Bugár Béla bukása: Újrakevert magyar kártya

  • Hushegyi Gábor
  • 2007. április 12.

Külpol

Vajon történelmi fordulópont volt-e a szlovákiai Magyar Koalíció Pártja (MKP) tisztújító kongresszusa, vagy sem? Mi változik azzal, hogy a pártelnök Bugár Béla március utolsó napján elbukta a választást, s az MKP új elnöke - tizennégy szavazattal - az örök második, Csáky Pál lett? Valóban Duray Miklós áll a trónfosztás mögött? Mi a váltás oka, és mi lesz a következménye?
Vajon történelmi fordulópont volt-e a szlovákiai Magyar Koalíció Pártja (MKP) tisztújító kongreszszusa, vagy sem? Mi változik azzal, hogy a pártelnök Bugár Béla március utolsó napján elbukta a választást, s az MKP új elnöke - tizennégy szavazattal - az örök második, Csáky Pál lett? Valóban Duray Miklós áll a trónfosztás mögött? Mi a váltás oka, és mi lesz a következménye?

Az MKP komáromi tisztújító kongresszusán felborult a papírforma. A máskor izgalmak nélküli, a pártelnököt gépiesen megerősítő szavazást most ellenségeskedéstől és sértődöttségtől terhes küzdelem váltotta fel. Pedig minden a legsűrűbb unalom megismétlődését jósolta; a pártelnök Bugár Béla - nem is sejtve, mi várhat rá - hónapokon át maga kívánta, hogy legyen kihívója. Ez az óhaja végül meghallgattatott, alig három héttel a kongresszus előtt, a párt érsekújvári járási konferenciáján Csáky Pál neve is felkerült a táblára.

Bugár, aki nemcsak a párt, hanem az ország egyik legkedveltebb politikusa, toronymagas esélyesként indult. Nyolc évig vezette a Magyar Kereszténydemokrata Mozgalmat (MKDM), majd a pártfúziót követően az MKP-t; hét évig a parlament alelnöke, a második Dzurinda-kormány utolsó hónapjaiban megbízott házelnök volt. Csáky politikai karrierje szorosan összefügg Bugáréval. Az MKDM idején kétszer pályázta meg a pártelnöki posztot, mindkétszer alulmaradt. Az MKDM-ben és az MKP-ben nyolc-nyolc évig volt alelnök, ugyanennyi ideig a szlovák kormány első alelnökeként szolgált. Csáky és Bugár politikai vércsoportja azonos, mindketten nemzeti-konzervatív politikusok. Szorosan együttműködtek az elmúlt 18 évben, természetes szövetségesük mindig is Duray Miklós volt. A magyar politikai elit e két markáns személyiségét mérsékelt politikai magatartásuk miatt a szlovák közeg is elfogadta.

A sajtó most minimum korszakváltást sugall a szlovák-magyar viszonyban. Vitathatatlan, hogy az MKP leköszönő elnöke személyes képességei, remek kommunikációja révén hihetetlenül pozitív folyamatot generált országszerte. A magyarokat az ő fellépésének köszönhetően is elfogadták és tisztelték. Az MKP két cikluson át volt a Dzurinda-kormány tagja, s bebizonyította, hogy a szlovákiai magyarok is képesek felelős kormányzati tényezőként fellépni; vannak minisztériumokat irányítani képes szakembereik, s az ország jövője érdekében egy radikális, cseppet sem népszerű neoliberális gazdasági reformot is támogatnak. Kiálltak Szlovákia NATO- és EU-csatlakozása mellett, nem egy kormányválság idején a stabilizáló szerepet töltötték be. Az elnöknek meghatározó érdeme volt ebben.

Médiabéla

Bugár hosszú utat tett meg idáig. A 90-es évek elején a MKDM elnökeként és a Duray Miklós vezette Együttélés Politikai Mozgalom legszorosabb szövetségeseként ő is sérelmi és szimbolikus politizálást folytatott - szemben a szlovák-magyar együttműködést hirdető Magyar Polgári Párttal. Az 1998-as pártegyesítés és kormányzati szerepvállalás azonban új pályára helyezte őt. Megtanulta, hogyan tegye félre - legalább a felszínen - a kényes és megosztó témákat. Az 1995-98 közötti Meciar-éra utolsó két évében korábban nem tapasztalt, széles együttműködés jött létre a demokratikus szlovák és szlovákiai magyar politikusok között. Ez a kooperáció komoly médiatámogatást élvezett, s ekkor teremtődött meg - a Markíza kereskedelmi tévének, a liberális SME napilapnak és a Domino Fórum hetilapnak köszönhetően - Bugár Béla mítosza. A szlovákok körében a csallóközi politikus a rossz Duray ellenében a jó magyar köntösében jelent meg.

