"A Vatikán valószínűleg a világ legtöbbet hazudó szervezete"

Külpol

Képmutató és hazug rendszer épült a homoszexualitás köré a Szentszéken - állítja egy magyarul most megjelent botránykönyv.

A katolikus egyházban tömegesen előforduló (és rejtegetett) homoszexualitás a szexuális visszaélések rendszerszintű eltussolásához is hozzájárul - írja A Vatikán kínos titkai című könyvében Frédéric Martel francia szociológus, újságíró. A szerzővel a Magyar Narancs e heti nyomtatott számában hosszabb interjút olvashatnak, ebből közlünk most néhány részletet.

Magyar Narancs: Könyvének legtöbbet idézett állítása szerint a vatikáni papok és egyházi méltóságok 80 százaléka vagy gyakorló homoszexuális, vagy elfojtott homoerotikus vonzalmai vannak. Meglepte ez?

Frédéric Martel: Ez a 80 százalékos adat nem tőlem, hanem Francesco Lepore kiugrott meleg paptól származik, akivel több interjút készítettem az ötéves kutatómunkám alatt. Lepore 2003-tól kezdődően több mint egy évtizeden keresztül élt és dolgozott a Vatikánban latin fordítóként, majd két bíboros és egy érsek személyi asszisztenseként. Ismeri a vatikáni papokat, többekkel le is feküdt, megbízom a becslésében, bár magam nem kvantitatív, inkább kvalitatív kutatást végeztem. A homoszexualitás elterjedtségéről pontos számot lehetetlen mondani, ez nem úgy megy, hogy az ember körbejárja a Vatikánt egy kérdőívvel, rákérdezve kinek-kinek a szexuális irányultságára.

false

MN: Könyve mégis azt sugallja, hogy a homoszexualitás a katolikus egyházban inkább a szabály, mintsem kivétel.

FM: Ez annál inkább igaz, minél közelebb vagyunk a Vatikánhoz, a hierarchia csúcsához. A magyarázat egyszerű. A vatikáni papok, bíborosok többsége az 1940-es, 1950-es években fedezte fel a homoszexualitását. Egy akkoriban 20 év körüli fiatalnak, aki nem tudta nyilvánosan vállalni vagy akár csak elfogadni az azonos neműek iránti vonzalmát, magától értetődő választásnak tűnhetett a papi hivatás, hiszen így a cölibátus és a szent szüzesség legitim indokot szolgáltatott a nőkkel szembeni tartózkodására. A katolikus egyház szisztematikusan magához vonzotta, alkalmazta, majd saját hierarchiáján belül felemelte a homoszexuálisokat. (...)

MN: Élő személyeket következetesen nem „outol” a könyvében. Miért?

FM: Nagyon egyszerű okból: semmi bajom nincs azzal, ha egy pap meleg. Az is teljesen rendben van, ha éppenséggel gyakorló heteroszexuális, és barátnője van. Egy barát vagy barátnő még mindig összehasonlíthatatlanul jobb, mintha kisfiúkat fogdosna. A papok homoszexualitása önmagában nem érdekes, és önmagában természetesen nem is ítélem el. Amit elítélek, és amit a könyvben megpróbáltam leleplezni, az a homoszexualitás köré épített képmutató és hazug rendszer, a tagadás és elhallgatás kultúrája. A Vatikán, amely vallási kérdésekben az igazság felkent forrása, valószínűleg a világ összes szervezeténél többet hazudik. És nem csak a szexualitásról; pénzről, hatalomról, politikáról is.

A teljes interjút "Nem az a baj, ha egy pap meleg" címmel a Magyar Narancs november 12-i lapszámában olvashatják. Az újságra itt tudnak előfizetni.

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.