Interjú

„Liberális apparatcsik volt”

Adam Michnik Mihail Gorbacsovról

Külpol

Augusztus 30-án, 91 éves korában elhunyt Mihail Szergejevics Gorbacsov, a Szovjetunió Kommunista Pártjának utolsó hatalmon lévő főtitkára. A változások nagy tanúja, Adam Michnik másfél évvel ezelőtt adott nagyszabású értékelést a Gazeta Wyborczában a Szovjetunió sírásójának pályájáról – ezt az interjút tesszük most közzé.

Paweł Smoleński: 1985. március 11. Mihail Szergejevics Gorbacsovot megválasztják a Szovjetunió Kommunista Pártjának főtitkárává. Nagyon gyorsan meglepetést okozott – a hívei számára csakúgy, mint azoknak, akik tiszta szívből gyűlölték. És ezek száma egyre csak szaporodott.

Adam Michnik: Nehéz ma beszélni róla, különösen mindannak a kontextusában, ami ma Oroszországban történik. Akárhogyan is nézzük, ő nyitotta meg a börtönöket és a lágereket, és biztosan nem a másként gondolkodók és a politikai foglyok iránti szeretetből, hanem mert úgy gondolta, hogy ennek egyszerűen nem szabad így mennie. Lehet mondani, hogy következetlenül, túl későn és túl lassan csinálta, de az oroszok számára ez valódi változást hozott. Ezt a kurzust vitte tovább Borisz Jelcin is. Az ő ideje alatt – akárcsak Gorbacsov alatt – ocsmány dolgok történtek Oroszországban, de senki nem jutott politikai okokból rács mögé, azért, mert szembefordult a hatalommal.

Sajnos most újabb teljes változást éltünk meg. Ha Putyin valamiben következetes, hát az az ellenfeleinek a lecsukása. Ki tudja, hogy valaha kiszabadul-e Navalnij? A politikai gyilkosságok is a legsötétebb cári és szovjet időket idézik. Ezért is gondolok szomorúsággal, keserűséggel a mai Oroszországra. A gorbacsovi–jelcini vakáció után visszatért a régi, szörnyű kerékvágásba.

PS: Gorbacsov alig 52 évesen lett a Kreml ura, a szovjet vezetés normáit tekintve fiatalon. Nagyon kellett tehát értenie a Kreml működését, ha egyszer idáig eljutott. A legmagasabb szférákba Jurij Andropov vezette be, aki sok éven át a KGB-t irányította – sötét alak, bár a birodalom viszonyaiban minden bizonnyal igen jól eligazodott. Minek kellett az ősz KGB-snek egy ilyen ember?

AM: Gorbacsov valóban remekül értette a Kremlt, végül is Andropov, majd az ő helyettese, Konsztantyin Csernyenko után lett főtitkár, s ők az SZKP megcsontosodott, brezsnyevi, neosztálinista többségét képviselték. Egyszerűen becsapta őket azzal, hogy ő majd megjavítja a rendszert. És szükségük volt rá – sok diktatúra így működik, rendszerint korlátolt, buta emberek tartják fenn, de néha akad köztük intelligens és jól tájékozódó személy is. Ez utóbbiak pedig rájönnek arra, hogy a kretenizmus egyszerű, ha nem is villámgyors út a politikai temetőbe. Számomra úgy tűnik, hogy Andropov ezért nyúlt Gorbacsov hóna alá: Gorbacsov volt az egyetlen valódi egyetemi végzettséggel rendelkező szovjet pártfőtitkár. Fiatal volt és kevésbé vaskalapos, de vitán felül hűséges a létező szocializmushoz.

PS: Egy évvel a hatalomra jutása után Gorbacsov uszkorenyijéről, gyorsításról, meg glasznosztyról, nyilvánosságról kezdett el beszélni. Ez a két jelszó lett a peresztrojka, vagyis az átépítés, a szovjet birodalom megújításának a veleje. Mikor világosodott meg benned, hogy Gorbacsov ezeket komolyan gondolja?

AM: Ma már tudom, hogy mielőtt főtitkár lett, Kanadába utazott, ahol Alekszandr Nyikolajevics Jakovlev volt a szovjet nagykövet. Jakovlev intelligens, igazi értelmiségi alak volt, aki korábban propagandavonalon töltött be magas posztokat. Ezekből egy, a hetvenes évek elején megjelent cikke miatt penderítették ki. Az antihistorizmus ellen című írását az SZKP antiszemita és nacionalista frakciójának a kritikájaként értelmezték, és a szerzőt mintegy büntetésből a tengeren túlra száműzték.

A két úr Ottawában hosszú sétát tett a tóparton, hogy ne tudják őket lehallgatni. Arra a következtetésre jutottak, hogy a Szovjetunióban így nem mehetnek tovább a dolgok. Miután főtitkárnak választották, Gorbacsov politikai bizottsági tagot csinált Jakovlevből, ő lett a peresztrojka elméleti kútfője és főideológusa. Később maga mellé vette Eduard Sevardnadzét, akit megtett külügyminiszternek. Az SZKP Központi Bizottságát telerakta egy rakás fiatal tudóssal, jogásszal, közgazdával, és megnyitotta előttük a gyors karrier útját. Ez lett a legszűkebb rohamosztaga.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.