Az EU-támogatások haszna

Halottnak a csók

Külpol

Évtizedek óta ömlenek az Európai Unióból érkező támogatások az országba. Arról viszont keveset beszélünk, hogy jól hasznosultak-e a Magyarországra zúdított eurómilliárdok.

Az elmúlt évtizedben számos példáját láttuk annak – és a nyírmártonfalvai lombkoronaösvény előző oldalainkon részletezett esete csak az utolsó a sorban –, hogy az országba érkező uniós támogatásokat a szerencsés nyertesek nem a kívánatos vagy épp a pályázatban szereplő célokra fordítják, vagy elherdálják, netán egyszerűen meglovasítják. De mennyiben általánosíthatók ezek a rossz tapasztalatok? Hogyan sáfárkodott az ország ezzel a rengeteg ingyenpénzzel? És valóban utolérte-e hazánkat a közgazdasági irodalomban erőforrásátoknak nevezett jelenség?

Mindezt számos tudós munka vizsgálta az elmúlt években: a teljesség igénye nélkül megemlítjük állandó szerzőnk, Váradi Balázs 2006-os úttörő jelentőségű cikkeit az ÉS-ben, Bucsky Péter tavaly angolul megjelent tanulmányát, a Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) tanulmányait vagy a Társadalmi riport 2022 című kiadványnak az uniós támogatások hasznosulásával foglalkozó fejezetét.

Az utóbbiban a szerzők (Medve-Bálint Gergő, Martin József Péter, Nagy Gabriella) felidézik, hogy az Európai Bizottságot 1985 és 1995 között elnökként vezető Jacques Delors még azt tartotta volna jónak, ha nem országok, hanem azokon belül kisebb régiók kaptak volna uniós támogatást – ám ezt az ötletet az Európai Tanács már 1998-ban megfúrta. Az EU néhány törpeállamát leszámítva minden fejlesztési forrásról jó ideje a kormány és annak szervei döntenek; Magyarországon még ehhez képest is a lehető legcentralizáltabb rendszer valósult meg. Hazánkban a kezdetekben a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség önálló jogi szervként döntött a fejlesztéspolitikai célokról. Létrehoztak az egyes területekért (például közlekedés, környezetvédelem stb.) felelős külön szervezeteket is – ma viszont már mindennemű uniós eredetű pénz elosztása központi, minisztériumi hatáskörbe tartozik. Az EU is régen belenyugodott abba, hogy a regionális különbségek felszámolására vonatkozó eredeti célkitűzései semmiképpen sem teljesülnek. Ha ugyanis maradéktalanul érvényesítenék a szolidaritási elvet az uniós pénzek felhasználásánál – vagyis kizárólag a gazdaságilag hátrányos helyzetű, intézményileg is elmaradott térségeket támogatnák –, akkor a forrásfelhasználás hatékonysága szenvedne csorbát, ami ellentétes a még 2000 tavaszán kitűzött lisszaboni céllal. Azzal tudniillik, hogy 2020-ra az EU-t a világ legversenyképesebb gazdaságává kívánták tenni úgy, hogy a hangsúlyt a hatékonyságra és a gazdasági növekedés környezetbarát és „okos” eszközökkel történő előmozdítására helyezték – és kevésbé a szolidaritásra vagy a kohézióra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.