Az örmény hadsereg azt állítja, hogy az azeriek tüzet nyitottak rájuk a határon

  • narancs.hu
  • 2021. július 6.

Külpol

Az azeriek elutasították az örmény vádakat.

Az azeri fegyveres erők tüzet nyitottak örmény katonákra a két ország közös határán - közölte kedden Szamvel Aszatrján, az örmény vezérkar tájékoztatási részlegének vezetője kedden.

Aszatrján szerint egy örmény katona könnyebb sebet kapott az örményországi Gegarkunik tartomány határtérségében történt lövöldözésben. Hangsúlyozta, hogy a történteket az azeri fél provokálta ki, hozzátéve, hogy két azeri katona is megsebesült. A bakui vezetés cáfolta Jereván beszámolóját, mondván bizonyára "egy az örmény katonák között keletkezett belső incidensről lehetett szó".

Tavaly szeptember 27-e és november 9-e között Azerbajdzsán - Törökország hathatós segítségével - jelentős területeket szerzett meg a Hegyi-Karabahban vívott háborús konfliktusban. Az Azerbajdzsántól 1991-ben egyoldalúan elszakadt, örmény többségű Hegyi-Karabah enklávé és a környező, örmények uralta azerbajdzsáni települések visszafoglalására indított offenzívában több mint hatezren vesztették életüket. A harcok háromoldalú, örmény-azeri-orosz tűzszüneti megállapodás aláírásával értek véget. Moszkva kétezer békefenntartót vezényelt a térségbe a tűzszünet fenntartására. Máig nem sikerült megnyugtató módon rendezni a konfliktusövezet aknamentesítésének és a foglyul ejtett katonák, illetve civilek sorsának ügyét.

Egise Kirakoszján, Örményország képviselője az Emberi Jogok Európai Bíróságán hétfőn közölte, hogy 45 fogva tartott örmény állampolgárról van tudomásuk, akik a tavalyi hegyi-karabahi harcok során kerültek az azeri hadsereg kezére.

Baku és Jereván között továbbra is feszült a helyzet, a két ország kölcsönösen azzal vádolja egymást, hogy provokáció gyanánt csapatokat küldtek át a határon.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.