Polyák Gábor

Másoknak túl sok, nekünk túl kevés

Az EU és a sajtó szabadsága: az európai médiaszabadság-törvény tervezetéről

  • Polyák Gábor
  • 2023. április 5.

Publicisztika

Az Európai Unió eddig meglehetősen cselekvésképtelennek bizonyult a magyar médiahelyzettel kapcsolatban. 2011-ben az akkor elfogadott médiatörvények néhány jelentéktelen módosítását elérte ugyan az Európai Bizottság, de azok a törvény elnyomó jellegén semmit nem változtattak. Az uniós intézmények – néhány európai parlamenti meghallgatást leszámítva – 2012-ben már teljesen magára hagyták a Klubrádiót, pedig azok a jogi eszközök, amelyek alapján a frekvencia 2020-as elvesztése után eljárást indítottak, már akkor is rendelkezésre álltak.

A reklámadót 2015-ben a Bizottság az RTL panaszára gyorsan elkaszálta, de az Európai Unió Bírósága 2021-ben a magyar kormánynak adott igazat, és jóváhagyta a diszkriminatív adószedést. Az európai audiovizuális médiaszolgáltatási irányelv 2018-as módosításába bekerült a médiahatóságok függetlenségére vonatkozó szabályozás, de annyira erőtlen, formális elvárásokkal, hogy a magyar médiatörvényhez hozzá sem kellett nyúlni. A Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) létrehozásakor a Bizottság sietett leszögezni, hogy ez az összeolvadás nem éri el az uniós küszöböt, nincs vele dolga.

Az érintettségem miatt számomra különösen fájdalmas annak a két versenyjogi panasznak a sorsa, amelyeket a magyar közszolgálati média finanszírozásával, valamint az állami hirdetések magyarországi elosztásával kapcsolatban a Klubrádió, a Mérték Médiaelemző Műhely és Jávor Benedek volt EP-képviselő közösen nyújtott be. Mind a 2016-ban beadott, a közszolgálati médiára vonatkozó panaszra, mind a 2019-ben beadott, az állami hirdetésekkel kapcsolatos panaszra 2022 nyarán született meg a Bizottság ún. előzetes értékelése, amely mindkét esetben a panaszok elutasítására tett javaslatot. Mi, a panaszosok további érvekkel életben tartottuk mindkét eljárást, de nincs ok az optimizmusra.

A Magyarországgal szembeni jogállamiság eljárások sem ígérnek semmit a médiaszabadság védelmében. Miközben a 7-es cikkelyes eljáráshoz kapcsolódó európai parlamenti jelentések újra és újra megállapítják a médiaszabadság súlyos sérelmét, a valódi, pénzügyi szankcióhoz vezető ún. kondicionalitási eljárás és az Alapjogi Chartával kapcsolatos feljogosító feltételek vizsgálata egyáltalán nem érinti a médiahelyzetet.

Az Európai Bizottság ezek után tavaly szeptemberben közzétette az európai médiaszabadság-törvény (European Media Freedom Act, EMFA) tervezetét.

Az irat minden kétséget kizáróan a magyar médiahelyzet által 2010 óta támasztott kihívásokra is reagálni szándékozik. De van-e joga egyáltalán az Európai Uniónak ilyen mélyen beleavatkoznia a médiaszabadság kérdésébe, és ehhez valóban a rendeleti forma-e a megfelelő választás? A tervezet szinte minden rendelkezése támadható a jól működő demokráciák szuverenitásáért és a valódi médiapiacok szabadságáért aggódók oldaláról éppúgy, mint az „illiberális” berendezkedés kritikusainak részéről. Az előbbiek joggal érzik azt, hogy az unió fölösleges szabályozási terhekkel nehezíti a szabad és piaci működést, az utóbbiak pedig leginkább formális, felszínes megoldásokat kapnak. A következőkben néhány példán keresztül azt mutatom be, hogy jelen formájában miért nem alkalmas a tervezet a magyar médiahelyzet javítására.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.