Bugár kiváló médiaterméknek bizonyult. Sokat dolgozott a megjelenésén, hihetetlen készsége volt a frappáns válaszokra, s ezt lazasággal, humorral, infantilis beszólásokkal és gesztusokkal tarkította. Magyar akcentusa, magyaros mondatszerkesztése népszerű kabarék és egy tévésorozat meghatározó kellékévé vált. A Bugár-jelenséget az országos szlovák sajtó "teremtette meg": az MKP elnöke a szlovákok népi politikusa lett. Ebből fakadt növekvő népszerűsége a magyar választók körében is, ami fokozatosan felülmúlta a magyar közegben erős Duray-mítoszt és Csáky kedveltségét is. Ez hosszú időre megingathatatlanná tette pártelnöki pozícióját - már csak azért is, mert az ő személye révén volt az MKP kívánt és elfogadott koalíciós partner. Ez a rendkívülinek nevezhető nyolc év azonban rámutatott a médiatermék gyenge oldalaira és ideiglenességére is. Bugár ugyanis megelégedett a médiasztársággal. Mindent el tudott adni, amit akart - a szlovák újságírók nem láttak be a magyar párt hátsó udvarába, vakon megbíztak az ő Bélájukban. Hisz mégiscsak az ő termékük volt. De semmi garancia nem volt arra, hogy a szlovákok pozitívan elfogult MKP- és Bugár-képe egyszer csak nem fordul-e majd el 180 fokkal, s nem csap-e át magyarfóbiába.

Mítoszmiklós

Az MKP mítosza mindazonáltal már a második Dzurinda-kormány idején kopni kezdett. Kiderült, hogy ez a párt sem mentes a korrupciós ügyektől, és komoly gazdasági érdekek kötik a kormányzáshoz. Ekkoriban bukott meg az az öngyilkos stratégia is, amit kettős, sőt hármas kommunikációnak nevezhetünk: Bugár és az MKP mást üzent ugyanarról a dologról a szlovák többség, a szlovákiai magyar kisebbség és esetenként Magyarország felé. Ez több szlovák szerkesztőségnek is feltűnt, s ezek aztán a szlovák pártoknak kijáró kritikai megközelítést érvényesítették az MKP-vel szemben is. (Ezt a túlfélen kitűnően lehetett magyarellenességnek beállítani.)

A fakuló MKP-képet Duray Miklós öntörvényű politikai szereplése tovább rontotta. Ám ehhez Bugár asszisztenciájára is szükség volt. A szlovák közvélemény előtt kibékíthetetlen ellenpólusok a valóságban együttműködésre voltak utalva. Az MKP ugyanis a Duray-szavazók (és a Bugárra bemozduló szlovák szavazatok) nélkül aligha szerezte volna meg azt a több mint 300 ezer voksot, ami kétszer is kormányzati pozícióba segítette a pártot. Erre a pragmatikus kalkulációra vezethető vissza a Bugár-Duray viszony. A pártelnök jó darabig mesterien titkolta ezt a tényt a szlovák közvélemény előtt, ám Duray emlékezetes, 2002-es Kossuth téri szónoklata nyilvánvalóvá tette, hogy létezik az érdekszövetség. Bugár ekkor annak ellenére nem cselekedett, hogy 90 szlovákiai magyar értelmiségi megteremtette azt a külső nyomást, ami Duray politikai eltávolítását eredményezhette volna. A pártelnök gyávának bizonyult, sőt egyre autoriterebben viszonyult minden értelmiségi, liberális bírálathoz. Véget ért a kritikai értelmiség és az MKP párbeszéde, s Bugár válasza mindössze e réteg lejáratása volt; közvetlen környezete egyeseket nemkívánatosnak és nemzetárulónak nevezett. Eközben Duray mesterien szervezte ki alóla a pártot, a fiatalítást az egyértelműen Fidesz-orientált Magyar Ifjúsági Közösséggel hajtotta végre. A sztálinista maradványnak tekinthető kulturális szervezet, a Csemadok is a szélsőjobb kezébe került. Duray politikai befolyását növelte, hogy kezdeményezője volt a kedvezménytörvénynek, s a kettős állampolgárságról szóló népszavazáskor is összmagyar kontextusban jelenítette meg magát. Ezzel Duray mítosza új fényt kapott. Ám nemcsak ez nem zavarta Bugárt, de Duray azon megnyilvánulásai sem, amelyek a másság iránti türelmetlenségről tettek tanúságot. Megkockáztatható a feltevés: az 1998 óta elnöklő Bugár pragmatikus paktumot kötött Duray Miklóssal, akinek innen származott ügyvezetői alelnöki tisztsége.

Olajoszkár

Mindez addig volt működőképes, amíg Bugár nem akarta felrúgni e megállapodást. Ez idén márciusban következett be - csakhogy Bugár ezzel legalább négy-öt évet késett. Időközben ugyanis minden megváltozott. A párt ellenzékbe került, több százan elvesztették munkahelyüket az államigazgatásban, és a nyolcéves kormányzás sem hozott kézzelfogható változást a közép- és kelet-szlovákiai magyarok életminőségében. Ilyen körülmények között az elszánás kimenetele borítékolható volt. Az MKP-ben ugyanis sem Bugár, sem más nem lehet pártelnök a Duray-holdudvar szavazatai nélkül. Ezt egyértelműen bizonyította a tisztújító közgyűlés, ahol Duray elnökségi tagságára a 324 küldöttből 211-en szavaztak.

