Európa közepe melléklet

„Intenzívebben érezték a bezártságot”

Thomas Lindenberger történész a Német Demokratikus Köztársaság hétköznapjairól

  • B. Simon Krisztián
  • 2014. december 7.

Külpol

A szovjet megszállási övezet hivatalosan 1949. október 7-én alakult önálló állammá. Milyen volt az élet a DDR-ben, hogyan alakult a viszonya az NSZK-val, és hogyan távolította el magától a náci múltat? Mik voltak az ellenállás lehetőségei a szocialista blokk egyik legpedánsabb diktatúrájában, és miért nem hitte el még Gorbacsov idején sem senki, hogy közel a vég? Két, az 1990-ben kimúlt államalakulat mindennapjait kutató történész mesél a Narancsnak.

Magyar Narancs: Miben különbözött az NDK a többi szocialista országtól?

Thomas Lindenberger: Itt az államnak még kisebb volt a legitimációja, mint a többi közép-európai szocialista országban. Az NDK ugyanis nem volt nemzetállam. Hiába volt diktatúra Magyarországon, mégis a magyarok országa volt, Lengyelország a lengyeleké és így tovább. De az NDK-ra ilyesmit nem lehetett mondani. Az NDK-nak folyton magyaráznia kellett, miért is van szükség két Németországra. Ez azzal járt, hogy az NDK lakosai és vezetősége mindig azt nézték, hogyan teljesít a másik Németország. Az állampárton, a Német Szocialista Egységpárton (NSZEP) nagy volt a nyomás, hogy hasonló életszínvonalat teremtsen, mint az NSZK, ami persze sehogyan nem akart összejönni. Az viszont előnye volt az NDK-nak, hogy sokkal szorosabb gazdasági kapcsolatokat tudott ápolni az NSZK-val, mint a keleti blokk többi országa, még ha a retorikában az NSZK ellenség is volt. Az ország lakosai számára pedig az volt a meghatározó, hogy tudták, van a szomszédban egy másik Németország, amely be tudja őket fogadni, ha átjutnak a határon. Hiszen németként automatikusan megkaphatták az állampolgársággal járó jogokat.

MN: És mivel legitimálta az NDK vezetése az ország létét?

TL: A hivatalos doktrína az volt, hogy az NDK a fasizmus elleni harc örököse. Az 50-es, 60-as években azt mondták: mivel a jó oldalon áll, az NDK valós demokráciát tud létrehozni, az NSZK-ban viszont a nácizmus szelleme él tovább. A 70-es, 80-as években már inkább csak az volt a szöveg, hogy az NDK a sikeresebb és igazságosabb Németország, ahol mindenki egyenlő esélyekkel indul az életben.

MN: Az említett német-német gazdasági kapcsolatok miben álltak pontosan?

TL: A 70-es évek végétől, miután az addig olcsó olajat világpiaci áron kellett vásárolnia a Szovjetuniótól, az NDK komoly adósságokat halmozott fel. 1981-ben aztán Franz Josef Strauss, egy konzervatív nyugatnémet politikus az NDK segítségére sietett azzal, hogy elintézett egy 800 millió német márkás hitelt. Berlin így újra finanszírozni tudta az adósságát a nemzetközi devizapiacon. Ha ez nem történik meg, az NDK már 1981-ben fizetésképtelenné vált volna. De az alacsonyabb szinteken is rengeteg interakció volt. Az 50-es, 60-as években az állami vállalatok fejlett technológiát hoztak be a nyugati szomszédtól. Az évenkénti lipcsei vásárokon a keletnémet vállalatvezetők megrendelhették odaátról, amire szükségük volt, és megpróbálhatták eladni Nyugatra a saját termékeiket. Fontos volt az is, hogy az NDK utolsó éveiben bizonyos vállalatok – persze a titkosszolgálatok részvételével – devizaügyleteket bonyolítottak le Nyugaton.

MN: A mindennapi élet milyen volt Kelet-Németországban?

TL: A légkör nem volt annyira „liberális”, mint a magyar gulyáskommunizmusban, de materiálisan azért az elviselhetőbb kommunizmusok közé tartozott. Az életszínvonalat általában a csehszlovákiaihoz hasonlították. Ráadásul az NDK lakói a Nyugaton élő rokonokon keresztül sok mindenhez hozzáférhettek, ami más szocialista országokban nem volt elérhető. Szinte mindenhol fogni lehetett a nyugatnémet tévét és rádiót, így az emberek tudták, milyen az élet a túloldalon. Emiatt persze intenzívebben érezték a bezártságot is. Az NDK állampolgárai számára az volt a meghatározó, hogy az életszínvonaluk nem egyezett a nyugatnémetekével. De az, hogy mekkora az NDK lemaradása, a 80-as évektől lett igazán nyilvánvaló. Ez főleg a lakásállomány és az infrastruktúra állapotán volt lemérhető.

MN: A keletnémet tévére milyen hatással volt a verseny a nyugatnémet konkurenciával?

