Indonézia: Fejvadászok földjén

  • - kovácsy -
  • 2001. március 1.

Külpol

Afelsorolt rémtetteket a borneói bennszülöttek követték el, akiket átfogó elnevezéssel dajakoknak hívnak, de szakértő források szerint több, független kultúrában élnek. A leginkább hagyománykövető csoportok a trópusi őserdőben, teljes mértékben naturális viszonyok között, cölöpökre épített, hosszú házakban laknak, együtt, egy rakáson az egész, húsz-egynéhány családból álló faluközösség. Vadásznak, halásznak, rizst termesztenek, amennyi feltétlenül szükséges a túléléshez.
Afelsorolt rémtetteket a borneói bennszülöttek követték el, akiket átfogó elnevezéssel dajakoknak hívnak, de szakértő források szerint több, független kultúrában élnek. A leginkább hagyománykövető csoportok a trópusi őserdőben, teljes mértékben naturális viszonyok között, cölöpökre épített, hosszú házakban laknak, együtt, egy rakáson az egész, húsz-egynéhány családból álló faluközösség. Vadásznak, halásznak, rizst termesztenek, amennyi feltétlenül szükséges a túléléshez.

Ez az életforma azonban ma már csak az etnográfusokat és kultúrantropológusokat hozza izgalomba. A benne élők egyre inkább elvándorolnak, hiszen ahogy fogy a trópusi erdő - a környezet károsításának ez a válfaja erősen elterjedt Indonéziában az utóbbi évtizedekben -, úgy csökkennek a vadászterületek, úgy válik tarthatatlanná a hagyományos, természetközeli életvitel.

Akik pedig elvándorolnak, egy olyan, kevert kultúrába csöppennek, amelyhez semmi közük, ahol egy ellenséges világot érzékelnek maguk körül. Ennek a világnak jelentik a legkirívóbb szegmensét a messziről jött, elsősorban Jáva és Madura szigetéről érkezett bevándorlók. A helyiek főként az utóbbiakat,

a maduraiakat utálják,

és nehéz pontosan megmondani, voltaképpen miért. Az újból és újból hangoztatott érv, hogy erőszakosan, bűnözésbe hajló módszerekkel terjeszkednek a szigeten: de sem most, sem az 1997-ben lezajlott, hasonlóan véres leszámolások idején nem született meggyőző elemzés arról, hogy konkrétan mi is velük a baj.

Az első betelepülők egyébként sokkal korábban, generációkkal ezelőtt érkeztek Borneóra. ´k főleg mohamedán malájok, kisebb részben kínaiak voltak, akiknek az utódai a mostani összetűzések során a dajakok mellé álltak, a szintén mohamedán maduraiak ellenében. (Megjegyzendő, hogy nem vehetjük biztosra az etnikai megjelölések pontosságát, hiszen a mostani eseményekkel foglalkozó beszámolók általában minden új betelepülőt madurainak mondanak, pedig alig hihető, hogy világosan elkülöníthetők volnának például a Jáváról érkezettektől.)

A maduraiak betelepülése a harmincas években, a holland gyarmati uralom idején kezdődött, majd a hetvenes években gyorsult föl, amikor az indonéz kormány így próbálta enyhíteni a legsűrűbben lakott szigetek túlnépesedettségét. A telepesek földet kaptak, ennyiben tehát kormányintézkedés eredményeként sértették a helyiek területi érdekeit, erőszakosságot legfeljebb annyiban mutathattak, hogy megvédték, netán önkényesen kibővítették parcelláikat.

Az érdekellentétek azonban a városokban éleződtek ki, ahol az ősi kultúrájukból frissen kiszakadó őslakosok

alulmaradtak

a munkahelyekért folytatott küzdelemben a minden bizonnyal mozgékonyabb, képzettebb, már csak családi hagyományaik szerint is vállalkozóbb szellemű bevándorlókkal szemben. A térség - részben az erdőirtással összefüggésben - viszonylag lendületes gazdasági fejlődésnek vagy legalábbis átalakulásnak indult, a dajakok pedig a peremére sodródtak ennek a változásnak.

Ez a feszültség robbant ki újra és újra a kilencvenes években, amikor hol a dajakok, hol a korábban ide települt malájok tettek kísérletet a később érkezettek elüldözésére - általában egymás támogatását élvezve. Az első jelentősebb összecsapást a Szuharto-rezsim utolsó kitöltött éve, 1997 hozta. Legalább ezren haltak meg, mire a hadsereg pacifikálta a területet. Az akkori harcok elsősorban a sziget nyugati részében zajlottak. Egy évvel Szuharto bukása után, 1999-ben már háromezer áldozata volt az összecsapásoknak, miután a demoralizálódott hadsereg a korábbiaknál jóval kisebb hajlandóságot mutatott a gyilkolászás megfékezésére.

Most pedig könnyen lehet, hogy még csak az események elején tartunk. A betelepülők ellen ezúttal is együttesen fellépő dajakok és malájok fennen hangoztatják, hogy ezúttal egyszer s mindenkorra el akarják hajtani a maduraiakat Borneó földjéről. Csakhogy ők meg nem nagyon tudnak hová menni. Ezzel magyarázható, hogy a korábbi rossz tapasztalatok ellenére is maradtak, és megpróbálták kibekkelni, amíg a hadsereg helyreállítja a közbiztonságot.

Most viszont ez a remény gyengülni látszik. Amikor a szúró- és vágófegyverekkel felszerelt támadók

hozzáláttak az emberirtáshoz

és a telepesek portáinak a módszeres felégetéséhez, becslések szerint vagy huszonötezren menekültek az őserdőbe, ahonnan a hét folyamán aztán fokozatosan előmerészkedtek, hogy elérjék a hatóságok által a kimenekítésükre küldött hajókat. Lapzártánk idején már vagy tízezren hagyták el Borneót, és még tizenötezren várták, hogy evakuálják őket. A hivatalos nyilatkozatok nem tagadták, hogy a sziget belső, nehezebben megközelíthető területein élő telepesek változatlanul életveszélyben vannak.

Indonéziában ma nem ez az egyetlen, népcsoportok közötti konfliktus, és az államvezetés a jelek szerint egyik ilyen helyzettel sem képes megbirkózni. De hát maga a központi kormányzás rendült meg, Wahid elnököt csak a politikai csoportok bonyolult egyensúlyozgatása tartja hatalmon. ´ maga nem mutat egyértelmű és karakteres politikai szándékokat, sem más téren, sem ezeknek a konfliktusoknak a kezelésében. A borneói összecsapások kezdetekor, a legnagyobb belpolitikai káosz kellős közepén hosszas afrikai és közel-keleti körútra indult, mintha csak országa megoldhatatlannak tűnő problémái elől menekülne.

- kovácsy -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.