Hadirokkantak harcolnak az orosz hadseregben

  • narancs.hu
  • 2025. február 22.

Külpol

Ukrán drónfelvételek és katonák beszámolói szerint visszaküldik a sebesülteket a frontra.

Mankókra támaszkodó, sebesült katonákat küld vissza a frontra az orosz hadsereg a CNN által megszerzett videók és tanúvallomások szerint, melyek oka szakértők szerint Moszkva egyre súlyosbodó létszámproblémája – írja a hvg.hu.

Az ukrán drónoperátorok és orosz katonák által közzétett, frontról származó felvételeken egyértelműen lábsérüléseket szenvedett, mankókat használó férfiak láthatók a harctéren, akiket több esetben ukrán drónok vesznek célba, miközben a járást segítő eszközökkel próbálnak elmenekülni.

„Az oroszok újrahasznosítják a sebesülteket” – mondta egy nyugati tisztviselő a CNN-nek azokról a videókról, amelyeken „mankókon járó katonákat tolnak vissza a sorba”.

A sebesült katonák bevetése annak a jele, hogy Moszkva a hadsereg létszámproblémáit szélesebb körű, általános mozgósítás nélkül kezeli, az ugyanis népszerűtlen lenne az orosz városi középosztály körében

– nyilatkozott egy névtelenséget kérő tisztviselő.

„Mi a fenét csinálnak velem, miért? Tegnap megműtöttek, a fenébe is!” – mondja katona a felvételen, amely a krasznodari területen található katonai kórház előtt készült. A sérült katonát bajtársai rángatják, miközben a kamera felé fordulva azt mondja: „Oroszország minden lakosához szólok, mindenkinek meg akarom mutatni, hogy mi történik az Orosz Föderáció fegyveres erőinek egyik érdemes katonájával”.

Egyes beszámolók szerint volt, akit agyi sérüléssel is visszaküldtek harcolni, másnak pedig bár eleinte csak fegyvertelen szolgálatot engedélyeztek az orvosok, mégis átvezényelték a frontra.

Volt olyan katona, aki arról beszélt a CNN-nek, hogy a katonai kórházakban nem távolítják el a testükbe került repeszeket, csak kenőccsel látják el a sebet, majd amikor az némileg begyógyult, kiengedik a kórházból. Ezután egy hónapot töltenek egy hadisérülteknek fenntartott bázison, amelyet nem hagyhatnak el, pár hét után pedig visszaküldik őket a háborúba.

Nyitóképünkön – amely illusztráció – orosz szerződéses katonák kiképzésen a dél-oroszországi Rosztov-na-Donu térségében 2024. október 4-én.

Fotó: MTI/EPA/Arkagyij Budnyickij

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.