India lehet az új Kína a Nyugat számára

Külpol

Az Egyesült Államok Indiában igyekszik szövetségest találni a Kínával folytatott birkózáshoz. Csakhogy a Narendra Modi vezette kormányok 2014 óta szisztematikusan lerontották az egykor működőképes demok­rácia intézményeit, s a hatalom megtartásának módját az etnikai és felekezeti feszültségek élezésében látják. Jó ötlet-e egy félkész diktatúrával barátkozni egy egészen kifejlett ellenében?

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2024. január 18-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Látványosan közeledett egymáshoz az Egyesült Államok és India az utóbbi évtizedben. Az indiai miniszterelnök tavaly júniusi washingtoni látogatása grandiózus siker volt – amit Narendra Modi fel is használ az idén áprilisban esedékes választás előtti kampányához –, a két ország több milliárd dollár értékű stratégiai technológiai megállapodást kötött, közös fejlesztésekben egyeztek meg a mesterséges intelligencia, a félvezetők, az űrprogram, az újrahasznosítható energia és a Telekom-hálózatok területén. Téma volt a szoros biztonsági együttműködés is.

Az Egyesült Államok és Kína viszonya egyre feszültebb, s az ebből eredő fenyegetettség érzetének ellensúlyozására remek ötletnek tűnhet Peking (sok szempontból legnagyobb) riválisával a legbarátibb kapcsolatokat ápolni. India immár a világ legnépesebb országa, és – szemben az öregedő kínai társadalommal – lakosságának 65 százaléka 35 év alatti aktív humán erőforrás. A Kínától való gazdasági függés csökkentésére irányuló nyugati kezdeményezés nyomán India lett a Kínából távozó vállalkozások közkedvelt, olcsó befektetési célpontja. Nem mellesleg Indiának – a himalájai Ladakh tartomány vidékén – területi vitái is vannak Kínával, ami állandó katonai készenlétben tartja Delhit.

Nehéz nem párhuzamot vonni a mostani indiai események és az Egyesült Államok és Kína 50 évvel ezelőtti kapcsolatfelvétele között. Az akkori amerikai kezdeményezést a Szovjetunió tekintélyes katonai potenciálja inspirálta: barátkozzunk a világ (akkor) legnépesebb országával, amely ráadásul az ellenség tőszomszédja is; s ha Kína ezzel a demokratizálódás útján is elindul, az külön nyereség lehet. Az akkor kialakított amerikai–kínai együttműködés során a felek félretettek minden ideológiai különbséget, s dollármilliárdok vándoroltak a fiatal munkaerőtől duzzadó Kínai Népköztársaságba. Amely aztán valóban sokat fejlődött – ám a demokrácia eljövetelébe vetett amerikai remények, ha valóban voltak ilyenek, a legkevésbé sem teljesültek be.

Az indiai kormány évek óta harsány nacionalista retorikával, az indiai különlegességről és küldetésről meg a több ezer éves dicsőséges történelemről szóló beszéddel tartja hatalmában az országot. Mindez számos közös vonást mutat a Kínai Kommunista Párt által hirdetett han kínai nacionalizmussal. Amikor a világ vezető demokráciai vörös szőnyeget terítenek Modi elé, s a Pekinggel szembeni ellensúlyt az indiai szövetségben próbálják megtalálni, valójában a hindu nacionalista Indiát pumpálják nagyhatalommá.

INDIA-POLITICS-VOTE

 
Narendra Modi 
Fotó: Noah SEELAM / AFP)

