A kurd vezér bolyongásai: Elszállt a légben

  • 1999. február 11.

Külpol

Azt, hogy Abdullah "Apo" Öcalan, a Kurdisztáni Munkáspárt (PKK) egykori vezére jelenleg ismeretlen helyen tartózkodik, nem kell föltétlenül a rossz hírek között számon tartanunk. Bár további sorsa még bizonytalan, az biztos, hogy személyében a kurd kérdés megoldásának egyik fontos akadálya lépett le a történelem színpadáról. Távozta azonban egy cseppet sem hozta közelebb a kurd kérdés megoldását.

A kurd vezér bolyongásai

A múlt év november 12-én Rómába érkezett gerillavezér ugyan szívesen pózolt az üldözött szabadságharcos képében, de ez a kép így, ebben a formában távolról sem volt igaz. A török hatóságok által nem kevesebb, mint harmincezerszeres gyilkossággal vádolt terrorista egyike századunk cégéres tömeggyilkosainak, aki valószínûleg százszor is rászolgált arra a halálos ítéletre, amelynek lehetõsége hivatalosan megakadályozta, hogy Massimo d´Alema kabinetje kiadja õt Törökországnak. Természetesen az igazi diskurzus nem errõl szólt. Aki csak egy kicsit ismerõs a török jogrendszerrel, és olvasóink között nyilván se szeri, se száma az ilyen túltájékozott egyéneknek, tudja, hogy a török bíróságok több mint egy évtizede elvbõl nem szabnak ki halálos ítéletet, s ha ez mégis bekövetkeznék, azt csakis parlamenti jóváhagyással lehetne végrehajtatni - feltéve, hogy az elítélt nem kap kegyelmet, s akad hóhér is. A megfelelõ elfoglaltság hiányában ugyanis a török államkassza sok éve nem fizet ilyen szakiparost. Törökország egyébként arra is hajlandónak mutatkozott, hogy Apo kiadatásáért cserébe sürgõsséggel eltörli az adott paragrafust.

Apo útja

Apo 1974-ben került be a törökországi kurd politikába, s 1978-ban alapította meg eredetileg radikális marxista szervezetét, a Kurdisztáni Munkáspártot (PKK). A PKK 1984-tõl folytatott rendszeres fegyveres harcot a délkelet-anatóliai, kurdok lakta török tartományok függetlenségéért, bár 1994 óta már autonómiával, illetve föderális státussal is beérnék. Ennek sikere érdekében a kilencvenes évek közepe óta a párt a marxizmus-leninizmust is törölte ideológiájából. Ennek ellenére, miközben a nyolcvanas évek óta Szíriában és 1987 óta a szír ellenõrzés alatt álló Bekaa-völgyben élt, Apo a kilencvenes évek elején meghirdette a palesztin mintát követõ kurd intifádát. Ez a gyakorlatban nemcsak a török katonaság elleni harcot jelentette, hanem harcot mindenki ellen, aki a PKK-val szemben állt. A PKK nyíltan vállalt célpontjaivá váltak mindazok, akik valamilyen kapcsolatban álltak a török állammal. A legnagyobb ilyen célcsoportot azok a kurd "faluõrök" jelentették, akiket a török hatóságok azzal bíztak meg, hogy fegyveresen védjék a kurd falvakat a PKK gerillái ellen. Ellenfelekké váltak továbbá a tanítók, újságírók és kurd politikusok is. Leginkább pedig azok a kurd falvak és klánok, amelyek vonakodtak elismerni a PKK párhuzamos államigazgatását, s nem fizették meg a rájuk kirótt, borsos sarcokat. Ha kellett, a PKK a gyerekeket sem kímélte. A háború legmocskosabb része azonban mégis az volt, amikor a PKK-tól elszenvedett vereségeket a török hadsereg rendszeresen a civil lakosságon torolta meg. Még pontosabban: mind a két fél az "aki nincs velem, az ellenem" filozófiája szerint mûködött, miközben a PKK alkalmi rajtaütéseire a hadsereg az ellenség lehetséges hátországának szisztematikus felperzselésével válaszolt.

A török álláspont

Egyik tizenkilenc, a másik eb, valahogy így írhatnánk le a török hivatalosság és a kurdok kapcsolatait az elmúlt másfél évtizedben. Miközben a kelet-, délkelet-anatóliai kurdok szisztematikusan igyekeztek kiszorítani a török kormányzatot a maguk területérõl, gyakran azon az áron is, hogy a legelemibb közszolgálatoktól, úttól, iskolától, tanítóktól és orvosoktól fosztották meg magukat, s a törökországi viszonyokhoz mérve is leírhatatlan civilizációs és higiéniai viszonyok között éltek, a török kormány egyszerûen tagadta, hogy a területén bármiféle kurd nevû kisebbség létezne. 1991-ben az akkor még miniszterelnök Süleyman Demirel részérõl már az is engedménynek számított, hogy Ankara hivatalosan elismerte a "kurd entitás" létezését az országban, engedélyezte a kurd nyelv utcai használatát, illetve kurd nyelvû audiokazetták forgalmazását. A kurdok, akiknek neve a középperzsában még egyszerûen "nomádot" jelentett, hivatalosan törökök lettek, akik arab és perzsa szavakkal kevert "oszmán-törökül" beszéltek s Közép-Ázsiából származtak. Vagy ha nem, akkor a magyar Kürt-Gyarmat törzsbõl: az 1981 után sebtében felállított s jó esetben egy-egy gyenge magyar gimnázium szintjét elérõ kelet-anatóliai egyetemek nyelvészeti és "forradalomtörténeti" tanszékei (amolyan kemálista foxi-maxik) tucatszám gyártották az ezekhez hasonló bölcsességeket. A kurdoknak azonban valószínûleg ennél is jobban fájt, hogy Ankara 1987-tõl egyszerûen rendkívüli állapotot vezetett be a tíz délkeleti tartományban. A tartományok élére helyezett fõkormányzó alkirályi hatalommal igazgatta ezeket a területeket.

