Polyák Gábor

Másoknak túl sok, nekünk túl kevés

Az EU és a sajtó szabadsága: az európai médiaszabadság-törvény tervezetéről

  • Polyák Gábor
  • 2023. április 5.

Publicisztika

Az Európai Unió eddig meglehetősen cselekvésképtelennek bizonyult a magyar médiahelyzettel kapcsolatban. 2011-ben az akkor elfogadott médiatörvények néhány jelentéktelen módosítását elérte ugyan az Európai Bizottság, de azok a törvény elnyomó jellegén semmit nem változtattak. Az uniós intézmények – néhány európai parlamenti meghallgatást leszámítva – 2012-ben már teljesen magára hagyták a Klubrádiót, pedig azok a jogi eszközök, amelyek alapján a frekvencia 2020-as elvesztése után eljárást indítottak, már akkor is rendelkezésre álltak.

A reklámadót 2015-ben a Bizottság az RTL panaszára gyorsan elkaszálta, de az Európai Unió Bírósága 2021-ben a magyar kormánynak adott igazat, és jóváhagyta a diszkriminatív adószedést. Az európai audiovizuális médiaszolgáltatási irányelv 2018-as módosításába bekerült a médiahatóságok függetlenségére vonatkozó szabályozás, de annyira erőtlen, formális elvárásokkal, hogy a magyar médiatörvényhez hozzá sem kellett nyúlni. A Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) létrehozásakor a Bizottság sietett leszögezni, hogy ez az összeolvadás nem éri el az uniós küszöböt, nincs vele dolga.

Az érintettségem miatt számomra különösen fájdalmas annak a két versenyjogi panasznak a sorsa, amelyeket a magyar közszolgálati média finanszírozásával, valamint az állami hirdetések magyarországi elosztásával kapcsolatban a Klubrádió, a Mérték Médiaelemző Műhely és Jávor Benedek volt EP-képviselő közösen nyújtott be. Mind a 2016-ban beadott, a közszolgálati médiára vonatkozó panaszra, mind a 2019-ben beadott, az állami hirdetésekkel kapcsolatos panaszra 2022 nyarán született meg a Bizottság ún. előzetes értékelése, amely mindkét esetben a panaszok elutasítására tett javaslatot. Mi, a panaszosok további érvekkel életben tartottuk mindkét eljárást, de nincs ok az optimizmusra.

A Magyarországgal szembeni jogállamiság eljárások sem ígérnek semmit a médiaszabadság védelmében. Miközben a 7-es cikkelyes eljáráshoz kapcsolódó európai parlamenti jelentések újra és újra megállapítják a médiaszabadság súlyos sérelmét, a valódi, pénzügyi szankcióhoz vezető ún. kondicionalitási eljárás és az Alapjogi Chartával kapcsolatos feljogosító feltételek vizsgálata egyáltalán nem érinti a médiahelyzetet.

Az Európai Bizottság ezek után tavaly szeptemberben közzétette az európai médiaszabadság-törvény (European Media Freedom Act, EMFA) tervezetét.

Az irat minden kétséget kizáróan a magyar médiahelyzet által 2010 óta támasztott kihívásokra is reagálni szándékozik. De van-e joga egyáltalán az Európai Uniónak ilyen mélyen beleavatkoznia a médiaszabadság kérdésébe, és ehhez valóban a rendeleti forma-e a megfelelő választás? A tervezet szinte minden rendelkezése támadható a jól működő demokráciák szuverenitásáért és a valódi médiapiacok szabadságáért aggódók oldaláról éppúgy, mint az „illiberális” berendezkedés kritikusainak részéről. Az előbbiek joggal érzik azt, hogy az unió fölösleges szabályozási terhekkel nehezíti a szabad és piaci működést, az utóbbiak pedig leginkább formális, felszínes megoldásokat kapnak. A következőkben néhány példán keresztül azt mutatom be, hogy jelen formájában miért nem alkalmas a tervezet a magyar médiahelyzet javítására.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.