India elvileg a világ legnagyobb demokráciája, Modi hazáját egyenesen a demokrácia anyjaként emlegeti. „A demokrácia a DNS-ünkben van”– dicsekedett a nyáron az amerikai szenátorok előtt. Tíz éve tartó kormányzása alatt India Ázsia húzóerejévé és a világ leggyorsabban növekvő gazdaságává vált. A miniszterelnök és pártja, a Bháratíja Dzsanatá (BJP) – Indiai Néppárt –, nem csak az infrastruktúra fejlesztésére fókuszáltak, s ahhoz, hogy százmillió indiai emelkedjen ki a mélyszegénységből, a reformjaik is hozzátették a magukét. A Tiszta India (Swachh Bharat) program keretében 2014-től 90 millió pottyantós vécét juttattak el falusi háztartásokba és a nagyvárosok nyomornegyedeibe, egy másik program keretében pedig százmillió konyhába gázpalackot – ezek valóban hozzájárultak az egészségesebb és biztonságosabb hétköznapi élethez, s nem utolsósorban a nők napi robotját is könnyebbé tették. A Modi-kormányok folytatták a személyi azonosításhoz szükséges biometrikus rendszer kiépítését – ezt a programot még az Indiai Nemzeti Kongresszus Párt (INC) kezdte el –, ennek révén mára egymilliárd ember regisztrált az államigazgatás online rendszerébe, s juthat így egyszerűsítve különböző szolgáltatásokhoz. A rendszerbe az egyébként vitatott állampolgársági törvény szerint „bármilyen vallású lakos” beléphet – ám a felsorolásból kihagyták az iszlámot, s ezzel India lakosságának muszlim vallású hetede, mintegy 200 millió ember számára nehezítették meg a hozzáférést az állampolgársághoz, s ezzel ezekhez a szociális programokhoz is. E jogfosztás ellen több városban tüntettek, Delhiben a megmozdulás 53 halálos áldozattal járó incidenssé fajult.

Mindez csak az egyik jele volt annak, hogy a szekuláris indiai társadalom a jelenlegi kormány alatt végletesen polarizálódott.

Szélsőséges nacionalizmus

A szekularizmus Indiában mindig is többet jelentett, mint a vallás és az állam szétválasztását: az elv, hogy vallási és etnikai hovatartozásától függetlenül minden állampolgárt ugyanazon jogok illetik meg, a demokrácia és modernitás foglalata, az indiai alkotmány pillére volt. És ha nem is tökéletesen, de a Gandhi–Nehru-korszakban ez az elv a gyakorlatban is érvényesült. Éppenséggel Modi 2014-es választási győzelmét is láthatjuk úgy, mint az alacsonyabb kasztbéli teaárus fiának győzelmét a kiváltságos és művelt politikai dinasztia és az évtizedeken át uralkodó INC felett.

A BJP-kormány azonban egy évtizede súlyos és önmaga által táplált válsággal néz szembe. A vallási kisebbségek elleni járványszerű erőszak korántsem szerencsétlen egyedi esetek, illetve nem is a zabolátlan hindu csőcselék spontán akcióinak sorozata. Hanem a kormánypárt bázisának életviteléhez tartozó norma, amelyben a szélsőséges nacionalizmus szelleme illeszkedik a bűnözéshez.

India egykori demokratikus vívmányait, a szekularizmust, a szabad sajtót, a szólásszabadságot, és általában a politikai szabadságokat a BJP támogató tábora mindent átszövő összeesküvésként értelmezi. Ennek állítólagos célja az, hogy a vallási (keresztény és muszlim) meg a szeparatista etnikai (szikh és kasmíri) kisebbségekkel összejátszó, külföldi érdekeket szolgáló, elidegenedett hindu elit fenn tudja tartani a hatalmát a gyanútlan hindu többség felett.

INDIA-MANIPUR-UNREST

 
Tiltakozó nők Manipur államban
Fotó:  AFP

A V-Dem Institute 2021-ben „választási autokráciának” minősítette Indiát, a Freedom House pedig a „részben szabad” kategóriába sorolta az országot. A World Press Freedom 2023-as jelentése szerint India a 161. helyre esett vissza a sajtószabadság tekintetében (a vizsgált 180 ország közül).

A nyugati demokráciák ezzel mit sem törődve rendületlenül építik kapcsolataikat Indiával – részben azért, hogy így ellensúlyozzák Kína nemzetközi pozícióit, részben brutális haszonszerzési célokból.