TL: Az elején úgy tettek, mintha nem létezett volna ez a probléma, aztán a 60-as évek végétől a keletnémet tévé is beszállt a versenybe, és létrehozta a maga szocialista vetélkedőit, zenés műsorait. Egyik-másik annyira sikeres lett, hogy még ma is fut a keletnémet regionális tévéken. Ugyanez történt a szórakoztatóipar más területein is. A moziban a western mintájára megalkották például a keletnémet indiánfilmet. Később a keletnémet tévé elkezdett nyugati filmeket is sugározni, a 70-es évek végétől a legnagyobb mozisikerek egytől egyig nyugati filmek voltak. Nemcsak nyugatnémetek, hanem amerikaiak és franciák is. Louis de Funès például hatalmas sztár volt az NDK-ban. Az állami tévé pedig rákapott arra, hogy hétvégente klasszikus olasz meg francia filmeket mutasson, késő este pedig erotikus filmeket. Ezeket nagyon szerették a nézők.

MN: Létrejöhetett-e valamiféle szamizdat-kultúra egy olyan környezetben, amelyben a nyugati üzenetek ennyire könnyen eljutnak az emberhez?

TL: Bizonyos témák így sem kerülhettek terítékre. Napi politikai témákról nem lehetett beszélni, a rezsimre károsnak ítélt filmeket betiltották. Nem akarták, hogy a nézők magukra, a saját helyzetükre vonatkoztassanak bármit is abból, amit a filmekben látnak. Az underground kommunikációnak három fő típusa volt: először is a Nyugatról becsempészett könyvek és újságok, például a Der Spiegel. Ezeket kézről kézre adták, ha kellett, kézzel lemásolták az olvasók. Aztán voltak a helyileg gyártott újságok, amelyek egyfajta féllegális státust élveztek, az evangélikus egyháznak ugyanis megvolt az autonómiája ahhoz, hogy belső használatra kiadványokat nyomtasson. És voltak – bár kisebb számban, mint más szocialista államokban – illegálisan nyomtatott röplapok és újságok.

MN: Az utóbbiak hol készültek?

TL: Jó részük a templomokban, sokszor a papok tudta nélkül. Az egyház ugyanis védelmet nyújtott a házkutatásokkal szemben. Kisebb számban ugyan, de forogtak otthon gyártott kiadványok is. De olyan nagy példányszámok, mint a korabeli lengyel szamizdatban, nem voltak. Ahhoz túl alapos munkát végzett a Stasi (Ministerium für Staatssicherheit, az NDK állambiztonsági szervezete – a szerk.). Annak pedig, hogy az evangélikus egyház védelmet tudott nyújtani, jól kitapintható politikai oka volt. A 60-as évektől a párt letett arról, hogy nyíltan konfrontálódjon az egyházzal, és inkább azt a felfogást képviselte, hogy létezhet egyház a szocialista rendszerben is. Ez azzal járt, hogy engedményeket és bizonyos autonómiát adott neki. Persze ezt azért tette az NSZEP, mert abban bízott, hogy egy idő után úgyis felhagynak az emberek a templomba járással, és a vallás problémája magától megoldódik. De addig is, amíg ez az idő elérkezik, élvezhette a gyakorlati hasznokat – hiszen a Nyugattal való jó kapcsolatnak is a feltétele volt, hogy jól bánjanak az egyházzal. Így az egyház elég szabadon tudott működni, és védelmet nyújtott a templomba járóknak. Legalábbis a templom falain belül. A mindennapokban az aktív hívőket állandó hátrányok érték. Bizonyos állásokat nem kaphattak meg, nem mehettek például az államigazgatásba dolgozni, vagy olyan helyekre, ahol nagy volt a politikai felelősség. A gyermekeiknek pedig megnehezítették az egyetemi felvételt.

MN: Legfrissebb kutatása a keletnémet ipari balesetekkel foglalkozik. Ezek hogyan segítenek megérteni az NDK-t?

TL: A 80-as években az állami támogatások elmaradása és az ipar technológiai hátránya súlyosan befolyásolta az NDK termelékenységét. Az ipari dolgozók egyre gyakrabban adtak hangot elégedetlenségüknek, azért, mert nincsenek pótalkatrészeik, nem tudják megjavítani a gépeket. Ez nemcsak balesetveszélyes, de a gyártást is lassítja, és megnehezíti az életszínvonal emelését. Ezek a problémák gyakran vezettek balesetekhez, amik pedig könnyen kutathatók, hiszen ilyen helyzetben az állam abból indult ki, hogy valami imperialista szabotázs történt, és a Stasit küldte a helyzet kivizsgálására. A titkosszolgálat pedig dokumentálta, amit tapasztalt.

névjegy

A Potsdami Egyetem professzora. Kutatási területe az európai kommunizmus, valamint a szocialista mindennapok és a média az NDK idején. Vendégoktatóként tanított többek között a Bécsi Egyetemen és a Közép-európai Egyetemen. Jan Giesekével a potsdami Kortárs Történelmi Kutatási Központ (ZZF) Kommunizmus és társadalom programjának társvezetője.

 

 

 

 

 

(Berlin)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.