Elhanyagolt kockázat - Focivébék helyszínei

  • Dénes Ferenc
  • 2010. december 9.

Külpol

2018-ban Oroszország, 2022-ben Katar rendezi a labdarúgó-világbajnokságot - így döntött december 2-án a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA) végrehajtó bizottsága. A papírforma jött be - az angol fogadóirodák zöme is ezt a két országot tartotta esélyesnek. A döntés nem mentes az ellentmondásoktól.

A FIFA "rotációs elve" szerint két egymást követő világbajnokság nem lehet ugyanazon a földrészen - ezért az idei dél-afrikai és a 2014-es brazíliai helyszín után az európai, észak-amerikai, ázsiai országok meg Ausztrália indulhatott a siker reményében. 2018-ra Anglia és Oroszország önállóan, Hollandia Belgiummal, Spanyolország Portugáliával közösen kandidált, míg a 2022-es rendezésért Ausztrália, Dél-Korea, Japán, Katar és az USA versengett. Az eredetileg 24 tagú FIFA-bizottság 2018-ra szóló döntése során az első szavazási körben senki sem szerezte meg a minimálisan szükséges 12 szavazatot, ezért a legkevesebb voksot begyűjtő Anglia esett ki; a második körben pedig Oroszország szerezte a többséget (13 szavazat). A 2022-ért zajló csatában Katar már az első körben 11 támogatót tudott maga mögött, hogy aztán Ausztrália, majd Japán és Dél-Korea kiesésével a negyedik körös "szétlövésben" szerezze meg a győztes 14 szavazatot.

A labdarúgás nemzetközi vezető testületeire régóta a korrupció árnyéka vetül. Nem bizonyíték, de jellemző: a FIFA végrehajtó bizottságának 24 tagjából most csak 22-en szavaztak, mert a tahiti Reynald Temariiról és a nigériai Amos Adamuról kiderült, hogy megvásárolhatók lettek volna a voksaik. (A FIFA etikai bizottsága mindössze egyetlen évre tiltotta el őket emiatt a közreműködéstől...) Az mindenesetre furcsa, hogy két olyan ország kapta meg a rendezés jogát, amelyet a hosszú pályázati folyamat végén, számos dokumentum átvizsgálása, helyszíni szemle és konzultáció után a legkockázatosabb rendezési helyszínként jelölt meg a FIFA szakértői apparátusa. A 16 vizsgált szempontból a háromfokozatú skálán (alacsony, komoly, kiemelt kockázat) Oroszország négyben komoly, egyben kiemelt kockázati besorolást kapott, és a pályázat egészét is komoly kockázatúnak látták az ítészek. Katar nyolc komoly és egy kiemelt kockázatú minősítést kapott, és a pályázat egészét is kiemelten kockázatosnak látták a szakértők. (Ezzel szemben az angol pályázat két, az észak-amerikai egy szempontból ítéltetett komoly kockázatúnak.)

Figyelemre méltó az is, hogy bár a pekingi olimpia után általános volt a közvélekedés, hogy a megalomán pályázatokat és rendezéseket korlátok közé kellene szorítani, Katar és Oroszország csak papíron létező, de a sajtó által "űrstadionoknak" elkeresztelt csodalétesítményekkel nyert. A stadionok beruházási költségei kiugróan magasak - Katar esetében 3, Oroszországéban 3,82 milliárd dollár -, miközben a férőhely-kapacitás viszonylag kicsi; ehhez ráadásul mindkét országban jelentős egyéb infrastrukturális fejlesztések párosulnak. A tervek szerint például 2022-re Dohában négy metróvonal épül, és egy expresszvasútvonal Bahrein és Katar között (egy 63 km-es híddal), a Lusail nevezetű stadion köré várost kanyarítanak 175 felhőkarcolóval - hogy a stadionok és az utcák légkondicionálásáról már ne is beszéljünk. Ezzel szemben Angliában és az USA-ban akár holnap kezdődhetne a vb, ráadásul sokkal nagyobb nézőszámmal és jegybevétellel.

Márpedig éppen ezek a nagyberuházások lehetnek a korrupció igazi X-faktorai. Táskában pénzt elfogadni szavazatért amatőr módszer - mondják a cinikusok -, mennyivel elegánsabb (és jövedelmezőbb) több áttételen keresztüli tanácsadói, áttekinthetetlen érdekeltségű szállítói szerződésekben elbújtatni a korrupciós pénzt!