A török hivatalosság merevségét jól mutatta az is, hogy a kilencvenes évek közepén a török parlamentbe került legális kurd párt, a közel-keleti karizmatikus nõpolitikusok egyikének számító Leyl‰ Zana vezette HADEP tagjait kizárták a parlamentbõl, és börtönbüntetésre ítélték õket, amikor ragaszkodtak ahhoz, hogy megválasztásuk után "a török és a kurd nép" képviselõiként tegyenek esküt.

A migráció

A kurdok lakta tartományok eredendõ túlnépesedése (családonként átlagos az öt gyerek, de nem ritka a hét-nyolc testvér sem), a másfél évtizedes polgárháború ugyanakkor nem ott ütött vissza, ahol gondolnánk. Ha nehezen is, de a török hadsereg voltaképpen leverte a PKK-t. Vagy legalábbis a föld alá nyomta. Az igazi gond a fegyveres viszály elõl menekülõ kurdok migrációjával van. A kilencvenes évek folyamán megduplázódott s egymillió fölé emelkedett Adana és Diyarbakir városok lélekszáma, de milliószámra kerültek kurdok Isztambulba és Ankarába is. A török nagyvárosok hagyományosan gyenge infrastruktúrájának más sem kellett, mint egy ilyen tömeg bevándorlása. Az új lakók számára a legnagyobb nehézséget azonban maga a városi élet és a török városi lakosság alig leplezett ellenszenve jelentette. Az õket fogadó süvítõ gyûlöletnek azonban csak az egyik oka volt, hogy a délkeleti polgárháború alaposan feltüzelte ellenük a török kedélyeket. (Jószerivel alig van török család, amelynek valamelyik tagja ne járta volna meg ezt a poklot.) Legalább ennyire hozzájárult a gyûlölködés kialakulásához az is, hogy a kurd falusiak és nomádok sem tudtak adaptálódni a török nagyvárosok nyugatias életéhez. Szakmátlanul, hiányos töröknyelv-tudással, gyakran funkcionális analfabétaként, egy - a nyugat-anatóliai szemmel nézve - évszázadok óta meghaladott társadalmi és civilizációs rend képviselõiként tûntek fel ezekben a városokban. Késõbb a török nyomorultak számára a földi paradicsom ígéretét jelentõ Nyugat-Európát szemelték ki bevándorlási célterületnek. Az viszont egyre kevésbé mutatott hajlandóságot arra, hogy befogadja õket. Ebben a gazdasági sovinizmus mellett egyéb okok is közrejátszottak. A kulturális szakadék miatt egyszerûen semmi lehetõség sincs arra, hogy ez a tömeg beilleszkedjék a nyugat-európai viszonyok közé. Ugyanakkor a bevándorlás fõ célterületének számító Németország néhány alkalommal már megtapasztalta, hogy a kurdok, különösen a PKK aktivistái korántsem haboznak, ha a szövetségi köztársaságban kell fellépni a törökök ellen.

A végjáték

Apo sorsában tehát nagy szerepet játszott Nyugat-Európa félelme attól, hogy a kurd kérdés az unió területén találjon megoldást. Az út, ami idáig vezetett, sokkalta inkább dicséri a török diplomácia ügyességét. Az 1995-ben megjelent, Dogu Ergil professzor vezette jelentés szerint a délkelet-anatóliai kurd lakosság relatív többsége (42 százalék) eleve nem kívánt kiszakadni a török államból, hanem azon belül keresett (lehetõleg föderatív) megoldást, s a Tansu ‚iller vezette DYP szintén sikerrel állította maga mellé a befolyásos kurd klánok egy részét. Még ügyesebben politizált Törökország Irakban, ahol 1991-ben, miután az amerikaiak gyakorlatilag leválasztották az ország északi részét Szaddám Huszein államáról, kibontakozóban voltak egy kurd állam alapjai. A két õsi ellenség, a Jalal Talabaní vezette Kurdisztáni Hazafias Unió és a Maszúd Barzání vezette Kurdisztáni Demokrata Párt 1993 után kiélezõdött belsõ harcait kitûnõen használta ki Törökország, amely szívélyes kapcsolatokat épített ki Barzaní mozgalmával. A PKK viszont meglehetõsen agresszívan és ügyetlenül lépett be az észak-iraki konfliktusba, és egyre inkább tehertétellé vált nemcsak a török, de a kurd politikusok számára is.

*

Azt, hogy Öcalan megúszta a kiadatást, bár morog érte, elsõsorban Törökország tekintheti elõnynek, elvégre éppen a polgárháború lecsendesítése lenne az alapvetõ célja. Apo valamelyik törökországi fegyházban éppen elegendõ biztonsági kockázatot jelentene a számára. Így viszont a hontalanul keringõ gerillavezér lassanként elveszíti a támogatottságát.

Az ügynek persze vannak tanulságai is. A legfontosabb az, hogy Törökország és a kurdok helyzetét mihamarabb rendezni kell, s ebben a kérdésben már mit sem ér az emberi jogokról szóló általános locsifecsi. Konkrét, anyagi segítséget is igénylõ helyzetekre kell konkrét megoldásokat találni.

Dobrovits Mihály

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.