"Én elég brutális vagyok" (Zoran Djindjic szerb miniszterelnök)

  • Petar Lukovic
  • 2002. augusztus 22.

Külpol

Lassan két éve, hogy Szerbia levetette Slobodan Milosevic jármát. A 2000 októberében győztes koalíció azóta felbomlott, az ellentétek a papíron is alig létező Jugoszláv Szövetségi Köztársaság elnöke, Vojislav Kostunica és Szerbia miniszterelnöke között időről időre polgárháborús hangulatot idéznek. A csatákat eddig jobbára a Demokrata Párt (DP) élén álló Djindjic nyerte: legemlékezetesebb diadala Milosevic tavaly nyári kiadatása volt. Szeptemberben elnökválasztás lesz Szerbiában, amelyen Kostunica revánsot vehet (még akkor is, ha a DP nem Djindjicet indítja ellene). Djindjicet a horvát Narancs, a spliti Feral Tribune faggatta: az itt következő interjút szíves hozzájárulásukkal közöljük.

Feral Tribune: Miniszterelnöki mandátumának 500 napja bizonyára elég volt ahhoz, hogy pontosan felmérje: milyen Szerbiát hagyott önre Slobodan Milosevic?

Zoran Djindjic: Azokat az intézményeket, amelyek a politika gyakorlati megvalósítására szolgálnak - és most mindegy, hogy jó vagy rossz politikáról van szó - teljesen szétrombolta. A politikát a saját személyes ügyévé redukálta, ami ma bárki számára, aki hatalmon van, lehetetlenné teszi, hogy bármit záros határidőn belül megvalósítson. Az első sokk akkor ért, amikor leesett a tantusz: a hatalom kérdése Szerbiában ma merőben elméleti. Az emberekben kialakult valamiféle tévképzet, hogy nekem személy szerint sok hatalmam van az országban. Miközben egyáltalán nincs hatalmam. Kötelességeim vannak: hogy a nyugdíjakat és az állami fizetéseket időben kifizessük, hogy a költségvetés zugaiból minden hónap végére összekaparjunk néhány száz milliót - a kifizetések előtt mindig elfog a pánik. Ez az egy hatalom létezik. Nem állnak rendelkezésre azok az eszközök, amelyekkel valamiféle szabályozott módon befolyásolhatnánk a dolgokat.

FT: Marad az improvizáció?

ZD: Igen. Hozunk egy törvényt, és - Angliával vagy Németországgal ellentétben, ahol előre ki tudják kalkulálni egy-egy intézkedés hatását - mi csak reménykedni bírunk abban, hogy intuitíve a helyes lépést tettük. Nincs még egy állam a földön, ahol így mennének a dolgok. Jó és hatékony igazságszolgáltatást, gazdaságot, rendőrséget kialakítani civilizációs kötelesség. És nem korrekciókról van szó, hanem egy teljesen új rendszerről, amibe beletartozik valamiféle új mentalitás is.

FT: A Milosevic-rezsim idején kialakult mentalitás mennyiben akadályozza e tervek megvalósítását?

ZD: Milosevic önhatalmát legrosszabb nemzeti jellemvonásaink előcsalogatására alapozta. Ilyenekkel nem csak Szerbia rendelkezik: minden nemzetnek van árnyékos és napfényes oldala. De ha az embereket tíz éven át arra dresszírozzák, hogy a bajaikért valaki más a hibás, hogy először kételkedjenek, és azután higgyenek, hogy először féljenek, és csak aztán reménykedjenek, először szkeptikusak legyenek, és csak azután optimisták, akkor eleve vesztesnek tekinti magát mindenki. Nagyon nehéz megfordítani ezt az általános hangulatot, elhitetni az emberekkel, hogy "nézz oda, nem is olyan reménytelen a dolog". A reformok egy része a pszichológián, egy része anyagi természetű feltételeken múlik - de a pszichológia e keveréknek legalább a fele.

FT: 2000. október 5-e óta világos, hogy Szerbia megosztott. A "Djindjic vagy Kostunica" dilemma a hétköznapok részévé vált. Mit mond ön: miért is önnel, és nem a virtuális Jugoszláv Szövetségi Köztársaság elnökével kellene rokonszenveznünk?

ZD: A Kostunica és a köztem lévő különbség a félig üres és a félig teli pohár különbsége. Egy és ugyanaz a hazánk, ugyanazt látjuk rajta, és ugyanúgy a javát kívánjuk. De az én megközelítésemben a pohár félig tele van, és még évekig fogjuk a hiányzó felét töltögetni. ´szerinte a pohár félig üres és tíz év múlva teljesen az lesz, és ezt nem lehet megakadályozni, ez a mi sorsunk. És emiatt a félig üres flakon miatt valaki más a bűnös, és meg kell vizsgálni, hogy kik ezek a valakik. Én az aktivizmust kedvelem, optimista vagyok, Kostunica a problémákat inkább megmagyarázza, mint megoldja. A két évvel ezelőtti felállásban Kostunicának a nemzet nevelőjének szerepe jutott. Az lett volna a feladata, hogy a zsákutcaérzéstől béklyózott embereknek szép lassan beadagolja az igazságot. Ezek az emberek nekem nem hisznek, én hadarok és hadonászok, és a nép ezt nem szereti, beijed tőle. Tényleg az gondoltam, hogy ő meg én leszünk a nyerő páros, de Kostunica ahelyett, hogy kiutat mutatott volna a zsákutcából, épp az ellenkezőjét csinálta, amint az Milosevic kiadatásakor pompásan megmutatkozott.

FT: Önt viszont úgy tartják számon az egész világon, mint azt az embert, aki Milosevicet Hágába küldte. Amivel a háborús bűnök kérdése persze távolról sem zárult le.

ZD: Milosevic volt az a gordiuszi csomó, amit át kellett vágni. Nem venni róla tudomást vagy elkezdeni bogozgatni időveszteséget jelentett volna és elszigetelődést. Kostunicától azt vártam, hogy a maga érzelmekkel teli módszereivel - én ugyanis elég brutális vagyok, és nem avval foglalkozom, hogy mit gondolnak egy-egy lépésről az emberek, hanem hogy mi az eredménye - megmagyarázza, mire megy itt ki a játék. Olyan volt ez, mint egy súlyos beteg fölött tartott konzílium. Az egyik orvos operálna, a másik szerint egy kis cukros víz is segít. Ilyen volt a politikai helyzet. Én metszettem volna, ő hozta a cukros vizet. A háborús bűnökről meg azt gondolom, hogy először saját magunkkal kell megbékélnünk, ami nem lehetséges, ha a saját közelmúltunk sötét foltjaira nem vetül fény. Én azt akarom, hogy a nemzet érdekében ezeket az eseteket megalkuvás nélkül megoldjuk. Sajnos, nincsenek meg azok az intézményeink, amelyek ezeket a pereket lefolytathatnák, és ezért Hága nem rossz. Ha mondjuk Milosevicet Szerbiában fogják perbe, mostanra már szabadlábra is helyezték volna - bizonyítékok hiányában. Miközben mindnyájan tudjuk, hogy Milosevic bűnös. A háborús bűnök kérdésének megoldása eminens érdekünk: így tudjuk rendbe tenni a kapcsolatainkat a szomszédainkkal, és levetni magunkról a kollektív bűnösség bélyegét.

Petar Lukovic

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.