Kampány indult Habonyék médiája ellen Szlovéniában
D_KOS20180511021_top_story_lead.jpg

Kampány indult Habonyék médiája ellen Szlovéniában

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2018.12.05 16:12

Külpol

Annyira gyűlöletkeltő és rasszista Habonyék szlovén tévéje és újságja, hogy kampány indult: felelős cég ne hirdessen náluk. Az ügyben már a miniszterelnök is kiállt a gyűlöletbeszéd ellen, és van olyan nagyvállalat, mely visszavonta hirdetéseit az érintett helyekről.

Ahogy arról a Magyar Narancs többször is beszámolt, Habony Árpád és a hozzá köthető üzleti kör – elsősorban a volt köztévés Schatz Péter – jelentős összegeket költöttek arra, hogy újságot és tévét vásároljanak Szlovéniában.

Azt, hogy milyen pénzből történt mindez, nem teljesen tiszta (Mészáros Lőrinc üzlettársa, Varga Károly készpénzben fizette ki a vételár jelentős részét), az viszont biztos, hogy az üzlettel a szlovén szélsőjobb vezére, Janez Janša járt jól. Janša és Orbán Viktor jó barátok, és Habonyék pont azokban a médiacégekben szereztek jelentős tulajdont, amelyben tulajdonostársuk Janša pártja az SDS, vagy a párthoz szorosan kötődő emberek.

Ilyen a Habony és Schatz tulajdonában álló hírcsatorna, a Nova24Tv valamint a Demokracija című hetilap kiadója, ahol Schatz tulajdonos. A két sajtótermék már az idei választási kampányból is kivette a részét, nemcsak a „kötelező” migránsozással: saját közösségi média felületeiken fizetett hirdetésként osztották tovább az SDS kampányvideóit, annak ellenére, hogy ez a gyakorlat Szlovéniában törvényellenes.

Janez Janša és Orbán Viktor

Janez Janša és Orbán Viktor

Fotó: Szecsődi Balázs / Miniszterelnöki Sajtóiroda

Hiába azonban a Habony Árpád segítségével megtolt kampány, Janša nem tudott kormányt alakítani a választások után, ezért a szélsőjobboldali gyűlöletkampányt tovább folytatják.

Pár hete kiderült, épp Habony szlovén lapja indította el azt a sorosozós-migránsos álhírt, amire Kósa Lajos is hivatkozott, és ami úgy tűnik, a kormány egyik visszatérő témája lesz a következő hónapokban. Itt jegyeznénk meg, hogy Schatz Péter Macedóniában is bevásárolt, és ott is Orbán barátjának, az immáron Magyarországon menekültként élő Nikola Gruevszki pártjához köthető médiacégekben szerzett tulajdonrészt.

Megelégelték a gyűlöletkeltést

Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy Szlovéniában nem olyan könnyű átvenni a közbeszéd (és az ország) irányítását. Mostanra ugyanis több civil szervezet is megelégelte a Nova24Tv és a Demokracija álhíreit, menekültellenes gyűlöletkeltését és sokszor rasszista és homofób tartalmait.

Ezért kampányt indítottak ellenük, amiben azt szeretnék elérni, hogy felelős cégek ne hirdessenek ezekben médiumokban. Az ügyet az teszi különösen érdekessé, hogy a Habony-cégek egyik fő hirdetője az állami tulajdonban lévő Telekom Slovenija.

Így nyomja Habony Szlovéniában

Maja Cimermant és Domen Savičot arra is megkértük, küldjenek pár példát, mégis milyen gyűlöletkeltő tartalmakat terjeszt a Nova24Tv és a Demokracija. Nos, jól képzeltük, Habonyék Szlovéniában is azt a színvonalat tartják, amit itthon az Origo-888-PestiSrácok-Ripost tengelytől megszokhattunk. Íme néhány jellemző cím és álhír:

A migránsok magukkal hozzák a nemi erőszak kultúráját Szlovéniába

A külföldi média figyelmeztetése: ne érjünk hozzá a migránsokhoz, parazitával fertőzöttek

Utolsó esély, hogy megakadályozzuk a saría elterjedését Szlovéniában

A melegeknek nincsenek emberi jogaik

A feminizmus és a melegek rosszabbá teszik a világot

Álhír arról, hogy egy migráns megpróbált megerőszakolni egy gyereket. Valójában sem a rendőrség, sem más nem hallott hasonló esetről a környéken.

Szintén álhír, ami arról számol be, hogy migránsok felgyújtottak egy sertésfarmot Németországban, mert ugye nem ehetnek disznót. Erre az esetre sem került elő semmiféle bizonyíték.

Kifejezetten a Telekom hirdetései miatt indított kampányt Domen Savič, aki több évig volt újságíró, aztán digitális marketinggel foglalkozott, ma pedig a Citizen D nevű civil szervezetet vezeti. Az újságírókból és politológusokból álló Ctizen D célja, hogy növelje a médiatudatosságot, és hogy rávegye az embereket, aktívan álljanak ki jogaikért. Savič a Narancsnak azt mondta, hogy a Nova24Tv idén több oknyomozó riportot is közölt az állami Telekom Slovenija vezetőinek kétes ingatlanügyeiről. Az SDS még azt is bejelentette, hogy parlamenti vizsgálatot fognak kezdeményezni a korrupciógyanús ügyben. „Aztán hirtelen abbamaradtak ezek a riportok, és megjelentek a Telekom hirdetései a Nova24-en. Azt persze nem tudom bizonyítani, hogy a hirdetések miatt állt le a Nova24Tv az oknyomozással, és hallgatott el az SDS. Az időbeli egybeesés miatt azonban nem elképzelhetetlen az összefüggés, ráadásul a Nova24 résztulajdonosai az SDS tagjai.” Nyár óta a Telekom Slovenija a Nova24Tv legnagyobb hirdetője, Savič szerint egy reklámblokkban akár hatszor egymás után is lemegy a hirdetésük, és hasonlóan hangsúlyos a jelenlétük a csatorna online felületein.

