Kínában kimaxolják az illiberalizmust

  • narancs.hu
  • 2018. március 16.

Külpol

Az a lényeg, hogy szeressen a hatalom.

Tiltólistára kerülhetnek mindazok, akik például a terrorizmussal kapcsolatos rémhíreket terjesztenek és rendbontást okoznak a repülőgépen, de azok is, akik lejárt jeggyel utaznak vagy dohányoznak a vonaton – közölte pénteken a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság a honlapján.

Hszi Csin-ping kínai elnök

Hszi Csin-ping kínai elnök

Fotó: MTI/AP/Mark Schiefelbein

A pénzügyi szabálytalanságok elkövetői, köztük akik nem fizetik a társadalombiztosítást vagy nem rendezik a bírságokat, ugyancsak hasonló utazási tilalom alá esnek. Az új szabályok május 1-jén lépnek életbe. A lépés egybevág Hszi Csin-ping kínai elnök tervével egy olyan társadalmi kreditrendszert létrehozásáról, amely az „egyszer megbízhatatlan, örökre eltiltva” elven működne. Érdemes megjegyezni, hogy Hszi számára lehetővé vált, hogy élete végig hatalomban maradhasson, mivel múlt vasárnap eltörölték az elnökséget kétszer ötéves ciklusra korlátozó törvényt.

A kínai megfigyelőrendszerről részletesen is írtunk:

A nagy fal füle

A technológiai konferenciák fontos hívószavai a big data, a gépi tanulás, a mesterséges intelligencia és a kiterjesztett valóság, vagyis az AR. Kína pont ezekből épít újfajta totalitárius államot.

Az új szabályozással kapcsolatos közleményt nyolc minisztérium írta alá, köztük a kínai repülésügyi tárca és a legfelsőbb népbíróság. A tervek szerint egy olyan rendszert építenének ki, amelyben a különböző kormányzati szervek megoszthatnák egymás között az állampolgárok megbízhatóságáról szóló információkat, és egy úgynevezett társadalmi kreditpontszám alapján osztanák a büntetéseket.

Ugyanakkor vannak jelei, hogy a belföldi utazásoknál már évekkel ezelőtt bevezethették Kínában a társadalmi kreditrendszert: 2017 elején a legfelsőbb bíróság egy sajtókonferencián arról számolt be, hogy különböző szabálysértések miatt 6,15 millió kínait tiltottak el a repüléstől.

(via MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.