelősnek tűnik ezért a világért, az Egyesült Államokra. Az Egyesült Államok egy ponton valóban magára vállalta a világért való felelősséget – és ezt nem egészen sikeresen tette. És azt látjuk, hogy ez a ressentiment nem csak Oroszországban van jelen, ahol természetesen katasztrofális, borzalmas formákban létezik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.