„A Telekom Slovenija legnagyobb tulajdonosa az állam, a cég pedig többször is kampányolt a gyűlöletbeszéd ellen. Ehhez képest egy olyan média legnagyobb hirdetőivé váltak, amelyek nemcsak szorosan kötődnek az egyik párthoz, de folyamatosan álhíreket sugároz. Ezért döntöttünk úgy, hogy valamit tennünk kell.”

A Citizen D-vel ezért a hirdetésekkel kapcsolatos kérdéseket tesznek fel a Telekom vezetőinek emailben és Twitteren, ezekhez online bárki csatlakozhat. A kérdésekre eleinte még kaptak semmitmondó válaszokat, később azonban már azt sem. „Szlovéniában szeptember óta mindössze két riportban mutathattuk be a kampányt. Mindenhol félnek, hogy ha bemutatják a kampányunkat, akkor elbúcsúzhatnak a Telekom hirdetéseitől”, mondta Savič. Ugyanakkor a Nova24Tv gyűlöletkampánya beindult, rendszeresen lejárató cikkeket közölnek róla és a szervezetéről, azt állítva, hogy céljuk az ellenzéki média ellehetetlenítése, hogy nem tudni, miből finanszírozzák magukat és hogy el kéne üldözni őket – csupa, az itthoni kormánymédiából ismerős kijelentés.

Azok a parlamenti képviselők sem reagáltak, akiktől azt szerették volna kérni, indítsanak vizsgálatot a Telekom reklámköltéseivel kapcsolatban. A Citizen D bejelentést tett az állami cégek gazdálkodását felügyelő szlovén hatóságnál, és kapcsolatba léptek olyanokkal is, akiknek korábban rálátásuk volt a Telekom működésére. Őket arra szeretnék rávenni, hogy nyilvánosan mondják el: a cégnél bevett gyakorlat, hogy hirdetési pénzekkel vásárolják meg a különböző sajtótermékek jóindulatát.

A miniszterelnök is megszólalt

Szintén a Nova24Tv és a Demokracija gyűlöletbeszédet elégelte meg Danes je nov dan (A mai egy új nap) nevű civil szervezet, az ő kezdeményezésükről egyik vezetőjük, Maja Cimerman nyilatkozott a Narancsnak.

A Danes je nov dan elsősorban olyan digitális eszközöket fejleszt, amelyek biztonságosabbá, befogadóbbá teszik a társadalmat. Emellett rendszeresen kiállnak az átláthatóság, az adatbiztonság mellett. Cimerman arról beszélt a Narancsnak, hogy Szlovéniában az utóbbi években drámaian teret nyert a gyűlöletbeszéd. „Ez elsősorban a szélsőjobboldali médiának köszönhető, mert kitartóan terjesztik az álhíreket kifejezetten azzal a céllal, hogy pánikot keltsenek a lakosság körében. Mivel az állami intézmények nem tesznek ez ellen semmit, úgy éreztük a civil társadalomnak határozottan fel kell lépnie ez ellen.”

A Danes je nov dan minden olyan nagyvállalatra nyomást akar gyakorolni, amelyik a gyűlöletkeltő médiában reklámoz, mert ezekkel a hirdetési pénzekkel a szélsőségeseket támogatják. Kampányukban pont ezt az indirekt támogatást tették láthatóvá. Olyan álreklámokat készítettek, melyekben a Schatz Péter és Habony Árpád tulajdonolta Demokracija és Nova24Tv legszélsőségesebb (rasszista, homofób, szexista, idegenellenes) állításai mellé odaírták, hogy mely cégek „büszke támogatásával” készült a tartalom.

false

A Telekom Slovenija mellett olyan cégek is hirdetnek Habonyéknál, mint a szlovén állami olajcég, a Petrol, a Radio1 közrádió, vagy a Mercator kereskedelmi hálózat. „Reméljük, ezek a képek elterjednek az interneten, és a cégek visszavonják hirdetéseiket” - magyarázta Cimerman.

Némi sikert azonban máris elértek. Domen Savič arról számolt be a Narancsnak, hogy a Samsung a kampány indulása után szinte azonnal visszavonta hirdetéseit a Nova24Tv-ből, ahogyan az A1 osztrák telekomcég is ezt tervezi.

A kampányra reagálva november végén megszólalt Marjan Šarec szlovén miniszterelnök is. Šarec kiállt a szólás és a véleménynyilvánítás szabadsága mellett, ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy ezeknek is van határa.

Nevek említése nélkül felhívta az érintett, magukat társadalmilag felelősnek tartó cégek figyelmét, hogy tartsák be saját etikai szabályzatukat. A cégek költéseikkel a gyűlöletbeszéd terjedését támogatják, ezért a szlovén miniszterelnök arra kéri őket, hogy jól gondolják meg, hol reklámoznak.

Neked ajánljuk