Kormányváltás Romániában: Bársonyszékek, ponyvahősök

  • Ara-Kovács Attila
  • 1998. április 9.

Külpol

Románia az új kormányfő, Radu Vasile megválasztásával visszatért az abnormális kerékvágásba. Nem mintha a Victor Ciorbea által meghatározott, röpke tizenöt hónapos kormányzás minden tekintetben új korszakot jelentett volna az ország történetében. Az adminisztráció menete, a bürokratizmus ekkor sem tért el lényegesen a szokásostól.
Románia az új kormányfő, Radu Vasile megválasztásával visszatért az abnormális kerékvágásba. Nem mintha a Victor Ciorbea által meghatározott, röpke tizenöt hónapos kormányzás minden tekintetben új korszakot jelentett volna az ország történetében. Az adminisztráció menete, a bürokratizmus ekkor sem tért el lényegesen a szokásostól.

A korrupció nem keresett magának újfajta, piacgazdasági formákat, az összefonódások éppúgy mindenhatók maradtak, miként a teljes jogi bizonytalanság. A különbséget a tegnapi és a mai Románia között az jelenti, hogy Victor Ciorbea morális érvek alapján próbálta kormányozni az országot, a most kinevezett miniszterelnök, Radu Vasile pedig már akkor felesleges és dilettánserőfeszítésnek minősített minden effajta elvárást, amikor még meg sem száradt a tinta a kinevezésén. Persze tudjuk: a világon nincs olyan hely, ahol a morális elvek jelentenék a politika ultima ratióját. E tekintetben azonban Románia mégis különös ország.

A szemléletmód

A balkáni tradícióknak megfelelően a kormányzati elvekkel ütköző etikai elvárások ugyanis itt eleve kudarcra vannak ítélve. Nálunk Molnár Gusztáv hívta fel először a figyelmet arra, mekkora felzúdulást keltett Ciorbea sokatmondó kijelentése a beiktatását követő első parasztpárti elnökségi ülésen: az tudniillik, hogy elsőrendű fontosságúnak tekinti az RMDSZ követeléseinek maradéktalan teljesítését. Többen, főként azok közül sokan, akik jelenleg Radu Vasile személyes támogatóinak számítanak, ki is mondták: minek odafigyelni ilyen részletkérdésekre, amikor megnyertük a választásokat? Minek aggályoskodni ostoba, konjunkturális ígéretekkel, ha már összeállt a kormány? Ciorbea erre csak annyit válaszolt: azért, mert megígértük. Ez persze nem azt jelenti, hogy Vasile miniszterelnök eleve megtagad majd minden eddig kivívott jogot az RMDSZ-től és az erdélyi magyarságtól. Ó, nem. De hogy nem fogja a tett ígéretekből fakadó, magától értetődő kötelezettségként teljesíteni azokat, az szinte biztos. Ám, magyar szempontból legalábbis, be kell látni - és az RMDSZ vezetésének eddigi felelősségteljes politikája is főként e belátásnak köszönheti sikereit - a kisebbségi követelések mindenképpen másodlagosak a tényleges gazdasági és szociális reformok megvalósítása mellett. A tanügyi törvény reformja ugyanis valóban oktalan álmodozás, ha nem lesz majd pénz sem régi, sem új típusú tankönyvek kinyomtatására. És valóban rózsaszín utópiának fog majd számítani mindennemű eszmecsere a kétnyelvű helységnévtáblákról, ha az önkormányzatok működését megbénítja a már most tapasztalható súlyos deficit. Ez is azt bizonyítja, hogy nem a jogok teljes körű megvalósulásának azonnali követelése tekinthető a járható útnak, hanem e követelések beillesztése az általános reformokba; azaz annak a ciorbeai szemléletnek az életben tartása, hogy a reformok sem demokratikusnak, sem pedig életképesnek nem tekinthetők, ha nem tartalmazzák a kisebbségi, emberi jogi garanciákat.

Mars bele a mocsárba!