Bár 2002-ben, a gudzsaráti mészárlást követően ezen országok többsége nem kívánatos személynek nyilvánította és kitiltotta Modit, a beutazási tilalmat bő tíz év után, a miniszterelnöki pozíciója megszerzésekor visszavonták. A 2002-es pogrom több mint ezer, túlnyomó többségében muszlim áldozattal járt. Modi akkor Gudzsarát állam főminisztere volt, s még tíz évig az is maradt, az ügyben indult indiai vizsgálat pedig 2012-ben tisztázta őt. A BBC tavaly kétrészes dokumentumfilmet készített az esetről – a felidézett részletek egyértelműen bizonyítják, hogy a hatóságok, Modival az élen a kisujjukat sem mozdították a muszlim lakosok védelmében, tétlenül nézték a rablást, gyilkolást, gyújto­gatást, erőszakot. A filmet az indiai kormány aljas imperialista befolyásolási kísérletnek minősítette és betiltotta, a BBC helyi irodáit pedig rendőri biztosítással kereste fel az adóhivatal. A radikális hindu szervezetek és a BJP közti szoros kötelékeket természetesen látják Nyugaton is, annál is inkább, mert ezt az érintettek sem tagadják.

Tűrt, támogatott zavargások

A hindu nacionalizmus szításában kulcsszerepet játszanak továbbá a kormányfő környezetében felépített oligarchák. A Gudzsarát állambeli Adani család sorozatban nyert el milliárdos állami projekteket, miközben Modi Adani feliratú repülőgépeken utazgatott; a miniszterelnök és az üzletember nem is titkolják régi, szoros barátságukat. A kormányfő az indiai államok élére a legszélsőségesebb politikusokat állította. Uttar Pradesh államban például, amelynek 241 millió lakosából 38,5 millió muszlim, Yogi Adityanath sáfrányköntösös hindutva szerzetest nevezte ki főminiszterré, aki hetente tesz súlyosan muszlimellenes kijelentéseket, mint például: „egy hindu haláláért 100 muszlim fog bűnhődni”. (A Hindutva mozgalomról lásd keretes írásunkat.) Az újság­írók bebörtönzése, elüldözése, kitoloncolása rendszeressé vált, a hazafias hindu értékeket harsogó kormánypárti média hathatósan erősíti fel a központi ideológiát. Fontos szimbolikus politikai gesztus volt az indiai parlament új épületének felhúzása, amit Modiék azzal indokoltak, hogy a régit a gyarmatosítók építették. A közintézmények vezető szakembereit inkompetens patriótákra cserélték, a tudósokat elhallgattatják és ellehetetlenítik, és átírták az iskolai történelemkönyveket is – a több száz évig fennálló, muszlim mogul birodalom egyszerűen eltűnt India múltjából. Modi minden területen a hindu hűséget jutalmazza a képességek és a szakértelem rovására, s azt hirdeti, hogy a szuperhatalmi státusz felé az ősi India dicsőségén keresztül vezet út. Egy évvel hivatalba lépése után építési engedélyt adott annak a hindu templomnak, amelyet a Hindutva szélsőségesei bálványuk, Nathuram Godse tiszteletére akartak emelni Újdelhi mellett. (Godse gyilkolta meg 1948. január 30-án Mahatma Gandhit.) Az engedély kiadását az előző kormányok rendre elutasították; a Godse-hívek által hirdetett alternatív történelem szerint Gandhi hazaáruló volt – egyebek közt azért, mert más vallásokat is elismert –, a merénylő pedig hős hazafi.

A kormányzati cinizmus időnkét mellbevágó: India tavaly a G20 házigazdájaként a nemzetközi turisztikai munkacsoport találkozóját az évtizedek óta katonai konfliktusoktól barázdált Kasmírban rendezte meg; e területet Pakisztán és – egy részét – Kína is a magáénak tudja. Mintha Putyin a Krímbe invitálta volna fejtágítóra a G20-ak turisztikai szakembereit! Modi egyébként három éve egy tollvonással visszavonta a muszlim többségű Dzsammu és Kasmír autonómiáját.

