Mauritánia: Egy csapásra

  • - kovácsy -
  • 2004. október 7.

Külpol

Három puccskísérlet 15 hónapon belül - látványos arány még a politikailag legkevésbé stabil afrikai országok mércéjével mérve is. Igaz, a három közül csak az elsõ járt vérontással, az egymást követõ két utóbbiról pedig ellenõrizhetetlenek a hírek.

Mauritániában lényegében nincsen semmi, csak némi rendõrállami hangulat - vonhatjuk le a következtetést az idegenforgalmi weboldalak, szükségképpen kevéssé színes beszámolók között klikkelgetve. Na jó, hal az Atlanti-óceánban, vasérc és némi arany. Ezek az exportcikkei. Hiába akkora, mint Francia- és Spanyolország együttesen, a terület nagy része sivatag, lakossága hárommillió körülire tehetõ. Még 50 éve sincs, hogy megalapították a fõvárosát (a neve: Nouakchott) - elõbb nem is lett volna sok értelme, hiszen a hatalmas területen élõk döntõ többsége nomád állattenyésztõ volt. 1960-ig Francia Nyugat-Afrika részeként Szenegálból irányították. Már a gyarmati idõkben, a függetlenné válás idején pedig még nagyobb számban települtek vissza a Szenegál folyó déli oldaláról az északi partvidékre a korábban a nomádok által kiszorított fekete-afrikai földmûvelõk. Az utóbbiakat adminisztratív eszközökkel igyekeztek rávenni a franciák, hogy szakítsanak

a rabszolgatartás

hagyományával, amely azonban nyomokban még manapság is él. Ez nem is olyan nagyon meglepõ annak fényében, hogy csak 1981-ben tiltották be hivatalos, alkotmányban rögzített formában ezt a gyakorlatot.

A puccskísérleteknek azonban mindehhez semmi közük.

Az ország történetének elsõ államcsínye 1978-ban zajlott le, és azzal függött össze, hogy Mauritánia kezdettõl fogva jogot formált a spanyol fennhatóság alatt álló, foszfátban gazdag Nyugat-Szahara déli felére. Az ottani felszabadítási mozgalom, a Polisario Front viszont nem így gondolkodott a terület - máig bizonytalan - jövõjérõl, és önállósági törekvéseihez annak idején Moszkva jótékony és hathatós figyelmét is élvezte. Ez háborúskodáshoz vezetett, az államcsíny pedig az ebbõl következõ mauritániai gazdasági nehézségek folyománya volt.

De ne ragadjunk bele az eseménytörténet részleteibe, csak rögzítsük: 1981 - újabb puccskísérlet, 1984 - megint sikeres államcsíny. Ettõl kezdve viszont mindmáig Maaouiya Ould Sid' Ahmed Taya ezredes áll az ország élén. Öt évvel késõbb, a szenegáli határ mentén kirobbant zavargások során kellett elõször komolyan szembenéznie a lakosság történelmi megosztottságával, amelyet csak nehezített az idõközben felszabadított fekete rabszolgák kiszakadása hagyományos társadalmi kötelékeikbõl. Korábbi életüket a beleszületésbõl adódó kényszer határozta meg, ennek a helyére azonban nem lépett semmi, miután az állam, az oktatás, az egész közélet arabizációja, a nomádok arabul beszélõ, mozlim hitet valló utódai

elfoglalták

a modernizálódó gazdaság és társadalom lényeges pozícióit, amelyek betöltésére a feketéket eleve alkalmatlannak ítélték. Ráadásul a külföldi segítséggel és állami támogatással fejlesztett mezõgazdaságban - immár a hivatali ügyintézésben jártas északi vállalkozóknak kiszolgáltatva - szinte a rabszolgaság helyzetébe kergette vissza õket a megélhetés kényszere.

Ám az új keletû puccskísérleteknek ehhez sincs közük.

Taya ezredest idõközben már három alkalommal is államfõvé választották - hogy mennyire szabályosan, errõl a (mindazonáltal létezõ) ellenzéki pártok nem egészen ugyanazt mondják, mint a hivatalos nyilatkozatok. Az elnök egyébként az arab világban megszokotthoz képest meglepõ külpolitikai lépésekre szánta el magát az elmúlt években. Mauritánia 1999-ben elismerte Izrael államot és diplomáciai kapcsolatra lépett vele, továbbá - szakítva az 1991-es Öböl-háború idején még Irak-párti elkötelezettségével - tavaly az Egyesült Államok mellett kötelezte el magát. A tárgyunkat képezõ három puccskísérlet közül az elsõt (tavaly júniusban) egyes, bizonyítékokra kevéssé támaszkodó

találgatások

ezzel magyarázzák: az iszlamista rokonszenvû mauritániaiak, ezen belül a hadsereg egyes körei elégedetlenségével. Mások - a bizonyíthatóság hasonló fokán - francia szándékokat sejtettek a két napig tartó, halálos áldozatokat is követelõ fegyveres összecsapások mögött. E szerint a feltevés szerint Párizs rossz szemmel nézte, hogy volt gyarmatai egyre-másra átsündörögnek az amerikai védõernyõ alá, és éppen Mauritániában látott rá esélyt, hogy fordítson ezen a tendencián. A pucscsot irányító Hananna ezredes megszökött, 131 embert lecsuktak, a bírósági tárgyalások elvileg novemberben kezdõdnek.

Aztán idén augusztusban, majd most, szeptember végén a nouakchotti hatóságok idejében megelõzött puccskísérletekrõl adtak hírt, Líbiát és Burkina Fasót vádolva, hogy az elõbbi pénzzel, az utóbbi kiképzéssel járult volna hozzá Taya elnök megbuktatásához. A szeptemberi összeesküvés bizonyítékaként egy teherautót mutattak az újságíróknak, 44 Kalasnyikovval, 51 000 lõszerrel és 4 rakétaindítású kézi gránátvetõvel. A Burkina Faso-teória a jelek szerint fõként Elefántcsontparton kelendõ, ahol a kormány ugyanennek az országnak a kavarását sejti a területén harcoló felkelõk jelentõs és tartós hadi-potenciálja mögött. Ennél többet egyelõre nem tudunk.

Meglehet, Mauritánia lakossága sem kíváncsi többre. A Nyugat-Afrika több országában is pusztító, másfél évtizede nem tapasztalt erejû sáskajárás már-már súlyos éhínséggel fenyegeti a sivatagi államot. A legtermékenyebb déli területeken a korábbi rajzások már elpusztították a termés 40 százalékát, és a milliószámra, sok kilométer átmérõjû rajokban támadó rovaroknak most éppen egy új generációja rág le mindent, ami zöld. Mozgósított had-seregek, segélyek milliói, rovarölõ vegyszerek tonnaszám - a csapást elkerülni nem, csak enyhíteni lehet.

- kovácsy -

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.