Kulturális hírek

  • 2005. február 10.

Külpol

SKANDINÁVIA BUDAPESTEN Az utóbbi ötven év dán, finn, izlandi, norvég és svéd tárgykultúrájáról látható kiállítás Skandináv design a mítoszon túl címmel március 6-ig az Iparmûvészeti Múzeumban. A kétszáz tárgyból összeállított anyagot 2003-ban mutatták be Berlinben, tavaly Milánóban és Prágában járt, Budapest után Riga, Glasgow, Koppenhága, Göttenburg és Oslo következik, a végállomás jövõre New Yorkban lesz.
A kiállítás grafikai munkáját és katalógusát az 1981 óta Stockholmban élõ Palotai Gábor tervezte.

Az Ernst Múzeumban e hét végéig tart nyitva a Finnmagyar címû kiállítás, mely a 20. század elejének építészetében, képzõ- és iparmûvészetében megnyilvánult rokon felfogást mutatja be, felelevenítvén a két ország mûvészeinek személyes kapcsolatait, kölcsönhatásait is. Ilyen kapcsolatban állt például a gödöllõi mûvésztelep alkotóival Axeli Gallen-Kallela, akinek espooi múzeumával együttmûködve valósult meg az õsszel ott bemutatott és most Budapesten látható kiállítás.

ELMÚLNAK A NYERS ZENÉK "Hosszas egyeztetés és morfondírozás után a Nyers együttes tagjai arra a végleges elhatározásra jutottak, hogy megszüntetik a zenekar mûködését" - e bejelentés fogadja január 31. óta a www.nyers.hu honlapot fölkeresõket. Habár van egy albumnyi új szerzeményük, a dolgok jelenlegi állása szerint ezt rendes sorlemezként már nem fogják megjelentetni, mert a zenekar egyes tagjai annyira mást gondolnak felõle. Nézeteltéréseik ellenére azonban igyekeznek megadni a búcsú módját: idén még felkeresik a számukra fontos koncerthelyeket és fesztiválokat, s kiadnak egy válogatás DVD-t és egy koncertalbumot is. Van mire visszatekinteni: szegedi szárnypróbálgatások a 80-as években, a '93-as Dundi pocak demo, majd az elsõ album, az Elmúltak a buta zenék (1995), amit még öt követett: Béna ('96), Mi rendes emberek ('99), Szeretet, béke van (2000), Hátra arc (dugatlan) (magyarul unplugged, '01), Afrobetyár ('03).

HOLLANDIAI MÉRLEG Egy új, barátságos, progresszív, kifelé forduló országimázs közvetítésének szándékával zajlott a Hongarije aan Zee (Partra, magyar!) címû kulturális évad, melynek során szeptembertõl az év végéig 33 holland városban, közel 250 rendezvényen mintegy kétezer magyar mûvész mutatkozott be. A tradicionális, klasszikus magyar kultúrát képviselõ produkciók mellett elsõsorban a nemrégiben felfedezett tehetségeket ajánlotta a magyar fél, a végsõ választás jogát átengedvén holland partnereinek. Az évad finanszírozásához a kulturális minisztérium 350 millió Ft-tal, a Nemzeti Kulturális Alapprogram 20 millióval, Budapest 7 millióval járult hozzá, egy holland alapítványtól 40 ezer euró közvetlen támogatás érkezett, a helyi partnerintézmények pedig közvetett formában támogatták a produkciók megvalósulását. A költségvetés közel harmadát reklámra és PR-ra fordították - a szervezõ Hungarofest Kht. kimutatása szerint a magyar évadot méltató, a Hongarije aan Zee kifejezést tartalmazó publikációk száma 159, az egyes programokhoz kapcsolódó cikkek száma legalább 200 volt.