Az évtizede folyó uszítás immár odáig fajult, hogy szinte hetente lincselnek meg nem hindu szarvasmarha-tenyésztőket a „szent tehenek” védelmében

– miközben India régóta a világ öt legnagyobb marhahúsexportőre közé tartozik. Szikh gazdák 2020-ban egy évig tartó békés tüntetéssorozatot kezdeményeztek, amely során több millió, nem csak szikh földműves követelte az agrárpiac átalakítását célzó törvények visszavonását – a helyi média ezen eseményeket a khalisztáni terrorizmus előszobájának minősítette, s minden szikh gazdát a szikh szeparatista mozgalommal hozott összefüggésbe. Indiában 24 millió szikh él, miközben az ország népességének több mint 60 százaléka dolgozik az agrárszektorban. Évről évre mind több atrocitás éri a 27 milliós indiai keresztény kisebbséget is – 2023 első nyolc hónapjában 525 támadásról számoltak be. Idén minden valószínűség szerint megdől minden eddigi erőszakrekord.

Miközben júniusban Modi Mahatma Gan­dhit és Martin Luther Kinget méltatta az amerikai szenátorok előtt, a kelet-indiai, a BJP által irányított Manipur államban már egy hónapja súlyos összetűzések zajlottak az ott élő keresztény kuki és a hindu meitei közösségek között. A konfliktus a kuki közösségnek biztosított „többletjogok” miatt tört ki; a zavargások első napjaiban feltüzelt hindu lakosok 249 keresztény templomot romboltak le és több mint 200 kuki falut támadtak meg; az erőszak következtében 50 ezer ember menekült el otthonából. Modi és a központi kormányzat nem vett tudomást az eseményekről, mindössze annyit tettek, hogy az államot lekapcsolták az internetről. Manipurban azóta sem állt helyre a rend, fegyveres önkéntesek „járőröznek”, rendszeres a kijárási tilalom és az internet blokkolása. A halálos áldozatok többsége keresztény kuki, a zavargások során csak az év első hetében öten vesztették életüket, összességében pedig már 100 fölött van a halottak száma.

A hinduságvédelem frontjai

Az uralkodó nacionalista ideológia, a Hindutva (hinduság) alapjait a múlt század húszas évei­ben fektette le Vinaiak Damodár Savarkar függetlenségi aktivista, politikus. Alaptétele szerint a „Hindu, Hindi, Hindustan” (azaz a hindu kultúra és múlt, a hindi nyelv és Hindusztán szakrális földterülete) hármas egysége alapján minden hindu lakosnak erkölcsi kötelessége óvni és ápolni a szent anyaföld tisztaságát és homogenitását. Az itt élő vallási kisebbségek, mindenekelőtt az egyistenhívő keresztények és muszlimok csak kívülállók lehetnek, kötelességük betartani a hindu kultúra és a hinduk által kialakított társadalmi rend normáit.

A kortárs fasiszta ideológiákra hajazó Hindutva gyakorlati megvalósítását az 1925-ben alapított mozgalom, a Nemzeti Önkéntesek Szövetsége (Rashtriya Swayamsevak Sangh, RSS) vállalta magára. A szervezet, amely az 1980-as évekre kiterjedt hálózattá fejlődött és a hindu nacionalista politika fontos bázisává vált, fizikai és szellemi kiképzést nyújt a csatlakozóknak; alaposan kiveszi a részét a kisebbségek elleni erőszakos cselekményekből. Az RSS tagja volt Nathuram Godse, Mahatma Gandhi gyilkosa is. Narendra Modi 21 évesen, 1971-ben lett az RSS főállású munkatársa Gudzsarátban, onnét irányították 1985-ben a BJP-hez, ahol főtitkári rangra emelkedett. A BJP első kormányzása idején, 2001-ben nevezték ki Gudzsarát főminiszterévé.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.