Ítélet nélkül zárult a 21 halálos áldozatot követelő tragédia bírósági pere

  • narancs.hu
  • 2020. május 4.

Külpol

A 2010-es német fesztiválon 21-en haltak meg és több, mint 600-an megsebesültek.

A német bíróság ítélet nélkül zárta le azt az évek óta tartó tárgyalást, amelyen a 2010-es Love Parade-on történt tömegpánik ügyét tárgyalták - számol be a New York Times. Az eljárás 2 és fél évig tartott.

A 2010-ben Duisburgban tartott nemzetközi technozenei fesztiválon több mint 1,4 millió ember vett részt. A pánik akkor tört ki, amikro a már egyébként is túlzsúfolt helyszínre nem engedtek be több vendéget. A bejárathoz vezető kb. 200 méter hosszú, 20 méter széles alagútban mozdulatlanná préselődött a tömeg, 21-en életüket vesztették és több mint hatszázan megsérültek.

A német sajtóban a Loveparade-ügyet a háborúk utáni legnagyobb jogi eljárásnak nevezték, a duisburgi tartományi bíróság 184 bírósági ülés után fejezte be a tárgyalást. A 10 vádlott közül hármat gondatlanságból elkövetett emberöléssel, testi sértéssel vádoltak. Illetve azzal, hogy nem vették figyelembe a biztonságot a szervezéskor, gondatlanul tervezték meg a fesztivált. A bírák azért siettették ezt a lépést, mert a koronavírus komoly gondokat okozott Németországban is a bírósági eljárásoknál, másrészt júliusban a vád által megfogalmazott bűnök elévülnek.

Tragédia Duisburgban - Parádé a halálba

Tizenkilenc halottja van az idei, amúgy az Európa Kulturális Fővárosa RUHR.2010 rendezvénysorozat keretében tartott Love Parade-nek. A sebesültek száma lapzártánkig 511, és még egy fő van életveszélyben. Európa huszonegy éve, a kilencvenhat áldozatot követelő sheffieldi stadionkatasztrófa óta nem látott hasonlót.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.