Kábítószer-kereskedelem, szociális ellátás és terjeszkedés Délkelet-Ázsiában: ez is a Hezbollah

Külpol

A gázai háború kitörése óta mindennapos kérdés, hogy beszáll-e a konfliktusba teljes katonai arzenáljával a Hezbollah, illetve mikor nyitja meg Izrael az északi frontot s számol le a fő ellenséggel, az Irán szövetségi rendszerébe sorolt libanoni síita szervezettel. A Hezbollah azonban több, mint egy Teherán irányította fegyveres csoport.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2024. február 15-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Kezdetben a síiták az Oszmán Birodalom romjain – a francia mandátumterületen – kialakított libanoni állam legszegényebb felekezetét alkották. A mandátum alatt létrehozott politikai struktúrában a keresztény maroniták és drúzok dominálta hegyvidékhez csapott, szunnita többségű városok (Bejrút, Tripoli, Szajda) mellett a Bekaa-völgy és a déli hegyvidék síita lakosai marginális szerepet játszottak. Az 1943-ban függetlenné váló ország vezetésében pedig a politikailag súlytalan, évente újraválasztott parlamenti elnöki posztot kapták.

„Amikor bementünk Libanonba”

A felekezet politikai-vallási vezetését Mohamed próféta vér szerinti leszármazottaihoz – az unokatestvérétől, Ali bin Abi Tálibtól és lányától, Fátimától származó imámokhoz – kötötték, s az utolsó, tizenkettedik imám eltűnésével – legitim vezető híján – a többségi szunniták államalakulataiban a síiták egészen a 20. századig politikai passzivitásba húzódtak. Létezik azonban egy másik, politikai és vallási értelemben aktív hagyomány is, amely egy nagyon kicsi közösségben majd’ ezer év óta él. Ennek központja a mai Dél-Libanon vidéke, amelyet a helyiek Dzsabal Ámilnak (Ámil-hegységnek) vagy Felső-Galileának neveznek. Az itt élők a kora középkor óta az oktatási központokból exportáltak vallástudósokat a 16. században létrejött iráni Szafavida birodalomba, ahol a tizenkét imámos síizmus először lett államvallás. Számos Dzsabal Ámil-i vallástudós vett részt az iráni Rej, majd Qom vallási iskoláinak felvirágoztatásában is, vagy csinált karriert a sokáig oszmán fennhatóság alatt álló dél-iraki Nedzsef síita teológiai főiskoláiban (hauza). A Rúhollah Khomeini ajatollah munkásságában kulmináló politikai aktivizmus gyökerei is a dél-libanoni dombvidékre vezethetők vissza.

Ez a hagyomány éledt újjá a cédrusok országának függetlenné válásával. Az akkor még működőképesnek látszó, maronita–szunnita megegyezésen alapuló libanoni állam síita közössége az ötvenes évek végétől fogott intenzív önszervezésbe. A folyamat egyik főalakja a dél-libanoni gyökerű családból származó, Irakban és Iránban iskolázódott vallástudós, Músza al-Szadr volt. A fiatal sejk vezetésével első lépésben az egészségügy és a közoktatás területén kezdtek önálló intézményrendszer kialakításába. Szadr fiatal síita szakembergárda kiépítésére törekedett. A síita hívők adózott jövedelmük egyötödét (khumsz) adják vallási vezetőiknek. Ebből az adóból neves libanoni és nyugati egyetemeken képzett síita fiatalok tömegei jelentek meg az újonnan alapított közösségi intézményekben. Sokakat e fiatal értelmiségiek közül – ugyancsak tudatos közösségépítő szándékkal – a hatvanas évek nagy kivándorlási hullámában külföldre küldtek. Ők alapozták meg a nagy síita diaszpórákat Nyugat-Afrika és Dél-Amerika államaiban.

Kezdetben Nyugat-Afrika frissen függetlenedő államait célozták meg. A fiatal síita kivándorlók kiválóan helyezkedtek a posztgyarmati években többnyire súlyos szakemberhiánytól szenvedő országokban, s hamarosan számos stratégiai ágazatban megvetették a lábukat.

A hetvenes–nyolcvanas évekre a síita kivándorlók első generációja már ellenőrzése alatt tartotta a Sierra Leone-i gyémántbányászat, az elefántcsontparti kakaó- és aranybiznisz jelentős hányadát, s nem elhanyagolható mértékben profitáltak a nigériai olajiparból is.