Bugár a SME-nek adott interjúban Duray Miklós személyén keresztül támadta meg kihívóját, és a szlovák közönséget megpróbálta meggyőzni a veszélyről, amit Csáky és Duray együttműködése jelent. Furcsamód egy magyar politikus húzta elő a Szlovákiában gyakran használatos magyar- illetve Duray-kártyát. Ez nemcsak farizeusság volt, de fatális tévedésnek is bizonyult: Bugár magánproblémájával a szlovák közeget traktálta, miközben az elnök személyéről a pártkongresszus magyar küldöttei döntöttek. Csáky válaszképpen Bugár és a szlovákiai magyar oligarchák közötti, a párt életére és ügyeire is kiható kapcsolatot rántotta elő. Ez már hosszú évek óta a párt legkényesebb belső kérdése. Bugár - újabb hiba - sárdobálással és hazugsággal vádolta Csákyt, ahelyett, hogy felvállalta volna korábbi kapcsolatát a legsikeresebb, a magyar kultúrát is támogató szlovákiai magyar vállalkozóval, Világi Oszkárral. Tagadásával ismét csak kifelé kommunikált; s ezek után Világi neve a "magánvállalkozó gazember" szinonimájává vált a szlovákiai magyarok körében, miközben egy jól körülhatárolható oligarchacsoport (Pozsony, Dunaszerdahely, Komárom) várja, hogy az elnökváltás helyzetbe hozza. Ez is bizonyítja, hogy az MKP nem pusztán a nemzeti kisebbség, hanem - főképpen - a gazdasági csoportok érdekeinek megjelenítője; az ideológia csupán máz, mézesmadzag, ugyanúgy, mint más pártok esetében.

Pálfordulás

S vajon mi változhat az MKP-ban Csáky Pál elnökségével?

A párt most elveszíti legnépszerűbb politikusát, ami hívei számának csökkenéséhez vezethet. Bizonyosan megváltozik viszont a párt országos elfogadottsága. Összeomlik az MKP idealizált képe - végre összhangba kerülhet a nemzeti-konzervatív valósággal. A korábbi koalíciós partnerek - a mai ellenzék - tartózkodók az új pártvezetéssel szemben, sőt, a stratégiai partnernek tekintett szlovák Kereszténydemokrata Mozgalom (KDH) leendő elnöke karanténba zárná az MKP-t, annak szlovákellenes megnyilatkozásai és kommunista múltja miatt. Az MKP koalíciós potenciálja most a minimumra csökkent, s ez akár két-három választási ciklusra is így maradhat. Ám hangsúlyeltolódásokat is várhatunk a programban. A szociális kérdések felértékelődhetnek - igaz, ellenzéki pozícióból csakis a kormánypártokkal együttműködve érhető el bármi ezen a téren. Minden fogadkozás ellenére napirendre kerül (s ez Bugár elnöksége alatt is így lett volna) a területi autonómia, a kollektív jogok és a Benes-dekrétumok kérdése; feltételezhetően ismét a sehová sem vezető sérelmi politizálás jegyében, amit a szlovák közeg egyértelműen visszautasít majd.

E negatív folyamat ellenére cezúraként is értékelhető az új elnök személye és a párt új belső konstellációja. Bugár bukásának oka az általa épített és formált szlovákiai magyar egypártrendszer kizárólagossága volt; a valós társadalmi-szociális viszonyok (a kelet- és közép-szlovákiai gazdasági leszakadás) ignorálása, a párton belüli arrogancia, a kritikai és szakértelmiség véleményének marginalizálása, valamint Duray Miklós politikai befolyásának lebecsülése. Most, ha a sajtó és az eddig diszkréten hallgató politológusok veszik a fáradságot és betöltik szerepüket, újjáéledhet a több mint másfél évtizede kiiktatott közéleti kontroll, a pártprogram eddig hiányzó bírálata. A szlovákiai magyar civil társadalom ezzel esélyt kaphat, hogy leszakadjon a pártról, a párt pedig arra, hogy felhagyjon a szlovákiai magyar társadalom kisajátításával.

A szlovák értelmiség, a kommentátorok és a politológusok érzékelik a magyar közösségben tapasztalható döbbenetet és tanácstalanságot. Õk éppenséggel arra biztatják a szlovák politikusokat, ne csapják be az ajtót az új MKP-vezetés előtt, mert végre transzparensebbé válhat a párt. Elvégre Csáky Pált reálpolitikusként ismerték meg az elmúlt több mint másfél évtizedben. Duray semlegesítésének zálogát épp az együttműködésben látják. Bugárnak nem volt bátorsága megoldani a párt Duray-kérdését, s ez okozta bukását. Márpedig ez lehet Csáky sorsa is.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)