Megjött az iráni rakéta, de nem tudják használni az oroszok

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 22.

Külpol

Mobil indítóállomást nem adott a Fath-360-asok mellé a perzsa állam, meglehet, taktikai okból.

Három egymástól független hírforrásból azt tudta meg a Reuters, hogy bár Irán nemrég adott el közeli hatótávolságú Fath-360-as rekétáiból Oroszországnak, de mobil indítóállomásokat nem adott a fegyverek mellé, így kérdéses, hogyan lehet majd azokat bevetni Ukrajnában.

A hírügynökségnek egyik forrása azt mondta, nem is lehet számítani arra, hogy Irán egyhamar pótolná a hiányosságot. 

Ennek hozzáértők szerint több magyarázata is lehet. Az egyik szerint az oroszországi és ukrajnai télben az iráni gyártmányú indítóállások nem biztos, hogy megfelelően működnek. A másik verzió szerint – mint a 444 fogalmazott – azzal, hogy a rakéták használatához szükséges eszközt visszatartja Irán, „teret enged a nyugati hatalmakkal a feszültség enyhítéséről folytatott új tárgyalásoknak”.

Azt, hogy mindez így van-e, hivatalos hírforrások nem erősítették meg, nem is cáfolták.

A Reuters az orosz védelmi minisztériumhoz, az Egyesült Államok Nemzetbiztonsági Tanácsához, a Pentagonhoz és Irán ENSZ-képviseletéhez fordult. Vagy eleve nem kapott választ, vagy csak annyit, hogy nem nyilatkozik a megkérdezett. Irán már azt is tagadja, hogy rakétákat és drónokat adott volna el Oroszországnak. 

Azt Oroszország sem ismerte el, hogy vásárolt volna fegyvert Irántól, csak annyit közölt korábban hiperracionálisan, hogy a perzsa országgal az együttműködése „a legérzékenyebb területekre” is kiterjed.

Azt azért az amerikaiak tudni vélik, és ezt Antony Blinken amerikai külügyminiszter szeptember 10-én meg is mondta, hogy Irán átadta a Fath-360-asokat Oroszországnak. 

Ez a rakéta – ha elindítják – a hangsebesség négyszeresével halad a célpontja felé.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.