Ugyanilyen gazdasági bázisokat alakítottak ki Dél-Amerikában. Amikor 1975-ben elkezdődött a libanoni polgárháború, a síita közösség katonai támogatásához a diaszpóra már a szürke és a feketegazdaságban is jelentős pozíciókat szerzett. Ekkor alakultak ki azok a libanoni síita szervezetek is, amelyek az argentin–brazil–paraguayi hármas határnál ellenőrzésük alá vonták a kábítószer-kereskedelmet.

1397091997

 
A sárga veszedelem
Fotó: Getty Images 

Músza al-Szadr a polgárháború előestéjén létrehozta a Libanoni Ellenállás Brigádjai nevű milíciát, az Amal Mozgalmat. Ez lett a síita közösség legfőbb fegyveres ereje a háború első éveiben, s ebben a szervezetben igyekezett először befolyást szerezni az 1979-ben hatalomra jutott iráni forradalmi rezsim. Az 1982-es izraeli invázió után az Amal radikálisabb veze­tői­ből és Khomeini eszméit követő vallástudósokból jött létre a Hezbollah (Isten Pártja), amely hamarosan – az iráni iszlám forradalom után néhány évig különösen aktív – Teherán támogatásával komoly riválisa lett az Amal Mozgalomnak. Az Amal vezetése – a polgárháború során Líbiában eltűnt Músza al-Szadr után – ekkor már a Sierra Leonében született Nabih Berri kezében volt, legfőbb támogatója pedig Hafiz al-Aszad Szíriája lett.

Dél-Libanon izraeli megszállása, a palesztin fegyveresek elkergetése végletesen radikalizálta a síita politikai erőket. Az ekkoriban magas rangú katonaként az itteni hadműveletekben is részt vevő későbbi izraeli miniszterelnök, Ehud Barak 2006-os bon mot-ja szerint: „Amikor bementünk Libanonba, még nem létezett a Hezbollah. A jelenlétünk teremtette meg azt.”

Vívmányaik

A Hezbollah 1985-ös alapító nyilatkozata két fő célkitűzést fogalmaz meg. Az egyik az iráni forradalmi rezsim kooptálása, a vallástudósok irányította állam megteremtésének hosszú távú projektje. A másik az Izrael elleni permanens háború Palesztina felszabadításáért. Az elszabadult polgárháborúban, 1982 és 1991 között a Hezbollah számos esetben nyúlt a terror eszközeihez, repülőgép-eltérítések, emberrablások, katonai bázisok elleni öngyilkos merényletek kötődnek a nevükhöz.

Mindeközben jelentős átalakulások zajlottak a libanoni síita politikai életben. Irán kimerült az Irakkal vívott nyolcéves háborújában, s az azt követő nemzetközi embargó miatt politikailag is elszigetelődött. A kilencvenes években, a reformernek tartott Mohamed Khátemi elnök hivatali idejében Teherán visszavett a nemzetközi nyomulásból, s a közel-keleti ambíciói is alábbhagytak. 1992-ben izraeli helikopteres kommandó végzett a Hezbollah akkori vezetőjével, Abbász Múszavíval. Az utódja Haszan Naszralláh lett, aki Múszavíhoz hasonlóan a vallástudósi képzettség mellé iráni táborokban szerzett fegyveres kiképzést. Ő az elkövetkező két évtizedben – a többi felekezettől eltérően – sikeresen akadályozta meg milíciáinak feloszlatását, és megsokszorozta a Hezbollah katonai erejét. Politikai, gazdasági szinten is új utakra vezette a szervezetet.

A Hezbollah finanszírozásának egyik fő belső forrása a Bekaa-völgyi marihuánatermesztés és az ehhez kapcsolódó csempészet volt. De a párt kirendeltségvezetői koordinálták a Ciudad del Este-i kokaincsempészetet is a paraguayi–brazil–argentin hármas határon is. Mára a Hezbollah és a kolumbiai drogkartellek kapcsolata ugyancsak bizonyított tény, akárcsak együttműködésük a mexikói hálózatokkal. De az ezredfordulótól kezdve a Hezbollah ehhez képest is teljesen átalakította gazdasági és politikai hátországát. A polgárháborúban szerzett társadalmi presztízst kihasználva – feladva a teokratikus állam közvetlen megteremtésének ideológiáját – már az első, 1992-es parlamenti választásokon elindultak, s azóta megkerülhetetlen szereplői a libanoni törvényhozásnak. A 2010-es évekre pedig a legbefolyásosabb politikai erővé léptek elő.

