Koronavírus: Történelmi mélypontra zuhant a kínai feldolgozóipar

  • narancs.hu
  • 2020. február 29.

Külpol

Az ország gazdasági fejlődését jelentősen meggyengíti a járványhelyzet.

Történelmi mélypontra zuhant a kínai feldolgozóipar teljesítménye februárban, miután az ország az újfajta koronavírus-járvány megfékezésének érdekében szigorú korlátozásokat léptetett életbe.

A pénteken közölt adatok szerint a nemzeti statisztikai hivatal, valamint a kínai logisztikai és beszerzési szövetség (CFLP) által számított beszerzésimenedzser-index (BMI) 35,7 pontra csúszott vissza februárban az előző hónapban mért 50,0 pontos adathoz képest. Elemzők 46,0 pontra számítottak. Ezt megelőzően a legalacsonyabb adatot 2008 novemberében, a gazdasági világválság kezdetekor jelentették, amikor a kínai feldolgozóipari BMI 38,8 pontra ereszkedett.

A feldolgozóipari beszerzésimenedzser-index februárban jóval a növekedést és a visszaesést egymástól elválasztó 50 pontos küszöb alá süllyedt. A feldolgozóipari BMI-t alkotó öt részindex mindegyike az 50 pontos küszöb alá került. A termelésre vonatkozó részmutató februárban a múlt hónaphoz képest 23,5 ponttal 27,8 pontra esett vissza, míg az új megrendelések állománya januárról 22,1 ponttal csökkenve 29,3 pontra zuhant, ami a kereslet jelentős zsugorodását tükrözi.

A feldolgozóiparon kívüli, főleg a szolgáltatásokat és az építőipart tömörítő szektorban februárban szintén szembetűnő visszaesést mértek. A gazdaság több mint felét biztosító szektor beszerzésimenedzser-indexe a múlt hónapban számított 54,1 pontról 29,6 pontra süllyedt.
A szolgáltató szektor teljesítménye a múlt hónaphoz képest 23,0 ponttal 30,1 pontra csökkent. A teljesítmény bővülését csupán a pénzügyi- és tőkepiaci szolgáltatásokkal foglalkozó szektor tudta megtartani februárban. Az építőipari szektor teljesítményét tükröző alindex januárról 33,1 ponttal 26,6 pontra zsugorodott az év második hónapjában.

Maszkokat fel!

Maszkokat fel!

Fotó: MTI

Az üzleti várakozások részindexe a múlt havi 59,6 pontról 40,0 pontra mérséklődött, ami azt mutatja, hogy a feldolgozóiparon kívüli vállalkozások megingott bizalommal tekintenek a piac jövőjére a járvány következtében. A feldolgozóipari és szolgáltatóipari adatokat is magában foglaló kompozit beszerzésimenedzser-index januárhoz képest 24,1 ponttal 28,9 pontra esett vissza.

A januári és a februári adatok összehasonlításakor azért is különösen szembetűnő az eltérés, mert az előző havi számítások alapját képező felmérés január 20-a előtt készült, vagyis még nem tükrözhette kellő mértékben az új koronavírus-járvány gazdasági hatásait. Kínában január 23-ától kezdve vezettek be szigorú korlátozásokat a járvány megfékezésére. A gyárak ráadásul jellemzően bezárnak a kínai holdújév idejére, ami idén január 24-én kezdődött.

A járvány miatt a munkaszünetet országszerte meghosszabbították, a különféle karanténintézkedések és utazási korlátozások miatt pedig sok dolgozó nem tudott időben visszatérni a munkába. A kormányzat csupán február második felétől kezdte el arra bíztatni a vállalatokat, hogy kezdjék meg ismét tevékenységüket, miután a vírusfertőzések napi adatai csökkenő tendenciát mutattak.

A kínai gazdasági fejlődést a várakozások szerint jelentősen meggyengíti a járványhelyzet az első negyedévben. A kínai vezetés mindazonáltal rövid távúnak tartja a járvány gazdasági hatásait, és úgy véli, hogy az ország képes lesz megvalósítani a 2020-ra kitűzött gazdasági és társadalmi célokat. A Kínai Kommunista Párt hosszú távú célkitűzése az volt, hogy az ország egy évtized alatt, vagyis 2020-ra megduplázza a bruttó hazai terméket és a jövedelmeket, és ezáltal a „mérsékelten gazdag” nemzetek közé emelkedik. Ennek a célnak az eléréséhez pedig idén is tartani kellene a 6 százalék körüli növekedést.

Kína bruttó hazai terméke 2019-ben 6,1 százalékkal haladta meg az előző évit, ami a legvisszafogottabb növekedési ütem 1990 óta. 2019 utolsó negyedévében azonban már 6,0 százalékos növekedést mértek a világ második legnagyobb gazdaságában 2018 azonos időszakához képest, ami szintén az elmúlt harminc év legalacsonyabb ütemének számít.

MTI

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.