Mindezen kérdések persze elég akadémikusnak számítanak a jelen pillanatban. Vasile miniszterelnöknek ugyanis - lássuk be - mindenekelőtt a koalíció egyben tartása miatt kell főjön a feje, a Parasztpárt megroggyant tekintélye ma még kevésbé alkalmas arra, hogy előnyös szövetséget ajánlhasson a jelentős erőt képviselő, balközép Demokrata Pártnak. Ez utóbbi - mint a korábbi, hónapok óta tartó kormányválság kirobbantója - ma is csak fél szívvel és kétértelmű szándékokkal viszonyul a jelenlegi helyzethez. Igaz, Ciorbea lemondása előtt csak a miniszterelnök fejét követelte, most viszont olyan gazdasági, adminisztratív és politikai programtervezettel állt elő, amely bizonyos elemeiben máris összeegyeztethetetlen a Parasztpártéval, s jelenleg már ennek elfogadásától teszi függővé a koalíciós együttműködést. A Petre Roman vezette demokraták persze jól ismerik a leckét. Õk - Ciorbea morális természetű álmodozásai alatt is - már sokkal realisztikusabb vágyálmokat ringattak arról, hogyan fogják belezavarni a tapasztalatlan parasztpártiakat a kormányzási ingoványba, és hogyan fogják majd leválasztani róluk a véletlenül odatévedt szakértőket, ügyesebb vállalkozókat, s hogyan kompromittálhatják majd kormányzati szövetségesüket mind a bel-, mind pedig a külföldi közvélemény előtt. E számításuk - legalábbis eddig - reálisnak bizonyult. A februári közvélemény-kutatások azt mutatják, hogy a Parasztpárt támogatottsága tíz százalékkal csökkent, míg a Demokrata Párté tizennégy százalékkal nőtt. Romanék tehát mindenképpen az előrehozott választásokra játszanak, abban reménykedve, hogy akkor talán majd ők lehetnek a koalíció meghatározó ereje. E kalkulusba persze két másik tényező is beleszólhat még.

Vicsorgó tényezők

Mindenekelőtt Radu Vasile, aki szintúgy jól ismeri a cserbenhagyásos politizálás trükkjeit. Biztosra vehetjük: ő sem fog a szívéhez kapni, ha eljön az idő, hogy a Romanéknak tett ígéreteket lesöpörheti az asztalról, feltéve persze, hogy saját pártérdeke is ezt kívánja majd. (Ciorbea soha nem tett ilyet.)

Ugyanakkor beleszólhat a román közeljövő alakulásába a jelenlegi ellenzék is. A Nagy-Románia Párt (PRM) szimpátiaindexe az elmúlt öt hónap során folyamatosan emelkedett, a fasiszta és klasszikus sztálinista elvek szerint politizáló párt mára ismét egyesíteni tudta a roppant befolyásos volt ceausescui nómenklatúra revansvágyát éppúgy, mint az óromániai paraszti tömegek gátlástalan idegengyűlöletét. Hasonlóan feltámadni látszik az 1996-os választási vereséget követő dermedtségéből a Ion Iliescu vezette Társadalmi Demokrácia Pártja (PDSR), mely ma minden eszközt megragad, hogy a lakosságot olyan "jobboldali" rémképekkel riogassa, amilyeneket főként az ő baloldali pártja tett valósággá 1990-t követő, hétéves országlása során. Petre Roman Demokrata Pártjának legfőbb bűne, hogy ismét kinyitotta a Balkán Pandora-szelencéjét; Románia ma ott tart, ahol 1996 legbizonytalanabb napjaiban. Bármi előfordulhat. Ám most a jobbik fél áll vesztésre. A Demokrata Párt által megfogalmazott kormányprogram-javaslat, bár határozott és gyorsított gazdasági reformokat szorgalmaz, több elemében kétségessé teszi a megfogalmazott elvek komolyságát. Egyrészt több olyan ígéretet is tartalmaz, melyek finanszírozhatóságát semmi sem garantálja. Ráadásul érintetlenül meghagynák a már Iliescuék által szétosztogatott vagyont azok kezében, akik nem a hozzáértés és még kevésbé a piacgazdasági elkötelezettség révén jutottak hozzá, hanem korábbi, pártállami összefonódások révén. A Parasztpárt viszont szűkített tartalmú reprivatizációt akar, ami kiterjedne a megművelhető földekre, erdőkre, illetve az államosított lakóépületekre is. Hogy miként fogja a két párt megtalálni a közös hangot, az a jövő titka. Mindenesetre e konfliktus máris beárnyékolja Radu Vasile első napjait a miniszterelnöki hivatalban. Õt ismerve azonban megkockáztatható a feltételezés: Vasile még jócskán tartogathat talonjában egy-két olyan megoldást, amire elődje, Victor Ciorbea sohasem vállalkozott volna. Rossz ómen, hogy Vasile kinevezését követően legott annak a Teoctist metropolitának az áldását sietett kiérdemelni, akinek korábbi, kisstílű besúgói múltja sosem szűnt meg kedélyes téma lenni a bukaresti szalonokban. Hasonlóan rossz ómen az a bók is, melyet Vasile kinevezése alkalmából a magyargyűlölő Román Nemzeti Egységpárttól (PUNR), illetve Iliescu posztkommunista pártjától, a PDSR-től kapott. Mindkét említett párt "jó románként" aposztrofálta és üdvözölte Vasilét: merthogy számukra Ciorbea semmiképp sem volt jó román. Ki tudja, ki kivel fog tehát majd össze a következtő hónapokban. A jelek szerint azonban nem annyira az fogja eldönteni az eljövendő érdekszövetségeket, hogy ki garantálja a probémamentesebb csatlakozást Európához, hanem az: ki fogja garantálni azon viszonyok sérthetetlenségét, amelyek eddig is elválasztották az országot Európától.

Ara-Kovács Attila

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.