A Naszralláh-féle vezetés gazdaság- és társadalompolitikájának a lényege a Hezbollah libanonizációja és diverzifikációja volt. Bár folyamatos maradt az iráni pénzügyi támogatás, az Amal Mozgalom meggyengülésével a Hezbollah gyakorlatilag a teljes, a polgárháború előtt kiépült síita intézményhálózatra kiterjesztette a befolyását, s az ezredfordulót követően már a teljes síita közösség számára nyújtott állami szolgáltatásokat. A síita oktatási rendszer elérte a libanoni elit által favorizált keresztény közép- és felsőfokú intézmények szintjét. A nemzetközi szintre emelt orvosképzés pedig párhuzamosan haladt a magas szintű egészségügyi intézményhálózat fejlesztésével.

Ugyanez mondható el a szociális szféráról is. Az elszegényedett és az államtól magukra hagyott rétegek máig számíthatnak a Hezbollahra. A hagyományos muszlim társadalmakban szokatlan – értsd: a családi hálózatokon kívül eső – időskori ellátás, a maga mindenhol jelen lévő öregotthon-hálózatával szintén a szervezet műve, ilyesmivel sem a szunnita, sem a keresztény felekezet nem törődik.

Új Libanon jöjjön

A mindehhez szükséges gazdasági hátteret már több mint egy emberöltő óta nem az iráni támogatások biztosítják. A széteső s mára de facto nem is létező libanoni állami gazdasági rendszerek helyett minden felekezet a saját gazdaságát építi. A Hezbollah irányította síita közösség gazdasági hátországa a diaszpóra már említett tevékenysége Afrikában és Latin-Amerikában, leg­újabban már Délkelet-Ázsiában is. Míg a vezető síita üzletemberek első generációját a pionírok hevülete (és gátlástalansága), a másodikat a gyakorlatiasság és szekuláris gondolkodás jellemezte, a diaszpóra most irányító szerepbe kerülő személyiségei közül sokakat ismét a vallásos küldetéstudat irányít.

A 2006-os háború után, amikor az izraeli légicsapások nyomán egész síita negyedek semmisültek meg, s az ország déli felének infrastruktúrája is súlyos károkat szenvedett, az újjáépítés finanszírozásához a diaszpóra nagyságrendekkel nagyobb mértékben járult hozzá, mint a politikai szövetséges Irán. Ennek ellenére Teherán továbbra is beleszól a Hezbollah harcászati és stratégiai döntéseibe. Így tett a szíriai polgárháború, s tesz a most folyó gázai harcok alatt is. Ugyanakkor a gazdasági önállósodás kiszélesített egy másik, a politikában láthatatlan, de társadalmi szinten rendkívül fontos törésvonalat. Ez pedig a tradicionális arab–perzsa ellentét. A perzsa kulturális-civilizációs szupremácia iráni koncepciója rendszerint éles arab reakciókat vált ki. A libanoni síiták sikeres és a társadalomban egyértelműen a Hezbollahnak betudott közösségépítése egyfajta válasz a teheráni–qomi politikai-vallási központ centralizációs, uralmi törekvéseire.

Természetesen ennek ára van.

A Hezbollah alapokmányában szereplő Izrael-ellenesség mára a síita közösség teljes spektrumának militarizálását eredményezte.

A folyamatos katonai készültségben lévő, a korszerű technológiákat kiválóan alkalmazó társadalom rövid távú célja Libanon teljes átalakítása. A még mindig a ’43-as maronita–szunnita kiegyezésen alapuló rendszert a legnépesebb felekezetté nőtt síiták a maguk képére formálnák. Ennek első lépése volt a Hezbollah főtitkárának és a maroniták népszerű politikusának, a később a Hezbollah támogatásával köztársasági elnöknek választott Michel Aounnak a 2006-os, úgynevezett Szent Mihály-templomi egyezménye, ahol már megfogalmazódott a jövő Libanonjának új felekezeti alapú politikai rendszere. Ez ugyan még várat magára, de mint Naím Kászim, a Hezbollah főtitkárhelyettese többször kinyilatkoztatta: „a végső cél érdekében vigyáznunk kell társadalomépítő vívmányainkra.”

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.