GRAMMY-JELÖLTEK Február 13-án Los Angelesben adják át a Grammy-díjakat. A jelölések számát tekintve Kanye West áll az élen: tíz kategóriában érdekelt, mögötte nyolc-nyolc jelöléssel Usher és Alicia Keys. Mindhárman versenyben vannak az év albumának díjáért (West: The College Dropout: 2,5 millió eladott példány; Keys: The Diary of Alicia Keys: 3,9 millió; Usher: Confessions: 8,2 millió) - soha eddig nem fordult elõ, hogy három rap-hatást mutató elõadó legyen ott az egyik legfontosabbnak számító kategória jelöltjei között, ami egyértelmûen mutatja, hogy minden korábbinál inkább elõtérbe került ez az irányzat. Hármójuk munkáin kívül még a néhai Ray Charles különbözõ énekesekkel elõadott duettjeit tartalmazó Genius Loves Company vagy a Green Day American Idiotja lehet az év albuma. A legjobb új mûvész címének várományosai: Los Lonely Boys, Maroon5, Joss Stone, Kanye West, Gretchen Wilson. A legjobb prózai album kategóriájának jelöltjei között van My Life címû könyvével Bill Clinton. Daniel Zalay a legjobb klasszikus zenei felvételek producerei között, illetve két albummal a legjobb operafelvételek készítõi között szerepel a listán.

MAGYAROK CORKBAN Európa idei kulturális fõvárosában, az írországi Corkban az Enlargement (Bõvítés) címû programsorozat keretében havonta bemutatkozik az EU tíz új tagállamainak egyike - elsõként, februárban Magyarország. A templomból kiállítótérré alakított Cork Vision Centre-ben Lugossy Mária szobrai és Gaál József festményei láthatók, ugyanitt ajánlják magukat kulturálisan és gasztronómiailag a földrész 2010-es kulturális fõvárosának címére pályázó magyar városok, február 9-én pedig az Auer Vonósnégyes ad koncertet. A Triskel Arts Centre-ben a Jött egy busz, a Kontroll és az Ébrenjárók címû filmeket vetítik.

FILMSZEMLE Lapzártánk után, február 8-án ér(t) véget a 36. Magyar Filmszemle, így a díjakról csak a jövõ héten számolhatunk be - kivéve a megnyitón kiosztott életmûdíjakat: Bokor Péter rendezõ, író, dramaturg, Matejka Mária és Onódi György gyártásvezetõk, valamint Zenthe Ferenc színmûvész részesült ebben az elismerésben, a Magyar Mozgókép Mestere címet pedig Gaál István rendezõ vehette át.

MAGYAROK BERLINBEN Nincs magyar produkció a nagyjátékfilmes versenyprogramban a február 10-20. közötti, 55. Berlinalén, de más sorozatokban azért akad: a Forum szekcióban Lost and Found címmel mutatnak be egy észt-bolgár-román-magyar-bosnyák-szerb rövidfilmcsokrot, melynek egyik darabja Mundruczó Kornél Rövid ideig tartó csendje. A Panorama szekcióba Pejó Róbert filmjét, a magyar-német-osztrák Dallas Pashamendét válogatták be, fõszereplõje, Gryllus Dorka a fiatal színészeket bemutató Shooting Stars címû programra hivatalos.

Nem a filmfesztiválhoz, viszont Berlinhez kapcsolódik, hogy ezekben a napokban, egészen április 18-ig tart nyitva Robert Capa magyar származású fotómûvész (1913-1954) retrospektív kiállítása a Martin-Gropius-Bau termeiben.

GYÁSZ 98 éves korában elhunyt Philip Johnson amerikai építész, akinek felhõkarcolói, a Mies van Der Rohével közös Seagram Building, az AT&T Building, a Chippendale Building alapvetõen hozzátartoznak a mai New York képéhez. 1930-ban õ alapította a Museum of Modern Art építészeti osztályát. Elsõ jelentõsebb épülete, a Glass House 1949-ben készült el, Connecticut államban. 1979-ben elsõként neki ítélték az építészeti Oscarként emlegetett Pritzker-díjat.

ÉLETKÉPEK A 80-AS ÉVEKB'L címmel látható fotókiállítás február 17-tõl egy hónapon át a Benczúr utcai Postás Mûvelõdési Központban. A képek olyan õspunk zenekarok emlékét idézik fel, mint például az Invázió, a Commando vagy a BTK, s látható lesz Nagy Atilla Kristóf is: az 1998-ban elhunyt író akkoriban zenészként is aktív volt. A megnyitót Bucó (Pozsonyi Ádám) celebrálja.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.