Interjú

„Kínának kellene radikálisan demokratizálódnia”

Shih-Chung Liu, a Tajpej Képviseleti Iroda vezetője

Külpol

Nő a feszültség Tajvan körül, a világ pedig az ukrajnai orosz invázió fényében igyekszik újraértelmezni a szigetország és a kommunista Kína viszonyát. A Magyarország által el nem ismert állam de facto budapesti nagykövetével, Shih-Chung Liuval (Liu Si Csunggal) a bonyolult geopolitikai helyzetben lévő ország perspektíváiról beszélgettünk. Szóba került Szijjártó Péter lángosdiplomáciája is.

Magyar Narancs: Több, mint két éve érkezett Budapestre, hogy a Tajpej Képviseleti Iroda vezetőjeként lássa el gyakorlatilag a tajvani nagykövet feladatkörét. Számos körülmény átalakult az ideérkezése óta, mennyire érzékeli a képviselet irányítójaként a megváltozott légkört?

Shih-Chung Liu: Amikor megérkeztem Budapestre, még javában tartott a pandémia első nagy hulláma, és Magyarországon erős hiány mutatkozott orvosi felszerelésben. Egyebek mellett maszkból sem volt elég – Tajvanról ekkor több százezer maszkot sikerült eljuttatnunk Magyarországra. Mi otthon sikeresen meg tudtunk birkózni a járvánnyal, és ennek a tapasztalatát szívesen megosztottuk a védekezés itteni irányítóival. Ez fontos momentum volt az itteni tevékenységem legelején, ugyanis a magyar–tajvani kapcsolatok egyfajta holtpontra jutottak az azt megelőző néhány évben.

MN: Amiben a magyar kormány Kína-politikájának jelentős szerepe lehetett.

SCL: A magyar kormány stratégiája Tajvan esetében a gazdasági és politikai kérdések éles különválasztása. A tajvani befektetések aránya Magyarországon növekszik, olyan meghatározó vállalatok hoztak ide jelentős tőkét, mint a világ egyik vezető kerékpárgyártója, a Giant, az elektromos vezetékeket előállító Sinbon vagy a Foxconn. Ha a befektetett összeg nagyságát nézzük, az összes EU-tagállam közül Magyarországra érkezik Hollandia után a legtöbb tajvani pénz. A tajpeji kormány ösztönzi is a cégeket, hogy fektessenek be ebbe a régióba, ami különösen azután vált fontos kérdéssé, hogy sok Kínában működő vállalkozást inkább más területekre vittek át a tulajdonosok. Főként persze Indonéziába, Vietnamba, Indiába helyezték át a tevékenységüket a Kínát elhagyó tajvani cégek, de rögtön ezután a kelet-közép-európai régió következett, és ezen belül Magyarország kiemelkedő célpont.

MN: És milyen a viszony politikai területen?

SCL: Ott még volna hová fejlődni. Mivel a magyar kormány látványosan igyekszik jó kapcsolatot kiépíteni a pekingi vezetéssel, ha Tajvan kérdése felmerül, vonakodnak nyilvánosan kifejezni támogatásukat az országunk ügye mellett. Személyes szinten nincs gond a kommunikációval, de a nyilvános térben egészen más a helyzet. A magyar vezetés egyensúlyozása bizonyos szempontból érthető, ugyanakkor az én feladatom, hogy a jól működő gazdasági kapcsolatok mellett a tajvani demokrácia ügyét is minél szélesebb körben megismertessem. Ideérkezésem idején és azóta is számos európai országból, valamint az Egyesült Államokból is kitiltották a Konfuciusz Intézeteket, mert kiderült róluk, hogy a kínai propaganda szócsöveiként használta őket Peking, és rajtuk keresztül működtetett ügy­nök­háló­zatot. Magyarországon ma is zavartalan az intézet működése, ami nemigen félreérthető gesztus.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.