Keleti szél fúj?

Más vélemények szerint viszont éppen e fejlesztési lehetőségek a FIFA döntésének racionális és igazolható motívumai. (És különben is: ha igazak lennének a döntnökök korrumpálhatóságáról szóló mendemondák, akkor a többi pályázó is élhetett volna e lehetőséggel...) Az utóbbi évtizedben Oroszországban komoly pénzek folytak a labdarúgásba, csapatok és stadionok épül(get)tek, megerősödött az utánpótlás-nevelés. Az oroszok számára az eddigi törekvések megerősítését, a beruházások (részbeni) megtérülését, a labdarúgás számára pedig a globalizáció kiterjedését ígéri az orosz vébé. (A FIFA globalizációs stratégiájáról lásd korábbi cikkünket: Látástól vakulásig, Magyar Narancs, 2010. július 15.) A nyolc éven át fokozódó futball-láz, a nagy ívű beruházás a labdarúgás humán és tárgyi infrastruktúrájába, a futballpiac további épülése a 140 milliós országban, sőt egész Kelet-Európában (hiszen a térség először rendezhet vébét - érveltek az oroszok) komoly gazdasági lehetőséggel kecsegteti nemcsak a befektetőket, de az építőipart és a fogyasztási cikkeket gyártó iparágakat is. Ráadásul a fejlesztés nem csak az orosz üzleti köröknek juttat megrendeléseket. Ehhez képest - az üzletileg és infrastrukturálisan amúgy is csúcson lévő - angol rendezés mit kínálhat a világ futballjának? Csakis kevesebbet - leszámítva a kiváló rendezést, a nagyszerű hangulatot és a biztos profitot... Több magyar Eb-rendezési pályázat előkészítésének résztvevőjeként jól emlékszem az UEFA finom - és persze sohasem hivatalos - jelzéseire: ha Oroszország tényleg Eb-t akar rendezni, ne költsünk sokat a pályázat menedzselésére, az oroszok fogják kapni a rendezés jogát. Most kérték, megkapták.

Katar esete sajátosabb. Bár az ország területe kicsi, és kevesebben lakják, mint ahányan Ausztráliában aktívan futballoznak, világgazdasági és katonapolitikai jelentősége elvitathatatlan. Katarral ráadásul az arab világ nyert jogot arra, hogy a glóbusz legnagyobb sporteseményét megrendezhesse. Az ő pályázatuk sokkal inkább presztízsjellegű volt - de ki merné azt állítani, hogy az arab térségnek kevesebb a joga erre, bárhányadik is a katari futballválogatott a FIFA-ranglistán? És a labdarúgás előtt szintén fejlesztendő és fejleszthető terület a Közel-Kelet - mégiscsak a világ leggazdagabb szegletéről van szó.

*

Sok tehát a kérdőjel, és sok a kockázati tényező is - de a két ország gazdasági ereje és (finoman szólva) erőskezű központi irányítása elég biztosítéknak látszik arra, hogy a két világbajnokság megfelelő környezetre találjon majd. A magyar gazdasági szereplők számára pedig ez a két ország bizonyos szempontból a legkedvezőbb lehetőségeket kínálja. Oroszország földrajzi közelsége, az elmúlt évtizedek gazdasági kapcsolatai, a magyar gazdaság oroszországi hídfőállásai esélyt kínálnak arra, hogy mi is részesei legyünk az orosz fejlesztéseknek. Katar esetében pedig - ahol a tanácsadótól az utolsó kőművesig mindent importálni fognak - az elmúlt években kiépült jó sportkapcsolatokat lehetne gazdaságiakká transzformálni. (A katari sportban viszonylag sok magyar szakember dolgozott, és volt részese például az Ázsiai Játékok előkészítésének és lebonyolításának.)

A magyar futball számára persze a helyszínek egyelőre kevéssé perdöntők: hisz a magyar válogatottnak is selejtezőkön kell majd kivívnia a kijutást. De hogy egy, a sportújságírók körében kedvelt fordulattal éljünk: a remény hal meg utoljára. Milyen szép is lenne: magyar részvétellel előkészített futballvébéken magyar válogatott sikerek - én kivárom!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.